IBPBI/2/423-1653/13/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1653/13/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 grudnia 2013 r. (wpływ do tut. Biura 9 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość stada owiec powstałego w wyniku chowu i hodowli owiec nabytych w 2007 r. w ramach realizowanego projektu, wprowadzonego do ksiąg rachunkowych 31 grudnia 2012 r. w związku z zakończeniem realizacji projektu, należy traktować jako przychód z działalności rolniczej i na tej podstawie wyłączyć go z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość stada owiec powstałego w wyniku chowu i hodowli owiec nabytych w 2007 r. w ramach realizowanego projektu, wprowadzonego do ksiąg rachunkowych 31 grudnia 2012 r. w związku z zakończeniem realizacji projektu, należy traktować jako przychód z działalności rolniczej i na tej podstawie wyłączyć go z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia czterech Gospodarstw Pomocniczych:

* Gospodarstwa Pomocniczego przy Zakładzie Karnym w U. Zakład Rolno-Produkcyjny w Ś.,

* Gospodarstwa Pomocniczego - Zakład Remontowo-Budowlany przy Zakładzie Karnym w R.,

* Gospodarstwa Pomocniczego - Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w W.,

* Gospodarstwa Pomocniczego - Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w T.

- w oparciu o art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych i art. 116 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Utworzenie Wnioskodawcy nastąpiło na mocy Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z 29 listopada 2010 r. (wtedy też Wnioskodawcy został nadany Statut, stanowiący załącznik do Zarządzenia) oraz Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 sierpnia 2012 r. zmieniającego ww. zarządzenie.

Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych działającą na podstawie art. 23-28 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) z siedzibą w R. Wnioskodawca przejął zadania publiczne wykonywane przez przekształcane gospodarstwa pomocnicze, polegające na prowadzeniu oddziaływań penitencjarnych oraz resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych. Instytucja przejęła przysługujące gospodarstwom pomocniczym przed ich przekształceniem należności, uprawnienia, zezwolenia i koncesje, obowiązki, środki pieniężne oraz rzeczowe składniki majątkowe inne niż nieruchomości.

Przedmiot działalności podstawowej Wnioskodawcy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), określa § 6 Statutu, wśród których wymieniony jest "Chów i hodowla owiec i kóz" - PKD 01.45.Z i "Chów i hodowla świń" - PKD 01.46.Z - prowadzone przez Oddział w Ś. W 2007 r. Gospodarstwo Pomocnicze przy Zakładzie Karnym w U - Zakład Rolno-Produkcyjny w Ś, nawiązało współpracę z przedstawicielstwem Fundacji Zagranicznej w W. Realizacja projektu miała na celu przygotowanie skazanych do powrotu do społeczeństwa. Projekt nosił nazwę "...". Projekt miał być realizowany w okresie od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2014 r. Środki na realizację tego projektu pochodziły z zagranicy.

Założenia były następujące:

ze środków przekazanych przez przedstawicielstwo Fundacji, Gospodarstwo Pomocnicze zakupi 400 sztuk owiec matek; żeńskie pokolenie zostanie przekazane nieodpłatnie skazanym, którzy pracowali przy owcach podczas odbywania kary pozbawienia wolności. W sumie należało nieodpłatnie przekazać 400 szt. owiec. Środki z projektu pokrywały częściowo ponoszone koszty np. usług weterynaryjnych, konsultacji, dodatków paszowych, drobnych wydatków na rozmowy telefoniczne związane z realizacją projektu, papier do drukarek. Natomiast Gospodarstwo Pomocnicze przy Zakładzie Karnym w U - Zakład Rolno-Produkcyjny w Ś, a później Wnioskodawca, w zamian za pozostałe ponoszone koszty, uzyskiwało przychód ze sprzedaży jagniąt płci męskiej. Całkowity budżet projektu przeznaczony na Polskę to kwota 118.760 $. Dyrekcja projektu (z zagranicy) zamknęła realizację projektu 31 grudnia 2012 r.

Stado po zamknięciu projektu w dniu 31 grudnia 2012 r. stało się własnością Wnioskodawcy. Wg uzyskanych informacji od pracowników przedstawicielstwa Fundacji w W. uznano, że Polska jest już dostatecznie bogata, więc Fundacja przeniosła swoje działania na inne tereny (państwa). Pomimo, że w projekcie było napisane o skazanych, generalnie trzeba to rozumieć jako pomoc ludziom - rodzinom biednym. Do końca realizacji projektu nabyty w 2007 r. inwentarz nie był ujęty w ewidencji księgowej najpierw Gospodarstwa Pomocniczego a później Wnioskodawcy. Na dzień 31 grudnia 2012 r. dokonano wyceny inwentarza żywego - owiec pochodzących z rozrodu stada nabytego w 2007 r. w ramach ww. projektu i ustalono, że stado istniejące na dzień bilansowy stanowią: owce matki - 278 szt. x 383,00 zł za sztukę, owce jarki (wiek do 2-ch lat) - 3 szt. x 383,00 zł za sztukę i 1 owca-jagniczka (wiek do 1 roku) - 210,63 zł za sztukę. Razem wartość stada wyceniono na 107.833,63 zł.

Wartość stada ujęto w księgach rachunkowych jako pozostały przychód operacyjny (z działalności rolniczej) i w aktywach jako inwentarz żywy.

Przychodu tego nie wyłączono z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość stada owiec, powstałego w wyniku chowu i hodowli owiec nabytych w 2007 r. w ramach realizowanego projektu, wprowadzonego do ksiąg rachunkowych 31 grudnia 2012 r. w związku z zakończeniem realizacji projektu w Polsce, należy traktować jako przychód z działalności rolniczej, określonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) i na tej podstawie wyłączyć go z podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość stada owiec powstałego w wyniku chowu i hodowli owiec nabytych w 2007 r. w ramach realizowanego projektu, wprowadzonego do ksiąg rachunkowych 31 grudnia 2012 r. w związku z zakończeniem realizacji projektu w Polsce, należy traktować jako przychód z działalności rolniczej, określonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) i na tej podstawie wyłączyć go z podstawy opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy p.d.o.p., działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy p.d.o.p. jest działalność polegająca m.in. na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu. Owce ujęte w księgach rachunkowych 2012 r. pochodzą z hodowli, ponieważ Wnioskodawca prowadzi gospodarkę rozrodczą owiec, oraz chowu (tzn. karmi, zapewnia opiekę weterynaryjną, obsługę w zakresie dobrostanu zwierząt - pielęgnację).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Jak stanowi art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej: "ustawa"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Powyższy akt prawny nie definiuje pojęcia przychodu, a jedynie ogranicza się do wyszczególnienia w art. 12 ust. 1 ustawy przykładowych wartości majątkowych zaliczanych do tej kategorii. Ustawodawca nie wymaga, aby przychodem były tylko wymienione w tym przepisie pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie przysporzenia, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej, zwłaszcza że listę pożytków - stanowiącą katalog zamknięty - które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

W związku z tym - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z powyższej regulacji wynika, że wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, co do zasady, jest przychodem podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że do przychodów z działalności rolniczej zalicza się, co do zasady, przychody pochodzące z działalności rolniczej a nie "związane" z tą działalnością przychody z nieodpłatnie nabytych rzeczy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego stado o jakim mowa we wniosku stało się własnością Wnioskodawcy 31 grudnia 2012 r., a jego nabycie miało charakter nieodpłatny.

Odnosząc tak przedstawiony stan faktyczny do powołanych wcześniej i mających zastosowanie przepisów prawa należy stwierdzić, że 31 grudnia 2012 r. Wnioskodawca osiągnął przychód w wysokości wartości otrzymanego stada. Jednocześnie przychód ten nie może być uznany za przychód do którego nie stosuje się przepisów ustawy, gdyż jego źródłem nie jest działalność rolnicza, a nieodpłatne otrzymanie o jakim mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl