IBPBI/2/423-1697/10/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1697/10/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia dochodu ze sprzedaży nieruchomości w sytuacji przeznaczenia uzyskanych środków na działalność statutową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia dochodu ze sprzedaży nieruchomości w sytuacji przeznaczenia uzyskanych środków na działalność statutową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, działający na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.), prowadzi działalność statutową, polegającą, między innymi na działalności kulturalnej (§ 5 ust. 4 Statutu), w zakresie kultury fizycznej i sportu, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej (§ 6 ust. 1 Statutu) oraz oświatowej (§ 7 ust. 3 i 11 Statutu).

Obecnie jest właścicielem nieruchomości budynkowej, którą zabudowane są działki gruntu objęte użytkowaniem wieczystym. Budynek ten wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę na prowadzenie działalności statutowej, a ponadto uzyskuje dochody z odpłatnego wynajmu części nieruchomości, które przeznacza w części na utrzymanie nieruchomości, a w pozostałym zakresie na działalność statutową.

Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotowy budynek oraz prawo użytkowania wieczystego, a uzyskaną cenę przeznaczyć w części na nabycie i wyposażenie innej nieruchomości, która będzie służyć bezpośrednio do prowadzenia działalności statutowej, (nowy obiekt będzie wyposażony w nowoczesną salę szkoleniową wraz z zapleczem pozwalającymi właściwie realizować ww. cele statutowe Związku), zaś w pozostałym zakresie, na wydatki związane z zarządem organizacją oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego budynku oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, który zgodnie z deklaracją organu statutowego Wnioskodawcy, zostanie przekazany w przyszłości na działalność statutową, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego, przeznaczony w przyszłości na działalność statutową, w tym na nabycie i wyposażenie innej nieruchomości, która będzie służyć bezpośrednio do prowadzenia działalności statutowej, zaś w pozostałym zakresie, na wydatki związane z zarządem, organizacją oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są (...) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele".

Z kolei, z godnie z brzmieniem przepisu art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Społeczno-zawodowe organizacje rolników działają na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.). Organizacje te, reprezentując potrzeby oraz broniąc zawodowych i społecznych interesów rolników indywidualnych, działają na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz wzrostu ich produkcji, zapewnienia opłacalności produkcji rolniczej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji, troszczą się o wysoką rangę zawodu rolnika, a także o poprawę warunków życia i pracy ludności wiejskiej, uczestniczą w kształtowaniu i realizacji polityki państwa na rzecz postępu gospodarczego, społecznego, socjalnego oraz kulturalnego i oświatowego wsi. Społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są m.in., związki rolników, kółek i organizacji rolniczych.

Cele statutowe Wnioskodawcy, objęte powyższym zwolnieniem ustawowym, wynikają więc bezpośrednio z cytowanej wyżej ustawy, jak i ze Statutu Wnioskodawcy, w którym w § 5 ust. 4 wskazano jako cel "Dbałość i zachowanie tradycji i dziedzictwa kulturowego wsi", zaś w § 6 ust. 1 wskazano, iż Związek "Uczestniczy w kształtowaniu i realizacji polityki rolnej i społecznej w zakresie (...) ochrony zdrowia i zabezpieczenia socjalnego ludności rolniczej, rozwoju oświaty, kultury sportu i turystyki". Z kolei zgodnie z § 7 ust. 1, 3 i 11 Statutu, Związek podejmuje takie działania, jak:

* "Oddziaływanie, poprzez swych przedstawicieli, (...) na rzecz postępu gospodarczego, społecznego, kulturalnego i oświatowego wsi",

* "Inicjowanie i wspieranie wszelkich działań zmierzających do podnoszenia oświaty, kwalifikacji zawodowych, wprowadzania na wsi postępu techniczno-organizacyjnego, socjalnego i kulturalnego (...)";

* "Organizowanie poradnictwa zawodowego i prawnego na rzecz rolników".

Nie może ulegać wątpliwości, że jeśli cel jest wyraźnie określony, a wydatek został na ten cel przeznaczony, to odpowiadający mu dochód podatnika uprawnia do zwolnienia. Nie ma znaczenia w tym przypadku krąg odbiorców, do którego działanie podatnika jest skierowane. W wyroku WSA w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008 r." III SA/Wa 7/O8, LEX nr 468714, stwierdzono:

1.

" Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia możliwości skorzystania z określonego w nim zwolnienia od tego, by cele określone w statucie danej osoby prawnej realizowane były wyłącznie w interesie ogółu społeczeństwa, a nie określonej grupy społecznej, czy zawodowej.

2.

Dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniające do niego cele działalności muszą jasno wynikać ze statutu".

Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami, nie prowadzi też działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k u.p.d.o.p.

Zachodzą, zatem przesłanki do uznania, iż Wnioskodawcy przysługuje przedmiotowe zwolnienie.

Równocześnie należy wskazać, iż zgodnie z powszechnie podnoszonym poglądem, wydatki na cele statutowe to również wszelkie wydatki związane z zarządem organizacji działającej w zakresie przedmiotowym wymienionym w 11 podpunktach. Także inne wydatki dotyczące podróży służbowych, wyżywienia i innych niemających charakteru reprezentacji stanowią, podstawę do zastosowania zwolnienia. W piśmie Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2009 r., IPPB5/423-99/09-2/DG, Serwis Podatkowy 2009, nr 8, s. 60, stwierdzono: "Wydatki na przyjazd, wyżywienie oraz noclegi niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji stanowią, koszty uzyskania przychodów."

Samo wydatkowanie środków na cel statutowy, jakim jest działalność szkoleniowa, uprawnia do zwolnienia. W wyroku NSA w Łodzi z dnia 24 sierpnia 2001 r., I SA/Łd 1154/99, niepubl., czytamy na ten temat: "W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. oświatowa, w części przeznaczonej na te cele. Oznacza to, że zwolnienie podatkowe dotyczy tylko tych podatników, których cele statutowe w całości lub w części pokrywają się z celami wskazanymi w ustawie oraz którzy osiągnięte dochody wydatkują na cele przewidziane w tym przepisie".

Nie ma wpływu na zwolnienie z podatku źródło uzyskania dochodu. Liczy się tylko przeznaczenie uzyskanych środków. W piśmie Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r., IPPB5/423-202/08-4/DG, Serwis Podatkowy 2009, nr 5, s. 51, czytamy: "Dochód związku uzyskany ze sprzedaży noclegów i posiłków osobom niebędącym uczestnikami kursów szkoleniowych jest źródłem przychodu, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cele statutowe związku". Stąd bez znaczenia dla przysługiwania zwolnienia ma okoliczność, że podatnik obecnie uzyskuje dochody z odpłatnego wynajmu lokali w budynku przeznaczonym do sprzedaży, (por. Małecki Paweł, Mazurkiewicz Marek, Komentarz do art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 00.54.654), M. Mazurkiewicz, P. Małecki, CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz, LEX, 2010).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., a mianowicie:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest społeczno-zawodowych organizacji rolników, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył podmiotowo tychże organizacji z możliwości skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p.;

5.

dochód przeznaczony na cele Statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości budynkowej, którą zabudowane są działki gruntu objęte w użytkowanie wieczyste. Budynek ten wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę na prowadzenie działalności statutowej, a ponadto generuje dochody z odpłatnego wynajmu części nieruchomości, które Wnioskodawca przeznacza w części na utrzymanie nieruchomości, a w pozostałym zakresie na działalność statutową. Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotowy budynek oraz prawo użytkowania wieczystego, a uzyskaną cenę przeznaczyć w części na nabycie i wyposażenie innej nieruchomości, która będzie służyć bezpośrednio do prowadzenia działalności statutowej, (nowy obiekt będzie wyposażony w nowoczesną salę szkoleniową wraz z zapleczem pozwalającymi właściwie realizować ww. cele statutowe Związku), zaś w pozostałym zakresie, na wydatki związane z zarządem organizacją oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile zgodnie z dyspozycją art. art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zostanie przeznaczony oraz wydatkowany, bez względu na termin na działalność statutową Związku m.in. na wydatki związane z nabyciem środka trwałego stanowiącego realizację celów statutowych, z zarządem organizacją, wykorzystany także na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, to będzie on zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Spółkę pism różnych Organów podatkowych oraz wyroków Sądów, tut. Organ podkreśla, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach w odzwierciedleniu do konkretnego stanu faktycznego i nie mają charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl