IBPBI/2/423-1765/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1765/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu do Organu 2 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2010 r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 3 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1765/10/SD, IBPBI/2/423-1766/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 18 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. w organizacji aktem notarialnym z dnia 12 kwietnia 2010 r., "przejęła" w formie aportu Zakład Budowlany B. stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego (co stanowi 100% kapitału zakładowego Spółki).

Wszyscy pracownicy tego Zakładu, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy zostali przejęci z dniem 13 kwietnia 2010 r. przez nowopowstałą Spółkę. Również w dniu sporządzenia aktu notarialnego Spółka przejęła wszystkie nieuregulowane należności i zobowiązania należące do Zakładu Budowlanego B. w tym również naliczone i nie zapłacone składki ZUS od pracowników w wysokości 15.787,82 zł, które ujęto w bilansie otwarcia Spółki jako jej zobowiązania. Charakter działalności Zakładu Budowlanego B. jak i nowopowstałej Spółki to usługi remontowo-budowlane.

Roboty budowlane w okresie od października 2009 r. do czerwca 2010 r. prowadzone na obiekcie, wykonywane były zarówno przez Zakład Budowlany B., jak i przez Spółkę u tego samego inwestora. Fakturowanie robót odbywało się po zakończeniu etapu robót i jego komisyjnym odebraniu stwierdzonym na podstawie protokołu odbioru.

W dniu 31 marca 2010 Zakład Budowlany B. zafakturował wykonany etap robot na kwotę 272.859 zł, który stanowił jego przychód i został przez niego rozliczony z urzędem skarbowym. Natomiast składki ZUS od pracowników zostały naliczone, lecz nie zapłacone, ponieważ ich wymagalność była dopiero w miesiącu maju - do 15 maja 2010 r. Natomiast z uwagi na przejściowe trudności finansowe uregulowane zostały dopiero w miesiącu czerwcu. Spółka zaznaczyła, że wynagrodzenie pracowników zgodnie z regulaminem odbywa się w dniu 10-tego następnego miesiąca.

W miesiącu kwietniu br., w którym nastąpiło przekształcenie Zakładu Budowlanego B. w Spółkę, koszty poniesione właśnie w tym miesiącu zarówno przez Zakład Budowlany B. jak i przez Spółkę związane były wyłącznie z wygenerowanym przychodem tylko w Spółce. Co potwierdzone zostało protokołem odbioru robót: 1 kwietnia 2010 r. do 4 maja 2010 r. i wystawieniem faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczone i niezapłacone składki przez Zakład Budowlany B., które zostały uregulowane w miesiącu czerwcu br. przez Spółkę, mogły być zaliczone do kosztów podatkowych tej Spółki i ujęte w księgach rachunkowych bilansu otwarcia jako jej zobowiązania.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę fakt, że Spółka przejęła wszystkie zobowiązania i należności Zakładu Budowlanego B., które w księgach rachunkowych ujęła w bilansie otwarcia i uregulowała zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń, zatem zobowiązania przejętego Zakładu Budowlanego B. były kosztem dopiero w momencie ich poniesienia, czyli według opinii Spółki powinny zostać uznane jako koszt podatkowy Spółki (art. 16 pkt 57a ustawy o p.d.o.p.).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że aby koszt mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu musi być poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, a także pomiędzy tym kosztem a uzyskanym przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesiony koszt ma lub może mieć związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami lub służy zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Odstępstwa od wyżej wskazanej zasady poniesienia kosztu przez podatnika wynikają z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), które regulują m.in. zagadnienia sukcesji podatkowej, tj. sytuację, w której dany podmiot (podatnik) wstępuje w prawa i obowiązki innego podatnika m.in. korzystając z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika).

Powyższe kwestie regulują przepisy działu III rozdziału 14 Ordynacji podatkowej, przy czym wskazać należy, iż przepisy tego rozdziału zawierają zamknięty katalog zdarzeń skutkiem, których jest sukcesja podatkowa. W katalogu tym nie została ujęta sytuacja wniesienia przez osobę fizyczną przedsiębiorstwa tytułem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż do Spółki z o.o. w organizacji, tytułem aportu zostało wniesione przedsiębiorstwo osoby fizycznej. W dniu 31 marca 2010 Zakład Budowlany B. zafakturował wykonany etap robot na kwotę 272.859 zł który stanowił jego przychód i został przez niego rozliczony z urzędem skarbowym. Natomiast składki ZUS od pracowników zostały naliczone, lecz nie zapłacone, ponieważ były one wymagalne w miesiącu maju - do 15 maja 2010 r. Z uwagi na przejściowe trudności finansowe uregulowane zostały dopiero w miesiącu czerwcu.

Mając na względzie, że przyjęciu przez Spółkę w ramach aportu przedsiębiorstwa osoby fizycznej nie towarzyszy sukcesja podatkowa należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym nie został spełniony jeden z warunków koniecznych aby określony wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, a mianowicie koszt ten nie został poniesiony w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością, a także nie pozostaje on w związku o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Należy bowiem mieć na względzie, że przejęci przez Spółkę pracownicy, do dnia 12 kwietnia 2010 r. generowali przychód innego przedsiębiorcy (osoba fizyczna).

Również z przedstawionego przez Spółkę opisu stanu faktycznego wynika, iż składki ZUS uregulowane przez Nią w miesiącu czerwcu br. dot. przychodu Zakładu Budowlanego B. rozliczonego przez Niego z Urzędem Skarbowym (roboty budowlane z którymi związane były wskazane we wniosku narzuty na wynagrodzenia wygenerowały przychód podatkowy osoby fizycznej przed wniesieniem przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej tytułem wkładu niepieniężnego - faktura została wystawiona 31 marca 2010 r.).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż poniesienie przez Spółkę wydatków z tytułu składek ZUS dot. wynagrodzeń wypłaconych pracownikom przez osobę fizyczną przed wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej nie miało żadnego wpływu na osiągane przez Spółkę przychody; nie było również związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Reasumując, stanowisko Spółki należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl