IBPBI/2/423-189/11/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-189/11/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia z 2000 r., a następnie limit wynikający z Zezwolenia z 2008 r. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia z 2000 r., a następnie limit wynikający z Zezwolenia z 2008 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1632/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 24 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem silników spalinowych do pojazdów samochodowych i prowadzi działalność na terenie Specjalnej Stefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia z dnia 29 lipca 2008 r. zmienionego następnie Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 13 lipca 2010 r. (w zakresie nowych warunków zatrudnienia pracowników), dalej jako: Zezwolenie z 2008 r.

W obecnym momencie rozważane jest przejęcie przez Wnioskodawcę Spółki F, która jest producentem innego typu silników spalinowych do pojazdów i prowadzi działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 27 października 2000 r. zmienionego:

* Decyzją zmieniającą zezwolenie w związku z wnioskiem Spółki F złożonym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych; w efekcie czego, do Spółki F mają zastosowanie przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 przywołanej ustawy, zgodnie z którymi, maksymalna wielkość pomocy publicznej przysługującej w formie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) została ograniczona do wysokości 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. (art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. a). Przedmiotowa decyzja dodatkowo rozszerzyła przedmiot działalności określonej w zezwoleniu o dodatkowe pozycje.

* Decyzją z dnia 1 marca 2006 r. rozszerzającą zakres działalności określony w zezwoleniu,

* Decyzją z dnia 28 października 2010 r. dotyczącą zmiany nazwy spółki, dalej jako: Zezwolenie z 2000 r.

Zakres przedmiotowy opisanych dwóch zezwoleń strefowych w podstawowym zakresie działalności obydwu Spółek jest zbieżny i dotyczy działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy określonych w pozycjach 34.1 i 34.3 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem określonej wyżej działalności.

Oprócz tego, Zezwolenie z 2000 r. wydane dla Spółki F wymienia dodatkowo: usługi magazynowania i przechowywania towarów oraz usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Na skutek planowanego połączenia obu podmiotów doszłoby więc do przeniesienia całego majątku Spółki F (spółka przejmowana) na Wnioskodawcę (spółkę przejmująca) za udziały Wnioskodawcy wydane wspólnikowi spółki przejmowanej. Jedynym udziałowcem zarówno Wnioskodawcy jak i Spółki F jest Spółka P, wskutek czego wszystkie nowo utworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym wnioskodawcy zostałyby objęte przez tego samego udziałowca.

Po dokonaniu planowanego połączenia Spółek podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawcy pozostawałby taki sam jak przedmiot dotychczasowej działalności obu Spółek przed połączeniem (tekst jedn. produkcja różnych typów silników spalinowych).

Zgodnie z regulacjami prawa handlowego na spółkę przejmującą (tu: Wnioskodawcę) z dniem połączenia przechodzą w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej (tu: Spółce F), chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. W efekcie, po połączeniu Wnioskodawca działałby na terenie SSE na podstawie dwóch opisanych wyżej zezwoleń strefowych tj. Zezwolenia z 2000 r. i Zezwolenia z 2008 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy nie jest konieczne ustalanie przez Spółkę dochodu zwolnionego od podatku z działalności na terenie SSE w podziale na każde z dwóch zezwoleń, na podstawie których działać będzie po połączeniu, to czy prawidłowe będzie dyskontowanie przez Wnioskodawcę całej uzyskanej w tej formie pomocy publicznej:

* najpierw na dzień wydania Zezwolenia z 2000 r. (i tym samym wykorzystywanie przez pewien okres po połączeniu dostępnego jeszcze limitu pomocy publicznej wynikającego z kosztów inwestycji poniesionych przez spółkę przejmowaną w ramach Zezwolenia z 2000 r.),

* a następnie (tekst jedn. po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia z 2000 r. limitu pomocy publicznej), na dzień wydania drugiego Zezwolenia z 2008 r....

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, zgodnie z § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na terenach SSE, zarówno koszty Inwestycji (wydatki kwalifikowane), jak i uzyskaną pomoc publiczną (kwotę zwolnionego podatku dochodowego) dyskontuje się na dzień uzyskania zezwolenia (identyczne zapisy istniały w rozporządzeniu z 2 listopada 2006 r. w sprawie Katowickiej SSE). Przepisy nie określają szczegółowo, w jaki sposób dokonywać dyskonta uzyskanej pomocy publicznej w przypadku gdy przedsiębiorca uzyskuje taką pomoc prowadząc działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie dwóch lub więcej zezwoleń strefowych. Zdaniem Spółki, przy założeniu, że nie będzie wymagane prowadzenie odrębnej ewidencji rachunkowo-podatkowej dla ustalenia dochodu zwolnionego od podatku z tytułu działalności na terenie SSE odrębnie dla każdego z zezwoleń, na podstawie których działać będzie po połączeniu, to dyskontowanie całej uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku będzie dokonywane w pierwszej kolejności na dzień uzyskania Zezwolenia z 2000 r., a pomoc publiczna otrzymana w tej formie przez Spółkę będzie rozliczana z limitem dopuszczalnej pomocy wynikającym z inwestycji określonej tym zezwoleniem.

Limit ten będzie znany na dzień połączenia, gdyż spółka przejmowana wypełniła na obecny moment wszystkie warunki określone w Zezwoleniu z 2000 r. zarówno w zakresie wymaganych nakładów inwestycyjnych, jak i zatrudnienia pracowników, a jednocześnie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego), wysokość przysługującej Spółce F pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodów z działalności prowadzonej na terenie SSE została ustalona w wysokości 30% kosztów inwestycji poniesionych przez Spółkę F do dnia 31 grudnia 2006 r. (art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

W efekcie pozostały do wykorzystania przez Spółkę po połączeniu limit pomocy, który wynikałby z Zezwolenia z 2000 r. stanowiłby różnicę pomiędzy:

* zdyskontowaną wartością 30% kwalifikowanych kosztów inwestycji poniesionych przez Spółkę przejmowaną do 31 grudnia 2006 r.,

* a zdyskontowaną wartością pomocy publicznej wykorzystanej przez spółkę przejmowaną do dnia jej przejęcia przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej za dzień udzielenia pomocy - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym - jest dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego. W konsekwencji, po raz ostatni Spółka przejmowana osiągnie pomoc publiczną w formie zwolnienia od podatku dochodowego w terminie złożenia zeznania rocznego rozliczającego dochód za ostatni rok podatkowy, w którym działała jako samodzielna osoba prawna. Z kolei, z pozostałego limitu pomocy publicznej wynikającego z kosztów inwestycji poniesionych przez spółkę przejmowaną w ramach Zezwolenia z 2000 r., po raz pierwszy Spółka po połączeniu skorzysta w dniu, w którym upływać będzie termin na złożenie pierwszego zeznania rocznego z tytułu podatku dochodowego po połączeniu obydwu Spółek.

W efekcie, dopiero po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej wynikającego z kosztów inwestycji realizowanej zgodnie z Zezwoleniem z 2000 r. poniesionych przez Spółkę przejmowaną (nie później jednak niż w terminie na który zostało udzielone Zezwolenie z 2000 r.) Wnioskodawca będzie rozliczał uzyskaną pomoc publiczną w formie zwolnienia od podatku z limitem pomocy publicznej przysługującym mu na podstawie Zezwolenia z 2008 r. (wysokość tego limitu będzie uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach inwestycji określonej treścią Zezwolenia z 2008 r.).

Otrzymana wtedy pomoc publiczna w formie zwolnienia od podatku będzie dyskontowana na dzień wydania Zezwolenia z 2008 r. i rozliczana z dostępnym limitem pomocy publicznej wynikającym z tego zezwolenia do czasu wyczerpania tego limitu.

Opisana powyżej metoda znajduje pełne uzasadnienie w sytuacji, gdy Wnioskodawca, nie ma obowiązku odrębnego ustalania dochodu zwolnionego z działalności w SSE na każde z dwóch zezwoleń, na podstawie których będzie działał po planowanych połączeniu. W efekcie, w sytuacji gdy dochód osiągany przez Spółkę po połączeniu zaliczyć będzie można do dochodów z działalności prowadzonej na terenie SSE wymienionej w zakresie posiadanych zezwoleń, to, wobec braku uregulowań szczególnych w tym zakresie, zasadne będzie przyjęcie metody zaproponowanej przez Spółkę jako metody, która z jednej strony pozwala jej w sposób precyzyjny wywiązywać się z obowiązków kontrolowania stopnia wykorzystania przysługującej pomocy publicznej, a z drugiej strony nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami. Należy zauważyć, że metoda taka została uznana za właściwą także w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 maja 2009 r. Znak IBPBI/2/423-256/09/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Stefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia z dnia 29 lipca 2008 r. zmienionego następnie Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 13 lipca 2010 r. W obecnym momencie rozważa przejęcie Spółki F, która prowadzi działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 27 października 2000 r. zmienionego Decyzją zmieniającą zezwolenie w związku z wnioskiem Spółki F złożonym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz Decyzją z dnia 1 marca 2006 r. i Decyzją z dnia 28 października 2010 r.

Ustawa o p.d.o.p. wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, będzie posiadać dwa zezwolenia na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o p.d.o.p., nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu. Stanowisko takie zostało już zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 21 lutego 2011 r. Znak IBPBI/2/423-1632/10/SD.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla przejętego zezwolenia, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie dwóch zezwoleń.

Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia z 2000 r., a po jego wyczerpaniu limit wynikający z Zezwolenia z 2008 r.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl