IBPBI/2/423-1677/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1677/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Oddziału spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do spółki kapitałowej X spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Oddziału spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do spółki kapitałowej X spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka ("Wnioskodawca") w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się produkcją p., obsługą i zarządzaniem siecią p., w tym świadczeniem usług p., a także działalnością holdingową.

P. jest innowacyjnym urządzeniem automatycznym, systemem.... Urządzenie to służy do.... Osoba robiąca zakupy przez Internet - po zamówieniu przesyłki do p. - otrzymuje sms i e-mail z..... Aby.... P. za pośrednictwem.... Taka sieć p.....

Urządzenie jakim jest p. wykazuje podobieństwo do.... Sieci bankomatów mogą być prowadzone przez banki, ale też mogą stanowić odrębną działalność, tu przykładem jest firma. Choć usługi bankomatowe mogą być częścią usług bankowych (czynnością bankową jest wykonywanie operacji przy użyciu kart płatniczych, których posiadanie umożliwia skorzystanie z usługi bankomatowej), to jednak mogą być świadczone przez podmioty niebędące bankami. Podobnie usługi p. choć ich elementem jest..., to jednak w przeciwieństwie do typowych usług pocztowo-kurierskich, nie obejmują przemieszczenia tych przesyłek.

Celem Wnioskodawcy jest rozwój tej sfery usług, to jest usług p., a w szczególności jej rozszerzenie na inne kraje, przede wszystkim europejskie, jak również umożliwienie innym firmom kurierskim i operatom pocztowym korzystania z tych usług. Ponadto zamierzeniem Wnioskodawcy jest zapewnienie lepszego nadzoru nad tą działalnością, pełniejszej kontroli jej wyników finansowych oraz sprawniejsze zarządzanie tym segmentem działalności. Realizacja tych zamierzeń ma nastąpić poprzez skupienie działalności w zakresie usług p. w nowej spółce, założonej z udziałem inwestora zagranicznego.

W rezultacie Wnioskodawca planuje przeniesienie przedmiotowej aktywności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p., wyodrębnionej uprzednio w ramach oddziału, do nowej spółki, nad którą jednak przynajmniej w początkowym, ale kilkuletnim terminie, zamierza zachować kontrolę. Wnioskodawca założył już wspomnianą spółkę pod firmą X, z udziałem m.in. swojej spółki "córki" - Y.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że opisywane w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe odpowiada zdarzeniu, które już nastąpiło z udziałem spółki "córki" Wnioskodawcy - Y. Spółka ta wniosła bowiem do X zorganizowaną w ramach oddziału część przedsiębiorstwa - Y oddział p. w K. Wnioskodawca pragnie wskazać, że Y wystąpiła z wnioskami o indywidualne interpretacje prawa podatkowego w odniesieniu do tego zdarzenia, w zakresie odpowiadającym między innymi problematyce poruszanej we wniosku niniejszym. Wnioskodawca pragnie również wskazać, że w odpowiedzi na wniosek Y została wydana przez Ministra Finansów - organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacja indywidualna prawa podatkowego z 23 lipca 2012 r., znak: IBPBI/2/423-428/12/AP, w której potwierdzono prawidłowość jej stanowiska.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca postanowił utworzyć i wydzielić Oddział w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, przepisów o spółkach handlowych oraz o swobodzie działalności gospodarczej zajmujący się obsługą i zarządzaniem siecią p., w tym świadczeniem z jej pomocą usług p. Oddział został wydzielony i utworzony przede wszystkim z uwagi na zakres i rodzaj prowadzonej działalności. W efekcie, działalność Wnioskodawcy w zakresie obsługi i zarządzania siecią p. jest prowadzona od początku 2012 r. wyłącznie przez Oddział, podczas gdy pozostała działalność Wnioskodawcy jest prowadzona przez inne jego jednostki organizacyjne.

Pierwszym krokiem jaki został wykonany przez Wnioskodawcę w powyższym celu było podjęcie na początku stycznia 2012 r. uchwały Zarządu Spółki będącej Wnioskodawcą o utworzeniu zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych oddziału (wewnętrznej jednostki organizacyjnej, zwanej we wniosku "Oddziałem") podległego jednostce macierzystej, to jest Spółce i stanowiącego jej immanentną część, ale stanowiącego wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie część przedsiębiorstwa tej Spółki. Uchwała ta określiła, że Oddział jest zidentyfikowany jako "Z".

Uchwała:

* ustanowiła wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej Spółki Oddział Z, na bazie szczegółowo wyodrębnionego majątku trwałego, wskazanego w załączniku do uchwały,

* określiła, poprzez wskazanie w treści załącznika do uchwały, szczegółowy wykaz umów (umów z kontrahentami oraz wykonawcami usług, umów najmu i innych umów związanych z działalnością przypisaną do Oddziału), z których prawa i obowiązki zostały przypisane do Oddziału. Mocą uchwały ustalono, że celem uniknięcia wątpliwości Oddział jest zobowiązany do realizacji postanowień ww. umów i do wykonania własnym nakładem wynikających z nich zobowiązań, natomiast wszelkie prawa wynikające z tych umów (przede wszystkim prawo do wynagrodzenia) będą należne Oddziałowi,

* zatwierdziła Regulamin Organizacyjny Oddziału, stanowiący załącznik do uchwały, określający podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania Oddziału oraz zakres jego działania. Regulamin Organizacyjny Oddziału określa w szczególności strukturę wewnętrzną, podział zadań i zakres odpowiedzialności osób na stanowiskach kierowniczych, podstawowe zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład Oddziału,

* zatwierdziła zakres czynności i obowiązków Kierownika Oddziału, określony w załączniku do uchwały, podlegającego bezpośrednio Zarządowi Z i wykonującego wszelkie czynności w oparciu o Regulamin Organizacyjny Oddziału,

* wskazała, że Oddział będzie samodzielnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy. Wykaz pracowników przejętych przez Oddział od Spółki na podstawie art. 231 Kodeksu pracy stanowił załącznik do uchwały,

* wskazała, że Oddział prowadzić będzie odrębne od jednostki macierzystej księgi rachunkowe, w wyniku czego dojdzie do ustalenia przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Oddziału w sposób umożliwiający ich jednoznaczne wyodrębnienie z ogółu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań jednostki macierzystej. Podmiotowi zewnętrznemu zlecone zostało prowadzenie odrębnej sprawozdawczości finansowej (tekst jedn.: sporządzania odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów),

* weszła w życie z dniem jej podjęcia i począwszy od tego momentu jej postanowienia są w pełnym zakresie stosowane na zasadach przewidzianych w uchwale (opisanych powyżej).

Oddział Spółki będącej Wnioskodawcą został zarejestrowany w KRS w Sądzie Rejonowym. Oddziałowi nadany został numer REGON oraz numer NIP, by mógł on w szczególności pełnić samodzielnie funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i płatnika składek na ubezpieczenie społeczne.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Oddziału, Oddział ten jest jednostką organizacyjną o ogólnopolskim zasięgu działania wyodrębnioną w strukturze Spółki z uwagi na przedmiot powierzonej jej działalności. Oddział jest samodzielnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy, reprezentowanym przez Kierownika Oddziału. Zakres czynności wykonywanych przez Kierownika Oddziału określa każdorazowo Zarząd Z. Oddział ma prawo do używania znaku towarowego Z.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Oddziału, Oddział funkcjonuje w ramach samodzielnego planu i systemu finansowo-rzeczowego. Kierownik Oddziału sporządza samodzielny bilans Oddziału.

Do zakresu działania i podstawowych zadań Oddziału należy:

* zorganizowanie i wykonywanie na wyznaczonym obszarze usług p., w tym utrzymywanie, nadzór i zarządzanie siecią p.,

* umożliwianie nadania i odbioru przesyłek za pośrednictwem p.,

* powiadamianie o możliwości dokonania nadania lub odbioru przesyłek za pośrednictwem p.,

* utrzymywanie p. i innych urządzeń składających się na sieć w stanie zdatnym do użytku,

* bieżąca współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi Spółki w zakresie realizowania usług na wymaganym poziomie jakościowym,

* współpraca z innymi podmiotami prowadzącymi podobną działalność,

* pozyskiwanie nowych lokalizacji dla p.,

* nadzór nad procesem świadczenia usług p.,

* wykonywanie innych zadań wyznaczonych przez Zarząd Spółki.

Działalność prowadzona przez Oddział i pozostałe struktury Spółki jest działalnością odrębną od siebie (tzn. niepokrywającą się), w związku z czym składniki majątkowe oraz personel Oddziału nie są wykorzystywane do prowadzenia innych rodzajów działalności Spółki.

W załączniku do wyżej wymienionej uchwały wyszczególniono składniki majątku trwałego Oddziału w postaci: ponad 280 p., a także palmtopów, sprzętu komputerowego (terminale, switche, routery, serwery), sprzętu biurowego niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p. W ramach majątku trwałego wyodrębniono też wartości niematerialne i prawne w postaci oprogramowania centralnego służącego do integracji, zarządzania i nadzorowania sieci p. oraz oprogramowania wewnętrznego do p.

Ponadto w przedmiotowej uchwale do Oddziału zostało przypisanych 280 umów związanych z funkcjonowaniem tego Oddziału, a w szczególności umowy najmu oraz pośrednictwa w płatnościach za usługi p., a także umowy leasingowe mające za przedmiot p. oraz umowy o świadczenie usług serwisowych na p.

W chwili tworzenia Oddziału przypisane zostały do niego zatem zobowiązania i należności wynikające z wyżej wskazanych umów, ponadto od stycznia 2012 r. wszelkie zobowiązania i należności związane z funkcjonowaniem Oddziału, z uwagi na prowadzenie dla Oddziału odrębnych ksiąg rachunkowych, są księgowane po stronie Oddziału.

W chwili obecnej głównym źródłem przychodów Oddziału jest świadczenie usług p. na rzecz Spółki X.

Wynagrodzenie należne (a więc i przychody należne) Oddziałowi od 1 stycznia 2012 r. z tego tytułu (data zawarcia umowy o świadczenie usług p.) jest naliczane według określonej stawki w Euro od każdej paczki umieszczonej w p. przypisanych do Oddziału. Wypłata wynagrodzenia następuje w złotych, wg średniego kurs Euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski za ostatni dzień roboczy poprzedniego roku kalendarzowego niebędący sobotą.

Powołano Kierownika Oddziału, któremu udzielono pełnomocnictw do reprezentowania Oddziału. Dla Oddziału została zawarta także odrębna umowa o świadczenie usług księgowych z podmiotem zewnętrznym.

Ponadto do Oddziału przyporządkowano trzy rachunki prowadzone przez bank - jeden dla wpływów należności, jeden dla spłat zobowiązań i jeden dla rozliczeń podatkowych oraz związanych z wynagrodzeniami.

Jak już była mowa powyżej Wnioskodawca planuje przeniesienie części swego przedsiębiorstwa wyodrębnionej w ramach przedmiotowego Oddziału do innej spółki kapitałowej (X) w formie wkładu niepieniężnego (aportu), w trybie art. 255 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W zamian za wnoszony wkład niepieniężny, Wnioskodawca otrzymałby udziały w kapitale zakładowym nabywcy Oddziału. Przenoszona aportem część przedsiębiorstwa zorganizowana i wyodrębniona we wskazany wyżej sposób w przedmiotowy Oddział obejmowałby wszystkie wymienione powyżej składniki materialne i niematerialne. Ponadto obejmować będzie zobowiązania i należności powstałe od momentu wyodrębnienia i utworzenia Oddziału. W ramach aportu przeniesione zostaną na nabywcę prawa i obowiązki wynikające z umów przypisanych do Oddziału, oczywiście jeżeli wyrażą na to zgodę drugie strony tych umów, czego wymagają przepisy prawa cywilnego. Na nabywcę przedmiotowej części przedsiębiorstwa zorganizowanej i wyodrębnionej w ramach Oddziału przeniesione zostaną również środki pieniężne zgromadzone w kasie Oddziału i wydzielonych na jego potrzeby rachunkach bankowych. Na nabywcę zgodnie z art. 23 (1) Kodeksu pracy przejdą również dotychczasowi pracownicy Oddziału.

Dodać też należy, ze spółka która będzie nabywcą części przedsiębiorstwa zorganizowanej i wyodrębnionej w przedmiotowy Oddział będzie zorganizowanym operatorem pocztowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Oddziału przez Wnioskodawcę, w sposób przedstawiony w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa ("ZCP") w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna (tekst jedn.: Oddział spełnia definicję ZCP), to czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód należny, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, w sytuacji wniesienia przedmiotowej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, wyodrębnionej i zorganizowanej w ramach Oddziału, w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki kapitałowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Opisany w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) Oddział spełnia definicję ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Pojęcie ZCP zdefiniowane jest w przepisie art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, ZCP to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, na gruncie ustawy o CIT mamy do czynienia z ZCP, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania),

b.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

Stanowisko dotyczące konieczności łącznego spełnienia przez ZCP wszystkich ww. kryteriów, jest powszechnie akceptowane zarówno w praktyce organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 czerwca 2010 r., sygn. ILPB3/423-283/10-4/EK) jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z 13 sierpnia 2009 r., sygn. I SA/Ke 226/09).

Poniżej Wnioskodawca przedstawia argumentację dowodzącą spełnienia przez Oddział wszystkich ww. kryteriów.

Ad. a.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Jak zostało już wskazane w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), w chwili obecnej w skład Oddziału wchodzą składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działalnością Oddziału, tj.:

* środki trwałe,

* należności z tytułu świadczonych usług p.,

* środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych przyporządkowanych do Oddziału,

* prawa majątkowe,

* umowy cywilnoprawne,

* umowy o pracę,

* zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Oddziału (czynsze najmu, zobowiązania z tytułu wynagrodzeń za pracę).

Wymienione powyżej składniki stanowią "zespół", tj. są wyodrębnione w strukturze Spółki - Wnioskodawcy i stanowią zorganizowaną wewnętrznie całość, przeznaczoną do prowadzenia działalności polegającej na obsłudze i zarządzaniu siecią p.

Powyższe wskazuje, że spełniony będzie warunek istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wchodzących w skład Oddziału.

Ad. b.

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp., przy czym organizacyjne wyodrębnienie powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Takie rozumienie wyodrębnienia organizacyjnego jest powszechnie akceptowane w praktyce organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 lipca 2009 r. sygn. ITPB3/423-199/09/MT).

W tym zakresie należy zauważyć, że Oddział jest wyodrębnioną w ramach spółki jednostką organizacyjną - stanowi oddział wydzielony zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Podstawą wydzielenia Oddziału jest uchwała zarządu spółki. Ponadto został uchwalony Regulamin Organizacyjny Oddziału. Co więcej, dla Oddziału został również ustanowiony Kierownik Oddziału, odpowiadający za jego działalność.

Powyższe okoliczności wskazują jednoznacznie, że Oddział spełnia warunek wyodrębnienia organizacyjnego.

Z kolei wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP (patrz - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS).

W tym kontekście należy zaznaczyć, że powołany Odział jest jednostką samobilansującą się.

Ponadto, faktury dokumentujące usługi wykonane przed Oddział zawierają dodatkową adnotację potwierdzającą fakt ich wykonania przez Oddział. Dla celów rozliczeń z kontrahentami prowadzone są odrębne rachunki bankowe Oddziału.

Powyższe okoliczności potwierdzają jednoznacznie, że Oddział spełnia warunek wyodrębnienia finansowego. Tym samym, Oddział będzie wyodrębniony w ramach Spółki zarówno na płaszczyźnie organizacyjnej, jak i finansowej.

Ad. c.

Przeznaczenie wyodrębnionych składników majątkowych do realizacji określonych zadań gospodarczych (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne).

W świetle ustalonej praktyki, ZCP musi być przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, a więc musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia określonych działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa (patrz - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).

Wnioskodawca wskazuje, że składniki majątkowe, w tym zobowiązania, są przyporządkowane do Oddziału w taki właśnie sposób, aby spełniały kryterium przydatności do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. obsługa i zarządzanie siecią p., w tym świadczenie usług p. Alokowane do Oddziału składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie działalności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p.

Oznacza to również, że przy prowadzeniu przedmiotowej działalności, nie jest konieczne wykorzystywanie składników majątkowych nieprzypisanych do Oddziału (np. wykorzystywanych przy prowadzeniu innych rodzajów działalności Spółki).

Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawia się także odmiennością profilu działalności prowadzonej przez Oddział oraz pozostałe jednostki organizacyjne Spółki - Oddział nie zajmuje się działalnością inną niż obsługa i zarządzanie siecią p., w tym świadczenie usług p., natomiast sama Spółka oraz drugi z posiadanych przez nią oddziałów nie zajmuje się tą działalnością w żadnym zakresie.

Ponadto składniki majątkowe oraz personel Oddziału nie są wykorzystywane do prowadzenia innych rodzajów działalności Spółki. Aktywa Spółki nieprzypisane do Oddziału nie służą do realizowania zadań Oddziału. W kontekście powyższego, fakt wyodrębnienia funkcjonalnego Oddziału (przeznaczenia Oddziału do realizacji określonych i odrębnych zadań gospodarczych) w strukturze Spółki nie budzi wątpliwości.

Ad. d.

Zdolność wyodrębnionego zespołu składników majątkowych do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Kolejną cechą definiującą ZCP jest zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy składników majątkowych przypisanych do Oddziału oraz stopień ich zorganizowania, należy uznać, że Oddział będzie zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p.

Przedmiotowa działalność może być prowadzona w ramach Spółki, jak również może być skutecznie kontynuowana po ewentualnym wydzieleniu Oddziału poza jej struktury. Tym samym, Oddział będzie posiadał zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.

Powyższą konkluzję potwierdza również ta okoliczność, że działalność Oddziału nie wymaga zaangażowania jakichkolwiek składników majątkowych, które nie zostały do niego wprost zaalokowane. Oznacza to bowiem, że w przypadku wydzielenia Oddziału poza strukturę Spółki, Oddział nie będzie zależny od Spółki lub należących do niej składników majątkowych. Będzie mógł zatem funkcjonować jako w pełni niezależne przedsiębiorstwo.

Zatem, mając na uwadze zakres składników majątkowych wchodzących w skład Oddziału oraz stopień ich zorganizowania, a także fakt, że Oddział wykorzystuje odpowiednio wykwalifikowany personel, zapewniający możliwość prowadzenia działalności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p., należy uznać, że przesłanka w zakresie możliwości stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa przez Oddział będzie spełniona.

W związku z faktem, że Oddział spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia ZCP, wymienione powyżej w punktach a - d, zdaniem Wnioskodawcy, Oddział powinien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro opisany w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) Oddział spełnia definicję ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT to w konsekwencji, wniesienie Oddziału w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki kapitałowej, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

W związku z rozważaniami w stanowisku własnym Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 należy zauważyć, że aport Oddziału do innej spółki kapitałowej, nie spowoduje powstania przychodu należnego po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jak zatem wynika z przedmiotowego przepisu, przychód po stronie podmiotu wnoszącego wkład powstaje wówczas, gdy przedmiotem aportu nie jest przedsiębiorstwo lub ZCP. W konsekwencji, aport ZCP nie skutkuje powstaniem przychodu dla wnoszącego wkład niepieniężny.

Mając na uwadze, że Oddział będzie spełniał definicję ZCP, wniesienie go przez Wnioskodawcę aportem do innej spółki kapitałowej, nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, że w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszącego wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, że wartość nominalna udziałów w spółce, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. W konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki kapitałowej X wkładu niepieniężnego w postaci tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki w zakresie ustalenia:

* czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Oddziału spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do spółki kapitałowej X spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy

- jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl