IBPBI/2/423-165/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-165/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 18 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu rozpoczęcia amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu rozpoczęcia amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność produkcyjną i handlową i w tym zakresie korzysta z systemów informatycznych użytkowych i obsługujących podstawowe procesy informacyjne.

Dla usprawnienia zarządzania w firmie podjęto decyzje o wdrożeniu kompleksowego, zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP, składającego się z wielu modułów tematycznych.

Po dokonaniu wyboru rozwiązania i dostawcy systemu przystąpiono do prac wdrożeniowych:

1.

Pierwszy etap obejmował analizę wdrożeniową, dotyczącą implementacji systemu zintegrowanego dla potrzeb Spółki. Analiza była przeprowadzona przez wybranego wcześniej dostawcę systemu. W trakcie tej części prac określone zespoły pracowników zostały zapoznane z funkcjonowaniem tego systemu, a jego dostawca zapoznał się z potrzebami firmy i zaproponował ich rozwiązanie. Została opracowana "Koncepcja wdrożenia systemu" ustalająca zakresy wersji standardowej i modyfikacji oraz liczbę potrzebnych licencji, wcześniej określonych tylko ramowo.

2.

Drugi etap obejmuje udzielenie licencji przez wykonawcę systemu na:

- system użytkowy zintegrowany,

- system obsługi baz danych ORACLE,

- system rozszerzenia funkcjonalności, w zakresie prezentacji zestawień (wydruków).

3.

Trzeci etap to uruchomienie wszystkich procesów zamawiającego uruchamianie systemu rozpocznie się od przeniesienia baz danych z poprzednich systemów i tworzenia nowych, dla tematów dotychczas nie objętych informatyzacją. Niektóre moduły będą eksploatowane praktycznie od momentu uruchomienia, inne będą wymagać pewnych nakładów pracy ze strony pracowników firmy jak i pomocy ze strony dostawców systemu. Ten etap potrwa do dwóch, trzech lat.

Zarówno terminy jak i zakres wdrożenia mogą ulec zmianie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W którym momencie rozpocząć amortyzowanie wartości niematerialno - prawnej jaka stanowi "Zintegrowany system komputerowy".

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Zdaniem Spółki amortyzowanie wartości niematerialno - prawnej pod nazwą "Zintegrowany system komputerowy" winno się rozpocząć z chwilą przystąpienia do przenoszenia istniejących baz danych na nową platformę systemową oraz tworzenia baz danych dla nowych modułów. Wtedy rozpoczyna się eksploatacja systemu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.- określana w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy o p.d.o.p. odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-16 m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

W świetle powyższego jeżeli wartości niematerialne i prawne zostaną przyjęte do używania i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegają amortyzacji. Amortyzacji należy dokonywać począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wartość niematerialno-prawną wprowadzono do ewidencji. Wobec powyższego, jeżeli rozpoczęcie eksploatacji jest równoznaczne z momentem wprowadzenia do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych to Spółka może rozpocząć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od następnego miesiąca.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl