IBPBI/2/423-1655/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1655/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 29 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów wpłat dokonanych na fundusz szkoleniowy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów wpłat dokonanych na fundusz szkoleniowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest zainteresowana utworzeniem zakładowego funduszu szkoleniowego (dalej: "Fundusz") w rozumieniu przepisów art. 67 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674, dalej: "Ustawa o promocji"). Po utworzeniu Funduszu, Spółka zamierza przeznaczyć na Fundusz część swoich dochodów za 2013 r. Kwota ta może przekraczać określony w Ustawie o promocji minimalny poziom w wysokości 0,25% funduszu płac w Spółce. Wydatkowanie środków zgromadzonych w ramach Funduszu będzie się odbywać zgodnie z utworzonym regulaminem Funduszu oraz na podstawie porozumień zawieranych pomiędzy danym pracownikiem a pracodawcą. Równocześnie Spółka nie wyklucza sytuacji, w których zgromadzone w ramach Funduszu środki nie zostaną w całości przeznaczone na organizację szkoleń dla pracowników w danym roku.

Spółka zakłada, że:

a.

nie wszyscy pracownicy wykażą zainteresowanie organizowanymi dla nich kursami,

b.

niektóre szkolenia nie dojdą do skutku z powodu ich odwołania przez zewnętrzne firmy lub

c.

odpis na Fundusz będzie zbyt wysoki w stosunku do potrzeb szkoleniowych.

Możliwe jest zatem, że nie uda się rozdysponować wszystkich środków wpłaconych w ciągu roku podatkowego na rachunek Funduszu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy odpisy w wysokości przekraczającej 0,25% funduszu płac przekazane w ciągu roku podatkowego na rachunek Funduszu mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym zostały wpłacone, niezależnie od tego czy wszystkie środki wpłacone w danym roku (roku wpłaty) zostaną w tym samym roku wykorzystane na szkolenia... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, odpisy w wysokości przekraczającej 0,25% funduszu płac przekazane w ciągu roku podatkowego na rachunek Funduszu mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym zostały wpłacone, niezależnie od tego czy wszystkie środki wpłacone w danym roku podatkowym zostaną wykorzystane na szkolenia.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej określana jako "Ustawa CIT"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16.

Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a Ustawy CIT wskazuje, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

Jedną z wspomnianych odrębnych ustaw, która reguluje możliwość tworzenia funduszy jest Ustawa o promocji. W art. 67 tejże ustawy wskazano, że pracodawcy, w ramach posiadanych środków, mogą tworzyć zakładowy fundusz szkoleniowy. Fundusz szkoleniowy jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Dochodami Funduszu są natomiast wpłaty pracodawców, zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego, w wysokości nie niższej niż 0,25% funduszu płac oraz inne wpłaty. Równocześnie wydatki powyższe zgodnie z art. 68 ust. 1a Ustawy o promocji obciążają koszty działalności pracodawców.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, odpisy w wysokości przekraczającej 0,25% funduszu płac przekazane na Fundusz stanowią koszt uzyskania przychodu roku podatkowego, w którym zostały przekazane na Fundusz.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej Poznaniu - interpretacja indywidualna z 14 maja 2013 r. znak: ILPB3/423-74/13-2/AO,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - interpretacja indywidualna z 8 listopada 2011 r. znak: IPPB3/423-705/11-2/GJ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - interpretacja indywidualna z 22 marca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1635/09/JD.

Reasumując, zdaniem Spółki, odpisy przekazane w ciągu roku podatkowego na rachunek Funduszu, także w wysokości przekraczającej 0,25% funduszu płac, mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym zostały wpłacone - niezależnie od tego czy wszystkie środki wpłacone w danym roku (roku wpłaty) zostaną w tym samym roku wykorzystane na szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie sprawy będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl