IBPBI/2/423-1694/10/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1694/10/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od agencji wykonawczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od agencji wykonawczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Realizuje zadanie badawcze pn. "...", realizowane w ramach strategicznego projektu badawczego pt. "...". Powyższy projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a pięcioma Wykonawcami, z których jeden jest Liderem (nie Spółka).

Okres realizacji zadania badawczego obejmuje okres od 05.05.2010 do 30 kwietnia 2013 r.

Przedmiotem umowy jest opracowanie sposobów rekomendacji służących zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym budynku, a poprzez to uzyskanie pozytywnych efektów ekologicznych, ekonomicznych oraz technicznych w skali budynku, kompleksów budowlanych, gmin a w efekcie kraju. Całe zadanie badawcze składa się z 25 etapów. Poszczególni wykonawcy wykonują tylko część (etapy) zadania badawczego. Dofinansowanie na realizację zadania badawczego zapewnia Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które udziela go Liderowi oraz za jego pośrednictwem pozostałym stronom umowy (Wykonawcom). Dofinansowanie to przekazywane jest raz w roku w postaci zaliczek na wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu rachunek bankowy Lidera. Po otrzymaniu zaliczki Lider przekazuje ją niezwłocznie pozostałym wykonawcom umowy. Całkowita kwota kosztów kwalifikowanych na realizację zadania wynosi 6.000.000 zł, w tym kwota wydatków kwalifikowanych Spółki (jeden z wykonawców nie będących Liderem) wynosi 400.000 zł, z czego 20% musi zapewnić Spółka, natomiast 80% sfinansowane zostanie ze środków publicznych (budżetu państwa) przekazanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, za pośrednictwem Lidera. W ramach realizacji zadania badawczego Spółka ma za zadanie poddać ocenie celowość poniesienia większych nakładów finansowych związanych z budową budynków energooszczędnych w stosunku do uzyskanej efektywności energetycznej budynków (etap 4 zadania badawczego). Dokona tego (poprzez wybór odpowiedniego podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za wykonanie zadania) w oparciu o budynki zlokalizowane w regionie, które powstały przy wsparciu finansowym ze środków publicznych i które osiągnęły wysoką efektywność energetyczną dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Uzyskane wyniki zostaną porównane z wynikami podobnej analizy wykonanej w stosunku do obiektów podobnych pod względem wielkości i przeznaczenia do budynków energooszczędnych, ale wybudowanych przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych. Zintegrowany system zmniejszania eksploatacyjnej energochłonności budynków

W celu realizacji powyższych zadań Spółka zleci przeprowadzenie działań, które będą polegały na:

1.

Przeanalizowaniu dokumentów dostępnych u właścicieli (zarządców) obiektów stosujących odnawialne źródła energii (OZE) do zaopatrzenia budynków w energię oraz w instytucjach finansujących realizację takich inwestycji.

2.

Wyborze reprezentatywnej grupy projektów na podstawie danych funduszy ekologicznych.

3.

Wyborze obiektów do analizy i przeprowadzenia pomiarów w terenie.

4.

Opracowaniu metodyki analiz i metodologii oceny przedsięwzięć.

Spółka w ramach realizacji zadania badawczego prowadzić będzie również działania marketingowe (etap 25 zadania badawczego) wraz z identyfikacją szerokiego rynku zbytu oraz działania informacyjno-promocyjne propagujące uzyskane wyniki podczas realizacji zadania badawczego. W ramach działań marketingowych będą również organizowane spotkania informacyjne dla zainteresowanych grup odbiorów, działania te obejmują także prace mające na celu stworzenie wszelkiej dokumentacji niezbędnej do wdrożenia wyników badań. W wyniku realizacji projektu Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych, którymi będą:

* koszty personelu (pracowników badawczych, pracowników technicznych oraz pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy realizacji zadania badawczego),

* koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych,

* inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów,

* dodatkowe koszty ogólne, w tym koszty usług telekomunikacyjnych, usług pocztowych, kurierskich, bankowych.

Prawa własności przemysłowej powstałe w wyniku realizacji Zadania Badawczego są własnością Wykonawców i Centrum. Spółka w wyniku realizacji wykonania części zadania badawczego nie uzyska żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację części Zadania Badawczego jest zwolnione z podatku z podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Spółki, stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju stosownie do treści art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Zgodnie z ustawą o NCBiR, Centrum zarządza strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych są finansowane ze środków finansowych na naukę zgodnie z rocznym planem finansowym Centrum. Środki na finansowanie nauki zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki pochodzą bezpośrednio z budżetu państwa.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że otrzymane od NCBiR dofinansowanie na zrealizowanie zadania badawczego jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka realizuje zadanie badawcze wspólnie z czterema wykonawcami na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Kwota wydatków kwalifikowanych przypadających na Spółkę wynosi 400.000 zł, z czego 20% musi zapewnić Spółka, natomiast 80% sfinansowane zostanie ze środków publicznych (budżetu państwa) przekazanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju za pośrednictwem Lidera.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 96, poz. 616), ustawa określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwanego dalej "Centrum". Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 ww. ustawy, Centrum zarządza strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych są finansowane ze środków finansowych na naukę zgodnie z rocznym planem finansowym Centrum, o którym mowa w art. 48 ust. 1.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, do zadań Centrum należy także:

1.

wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki;

2.

inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz działań przygotowujących do wdrożenia wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych;

3.

inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań stosowanych, o których mowa w art. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615), Minister przekazuje Centrum Rozwoju środki finansowe w formie:

1.

dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań Centrum Rozwoju, o których mowa w art. 5 pkt 1, oraz na realizację badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, określonych w art. 5 pkt 2, na wniosek Dyrektora Centrum Rozwoju;

2.

dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum Rozwoju zadaniami, określonymi w art. 5 pkt 1 i 2;

3.

dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, określonych w art. 5 pkt 1 i 2.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora.

Mając powyższe na uwadze środki, które Spółka otrzymała na realizację zadania badawczego przekazane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, za pośrednictwem Lidera, w zakresie w jakim agencja otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie sprawy będącej przedmiotem oznaczonego we wniosku pytania Nr 1, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl