IBPBI/2/423-1646/09/SD - Dopuszczalna wysokość wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1646/09/SD Dopuszczalna wysokość wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dopuszczalnej wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dopuszczalnej wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w dniu 19 grudnia 2006 r. uzyskała Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej (dalej: Zezwolenie) na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE).

Zezwolenie udzielone zostało na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej, jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:

*

pozostałe produkty chemiczne; preparaty i produkty pozostałościowe z przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych 24.66.48-99.00 z wyłączeniem działalności gospodarczej określonej w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r.

W Zezwoleniu określono warunki prowadzenia działalności gospodarczej, tj.:

1.

zatrudnienie na terenie SSE w rozumieniu § 3 ust. 3 i 6 rozporządzenia co najmniej 52 pracowników w terminie do 31 grudnia 2008 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia o łącznej wartości co najmniej 82.688.156 zł w terminie do 31 grudnia 2008 r.

3.

przestrzeganie regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Pismem z dnia 24 września 2008 r., uzupełnionym pismami z 22 i 24 października 2008 r. oraz 17 lutego 2009 r. Spółka zwróciła się o zmianę Zezwolenia poprzez przesunięcie terminu realizacji warunków określonych w Zezwoleniu o 9 miesięcy.

W dniu 4 marca 2009 r. Minister Gospodarki wydał decyzję w sprawie zmiany Zezwolenia z dnia 19 grudnia 2006 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Zgodnie ze zmienionym zezwoleniem Spółka zobowiązana była do:

1.

zatrudnienia na terenie SSE w rozumieniu § 3 ust. 3 i 6 rozporządzenia co najmniej 52 pracowników w terminie do 31 września 2009 r. i utrzymywanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 września 2014 r.

2.

poniesienia wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia o łącznej wartości co najmniej 82.688.156 zł w terminie do 30 września 2009 r.

W dniu 7 października 2009 r. Minister Gospodarki na wniosek Spółki wydał kolejną decyzję w sprawie zmiany Zezwolenia. Zgodnie ze zmienionym zezwoleniem Spółka jest zobowiązana zatrudnić na terenie SSE co najmniej 52 pracowników w terminie do 31 marca 2010 r. i utrzymywać zatrudnienie na tym poziomie do 31 marca 2015 r. oraz ponieść wydatki inwestycyjne o łącznej wartości co najmniej 82.688.156 zł w terminie do 31 marca 2010 r.

Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji na terenie SSE. Inwestycja, na którą Spółka uzyskała Zezwolenie polega na budowie Fabryki (dalej: Inwestycja).

Zgodnie z warunkami Zezwolenia (zmienionymi ostatecznie decyzją Ministra Gospodarki z dnia 7 października 2009 r.), Spółka zobowiązana jest ponieść wydatki inwestycyjne o łącznej wartości co najmniej 82.688.156 zł w terminie do 31 marca 2010 r. Spółka przewiduje, że wydatki inwestycyjne, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną Inwestycją na terenie SSE przewyższą kwotę ustaloną w Zezwoleniu.

Spółka nie korzysta jeszcze ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p. Z tego względu pytanie Spółki należy uznać za dotyczące zdarzenia przyszłego, a nie zaistniałego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną Inwestycją na terenie SSE w trakcie obowiązywania Zezwolenia, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu powiększą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Spółki, z uwagi na fakt, że Zezwolenie wydane Spółce nie określa maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną Inwestycją na terenie SSE przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu będą zdaniem Spółki powiększać kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Spółka zaznacza, że wielkość pomocy jej przysługującej wyliczać będzie w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czyli jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 rozporządzenia.

Jednocześnie Spółka zaznacza, że z uwagi na fakt, że uzyskała Zezwolenie w dniu 19 grudnia 2006 r. w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: "ustawa o SSE") w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008 r. (zgodnie z art. 4 ustawy z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych do zezwoleń wydanych przed 4 sierpnia 2008 r. stosuje się przepisy ustawy o SSE w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008 r.).

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o SSE, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r., zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia określonej liczby pracowników przez określony czas oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

W przypadku Spółki, Zezwolenie nie określa żadnych dodatkowych warunków poza obowiązkiem przestrzegania Regulaminu SSE i innych regulacji dotyczących funkcjonowania strefy. W szczególności Zezwolenie nie określa maksymalnego poziomu nakładów inwestycyjnych.

Zdaniem Spółki, udzielone Zezwolenie określa jedynie minimalny poziom nakładów inwestycyjnych, który Spółka zobowiązana jest ponieść jako warunek konieczny do korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności w SSE. Wynika to wprost z brzmienia zezwolenia tj. "poniesienie wydatków inwestycyjnych (...) o łącznej wartości co najmniej 82.688.156 zł (...)". Taki zapis Zezwolenia oznacza, że kwota 82.688.156 zł stanowi minimalną kwotę, którą Spółka zobowiązana jest ponieść w określonym terminie, aby miała prawo do zwolnienia z opodatkowania. Natomiast kwotę przysługującego Spółce zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., należy obliczać w oparciu o rzeczywiście poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne związane ściśle z Inwestycją, w tym także o wydatki przewyższające kwotę stanowiącą dolny limit wydatków, czyli przewyższające kwotę 82.688.156 zł.

Skoro zatem Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków, wszystkie wydatki związane z Inwestycją (również przewyższające kwotę określoną w Zezwoleniu stanowiącą dolny limit wydatków) spełniające definicję wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 rozporządzenia zwiększać będą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia.

Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, czyli przed 24 lutego 2007 r., stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. W związku z tym, że Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dniu 19 grudnia 2006 r. przepisami regulującymi warunki udzielania pomocy regionalnej w przypadku Inwestycji Spółki są przepisy rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 2 listopada 2006 r. w brzmieniu obowiązującym przed 24 lutym 2007 r.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenie ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika;

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Zdaniem Spółki, literalne brzmienie powołanych regulacji nie budzi wątpliwości. Ustawodawca jednoznacznie stwierdza, iż wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są wszystkie wydatki poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia związane z Inwestycją pod warunkiem, iż spełniają one wymogi określone w § 6 rozporządzenia.

Stanowisko Spółki zostało również potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych dotyczących tej kwestii:

*

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 maja 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-332/09/CzP,

*

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-456/09/AM,

*

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 maja 2009 r., sygn. IPPB3/423-96/09-2/MS.

Spółka pragnie podkreślić, że obowiązek podawania w zezwoleniu maksymalnej wysokości nakładów inwestycyjnych został wprowadzony w wyniku nowelizacji ustawy o SSE z dniem 4 sierpnia 2008 r. Jak Spółka wykazała zmiana ta nie ma zastosowania w odniesieniu do sytuacji Spółki. Przed datą wprowadzenia ww. zmiany do ustawy o SSE (czyli przed 4 sierpnia 2008 r.), nie było obowiązku określenia w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej maksymalnej wartości wydatków inwestycyjnych uprawniającej do skorzystania z pomocy regionalnej. Skoro w Zezwoleniu nie zostało takie ograniczenie wprowadzone, to Spółka ma prawo do ujęcia w podstawie kalkulacji wysokości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., całości poniesionych wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 6 rozporządzenia, również w kwocie przewyższającej kwotę wskazaną w Zezwoleniu.

Jedynym ograniczeniem w przedmiotowym przypadku jest określona w przepisach wartość maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Wartość pomocy publicznej udzielonej Spółce z tytułu działalności w SSE nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Nie stanowią one bowiem źródła prawa i zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podatników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl