IBPBI/2/423-1749/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1749/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków Związku pochodzących ze składek członkowskich zakładowych organizacji związkowych, przeznaczonych na zakup laptopów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków Związku pochodzących ze składek członkowskich zakładowych organizacji związkowych, przeznaczonych na zakup laptopów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Niezależny Samorządny Związek Zawodowy (określany dalej "Związkiem") jest związkiem zawodowym działającym zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz Statutem i wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, jako nieprowadzący działalności gospodarczej. Związek jest dobrowolną, samorządną organizacją związkową pracowników ciepłownictwa oraz pracowników działających na rzecz ciepłownictwa. Celem Związku jest obrona praw, godności zawodowej i interesów członków Związku, a w szczególności: obrona interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych członków oraz ich rodzin, zabezpieczenie praw pracowniczych w zakresie wykonywanej pracy zawodowej, wynagrodzenia, warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, harmonizowanie działania pracodawców z interesami pracowników, stwarzanie pracownikom warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i adaptacji społeczno-zawodowej młodych pracowników, udział w kształtowaniu i realizacji zadań społeczno-gospodarczych zakładu, oddziaływanie na kształtowanie etyki zawodowej, poszerzanie wiedzy członków związku, udzielanie pomocy materialnej członkom Związku w miarę możliwości i koniecznej potrzeby. Związek posiada strukturę organizacyjną, którą zgodnie z art. 19 statutu tworzą m.in. zakładowe organizacje związkowe. Zgodnie zaś z art. 19 ust. 2 Statutu, zarówno związek, jak i jego jednostki organizacyjne posiadają osobowość prawną. Organami zakładowych organizacji związkowych są: zarząd oraz zakładowa komisja rewizyjna. Zakładowe organizacje związkowe są jednocześnie jednostkami organizacyjnymi Związku oraz posiadają odrębną od Związku osobowość prawną są odrębnymi podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, posiadają swój NIP, samodzielnie, niezależnie od Związku rozliczają się w tym zakresie z organami podatkowymi. Zarząd krajowy jest organem kierującym działalnością Związku w okresie między Krajowymi Zjazdami Delegatów. Zgodnie z art. 38 ust. 1 Statutu, majątek Związku i jego jednostek organizacyjnych służy realizacji i finansowaniu działań statutowych. Zgodnie z art. 37 Statutu, zakładowe organizacje związkowe przekazują na rzecz Związku składki członkowskie, którymi dysponuje Zarząd krajowy. Związek, za część środków uzyskanych z tych składek, chce zakupić laptopy (komputery przenośne) i część przekazać do korzystania w formie umowy użyczenia (bezpłatnie) na rzecz zakładowych organizacji związkowych w celu korzystania z nich przez członków zarządu zakładowej organizacji związkowej lub członków zakładowych komisji rewizyjnych (na potrzeby związane z pełnionymi przez te osoby funkcjami związkowymi, dla realizacji zadań zakładowych organizacji związkowych). Zarówno Związek, jak i jego jednostki organizacyjne, w tym zakładowe organizacje związkowe, nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym środki Związku pochodzące ze składek członkowskich zakładowych organizacji związkowych, przeznaczone na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym, będą środkami przeznaczonymi na cele statutowe Związku, korzystającymi ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 oraz ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki Związku pochodzące ze składek członkowskich zakładowych organizacji związkowych, przeznaczone na zakup laptopów, które zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia do korzystania zakładowym organizacjom związkowym, będą środkami przeznaczonymi na cele statutowe Związku, korzystającymi ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 oraz ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 oraz ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody organizacji związkowych z tytułu składek członkowskich członków organizacji zawodowych jeśli są przeznaczone na cele statutowe i bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Środki na zakup laptopów (przeznaczonych do przekazania zakładowym organizacjom związkowym), pochodzące ze składek członkowskich zakładowych organizacji związkowych, będą nadal środkami przeznaczonymi na cele statutowe Związku. Zakładowe organizacje związkowe, będące jednostką organizacyjną Związku, realizują wspólnie z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Związku cele statutowe i dla realizacji właśnie tych celów Związek chce zakładowym organizacjom związkowym przekazać do bezpłatnego korzystania na podstawie umowy użyczenia zakupione laptopy - sprzęt, który umożliwi członkom organów wykonywanie swoich zadań służąc bezpośrednio realizacji celów statutowych Związku. Z laptopów tych korzystać będą tylko osoby pełniące funkcje w organach danej zakładowej organizacji związkowej dla potrzeb związanych z tą funkcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej jako: "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu niezbędne jest określenie, co należy rozumieć pod pojęciem składki członkowskiej oraz jakie podmioty zaliczane są do ww. organizacji. Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacona, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Z powyższej definicji wynika, że składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę. Ponadto podnieść należy, że składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do organizacji i jest związana z pozostawaniem jej członkiem.

Analizowany przepis zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą. Ponadto należy wskazać, że przepisy u.p.d.o.p. nie przewidują żadnych innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i terminu ich wydatkowania.

Kierując się kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania, wyróżnia się zatem m.in.:

* organizacje polityczne, działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne;

* organizacje społeczne, zrzeszające podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych;

* organizacje zawodowe, zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe.

Tym samym, podmiotami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.p. będą m.in. związki pracowników działające na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.).

Należy również wskazać, że u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "działalności gospodarczej". Należy zatem zgodnie z zasadami wykładni systemowej posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672), działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Natomiast ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) w art. 3 definiującym określone pojęcia przyjęła, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest związkiem zawodowym, posiadającym strukturę organizacyjną, którą zgodnie z art. 19 statutu tworzą m.in. zakładowe organizacje związkowe. Zgodnie z art. 37 Statutu Związku, zakładowe organizacje związkowe przekazują na rzecz Związku składki członkowskie, którymi dysponuje Zarząd krajowy. Związek, za część środków uzyskanych z tych składek, chce zakupić laptopy i przekazać je (na podstawie umowy użyczenia) na rzecz zakładowych organizacji związkowych w celu korzystania z nich przez członków zarządu zakładowej organizacji związkowej lub członków zakładowych komisji rewizyjnych (na potrzeby związane z pełnionymi przez te osoby funkcjami związkowymi, dla realizacji zadań zakładowych organizacji związkowych).

W świetle powyższego, warunkiem skorzystania ze zwolnienia, przez organizacje wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.p., jest przeznaczenie przez nie otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W oparciu zatem o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Związek (Wnioskodawca) wydatkując uzyskiwane dochody pochodzące ze składek członkowskich na zakup laptopów, które następnie zostaną przekazane zakładowym organizacjom związkowym, może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.p.

Stanowisko Związku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl