IBPBI/2/423-1775/10/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1775/10/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dokonanej darowizny (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 stan faktyczny) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonanej darowizny.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 lutego 2011 r. znak: IBPP3/443-940/10/PH, IBPBI/2/423-1775/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 2 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. W przeszłości również nie prowadził żadnej działalności gospodarczej, ani też nie był podatnikiem VAT. Działa w oparciu o statut.

Wnioskodawca posiadał od wielu lat nieruchomość gruntową, która to nieruchomość pochodziła (została nabyta) z wkładów i składek członkowskich jego członków wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce. Na mocy uchwały członków Kółka Rolniczego, nieruchomość ta została sprzedana.

Na mocy uchwały członkowie Kółka Rolniczego postanowili, że uzyskane środki (z tej sprzedaży) zostaną przeznaczone na potrzeby lokalnej społeczności w postaci darowizn:

* na cele kultu religijnego; zostaną ufundowane dzwony dla Kościoła,

* na cele statutowe Ochotniczej Straży Pożarnej; remont zaplecza socjalno-bytowego dla członków OSP, specjalistyczne szkolenia i zawody; zakup nowego wyposażenia, prewencja przeciwpożarowa,

* na cele statutowe Ludowego Klubu Sportowego; wspieranie sportu, rekreacji, zajęć z młodzieżą, zawodów sportowych, utrzymania obiektów sportowych, itp. realizowanych przez LKS dla mieszkańców,

* na cele statutowe Wnioskodawcy poprzez wsparcie Koła Gospodyń Wiejskich, które to Koło działa w ramach Wnioskodawcy; wspieranie i kontynuowanie regionalnych tradycji, promocji lokalnych wyrobów spożywczych i rękodzieła, występów kulturalnych, itp. działań na rzecz lokalnej społeczności,

* na cele statutowe Wnioskodawcy w postaci sfinansowania części kosztów remontu Sali gimnastycznej w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym,

* na cele statutowe Wnioskodawcy w postaci sfinansowania budowy amfiteatru.

Darowizna na cele kultu religijnego będzie miała postać zakupu ze środków Wnioskodawcy dzwonów i przekazanie ich Kościołowi. Pozostałe darowizny będą miały postać przelewu środków finansowych (dla LKS i szkoły) na wskazany rachunek bankowy. Wydatki na rzecz Koła Gospodyń Wiejskich i budowę amfiteatru zostaną pokryte przelewami z rachunku Wnioskodawcy.

Na dzień uzupełnienia wniosku, to jest 28 lutego 2011 r., Wnioskodawca dokonał już niżej wymienionych darowizn:

1.

Na rzecz Parafii Kościoła Rzymskokatolickiego - 3 dzwony o łącznej wartości brutto 81.862,00 zł w XII/2010 r. i pokryto koszty transportu tych dzwonów na kwotę 1.464,00 zł.

2.

Sfinansowano wydatki na oświetlenie stadionu i zakup kosiarki do koszenia tego stadionu dla Ludowego Klubu Sportowego "N." na łączną kwotę 21.464,00 zł w XII/2010 r.

3.

Sfinansowano wydatki na remont sali gimnastycznej w zespole Szkolno-Gimnazjalnym na łączną kwotę brutto 22.892,76 zł w styczniu i lutym 2011 r.

4.

Dla Ochotniczej Straży Pożarnej pokryto wydatki dotyczące powiększenia ich działki służącej celom statutowym OSP (geodeta, mapki, akt notarialny) na łączną kwotę 1.847,00 zł oraz sfinansowano remont okien i drzwi w budynku OSP na łączną kwotę 19.951,29 zł.

Dokonane "sfinansowania" polegały w całości na dokonaniu zakupów na rzecz Wnioskodawcy i przekazaniu ich (darowaniu) wskazanym podmiotom.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał ponadto, iż jego podstawowymi celami statutowymi są:

* prowadzenie szerokiej działalności oświatowo-wychowawczej i kultywowanie regionalnej kultury ludowej,

* udzielanie pomocy rodzinom wiejskim w wychowaniu i kształceniu dzieci i młodzieży oraz zapewnieniu im właściwego wypoczynku,

* inicjowanie, wnioskowanie i współuczestnictwo w rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb socjalno-bytowych, zdrowotnych, kulturalnych, oświatowych i wypoczynkowo-turystycznych ludności wiejskiej,

* podejmowanie działań na rzecz poprawy stanu zdrowia ludności wiejskiej oraz opieki społecznej na wsi,

* uczestniczenie w kształtowaniu postępu gospodarczego, społecznego, socjalnego, kulturalnego i oświatowego rolników indywidualnych, wspomaganie ochotniczych straży pożarnych,

* rozwiązywanie spraw socjalnych i kulturalnych ludności wiejskiej,

* prowadzenie Koła Gospodyń Wiejskich,

* szeroka działalność na rzecz polepszenia życia lokalnej społeczności wiejskiej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy darowizny, które zostaną dokonane lub zostały już dokonane, będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu dokonywanie darowizn rzeczowych i finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, na mocy uchwały swoich członków, środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości gruntowej przeznaczył na potrzeby lokalnej społeczności w postaci darowizn.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie.

Świadczenie na rzecz obdarowanego może w szczególności polegać na przeniesieniu określonych praw z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego (np. prawa własności), na zapłacie określonej sumy pieniężnej.

Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej.

Umowa darowizny jest umową konsensualną, co oznacza, iż wywołuje ona skutki z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli przez darczyńcę i obdarowanego.

Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strony umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca świadczył coś kosztem swego majątku, to działanie to nie stanowi dla niego przysporzenia w postaci przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. Stanowisko Wnioskodawcy, iż dokonywanie darowizn nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (po stronie Wnioskodawcy - darczyńcy) jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie pytań dotyczących: podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości, podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl