IBPBI/2/423-1638/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1638/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem przychodu dla Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem przychodu dla Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest właścicielem budynku biurowego będącego obecnie w trakcie budowy (dalej: "Nieruchomość"). W związku z prowadzoną działalnością, po zakończeniu budowy, Wnioskodawca rozważa wniesienie prawa własności Nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowej (dalej: "Spółka komandytowa"), w której jako komandytariusz nabędzie większościowe prawo do udziału w zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie Nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej powoduje powstanie przychodu podatkowego dla Spółki na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "podatek CIT").

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej nie powoduje dla niego powstania przychodu podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, za przychody uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Zatem, a contrario, nie wywołuje skutków podatkowych wniesienie aportu (wkładu):

a.

w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa - niezależnie od formy prawnej, w jakiej działa podmiot otrzymujący wkład niepieniężny, lub też

b.

do podmiotów innych niż spółki kapitałowe (i spółdzielnie) - czyli również do spółek osobowych, przy czym, zdaniem Spółki, nie ma w takim wypadku znaczenia, co jest przedmiotem wkładu niepieniężnego.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: "k.s.h."), spółkami kapitałowymi, posiadającymi osobowość prawną są wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. W związku z powyższym art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT nie ma zastosowania do Spółki komandytowej.

Na brak możliwości stosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT w stosunku do spółek osobowych wskazano wyraźnie w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonując wykładni autentycznej powyższych zapisów. Jak stwierdzono "Udział w kapitale zakładowym spółek kapitałowych jest wartościowo ujętą kategorią ekonomiczną, stanowiącą cząstkę kapitału zakładowego i będącą odpowiednikiem nominalnej wartości wkładu pieniężnego i niepieniężnego. Udział kapitałowy w spółkach osobowych nie został natomiast zdefiniowany w przepisach Kodeksu spółek handlowych. W spółce osobowej nie występuje kategoria wartości nominalnej udziału, bowiem inaczej funkcjonuje ten kapitał".

Powyższe stanowisko prezentowane jest również w literaturze przedmiotu. Zdaniem L. Błystak zmiana brzmienia przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT - wprowadzona w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. - miała na celu "jednoznaczne określenie, że odnosi się on do spółek kapitałowych - z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej, a zatem niewątpliwie z wykluczeniem spółek osobowych: jawnych, cywilnych, partnerskich, komandytowych i komandytowo-akcyjnych".

Tym samym - odnosząc się do punktu b) powyżej - należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Spółka wniesie jakiekolwiek składniki majątkowe tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej, dyspozycja art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT nie będzie miała zastosowania. Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, że nie istnieją żadne inne przepisy ustawy CIT, które z czynnością wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej wiązałyby powstanie obowiązku podatkowego po stronie podmiotu wnoszącego ten wkład niepieniężny (aport).

W świetle powyższego Spółka stwierdza, że na gruncie ustawy CIT brak jest uregulowań, które mogłyby stanowić podstawę do opodatkowania spółek kapitałowych wnoszących wkład niepieniężny do spółki osobowej z tytułu wniesienia owego wkładu. W konsekwencji nie ma - zdaniem Spółki - żadnej podstawy prawnej do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych czynności wniesienia do Spółki komandytowej aportu w postaci Nieruchomości.

Stanowisko o braku przychodu w związku z dokonaniem wkładu do spółki osobowej znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 3103/08) stwierdził, że "wniesienie (...) wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie pociąga za sobą otrzymania przez osobę dokonującą aportu odpłatności. Nie wiąże się z nim także otrzymanie od spółki osobowej czegokolwiek w zamian, w przeciwieństwie do sytuacji aportów do spółek mających osobowość prawną lub do spółdzielni. "Odpłatny" znaczy taki za który się płaci, wymagający zapłacenia, wymagający zwrotu kosztów (Uniwersalny słownik języka polskiego pod red. S. Dubisza, Warszawa 2003, str. 1163 oraz Słownik języka polskiego pod. red. M. Szymczaka, Warszawa 2002, str. 448). Nie sposób też ustalić co jest przychodem w takim przypadku, jaką wartość osoba wnosząca wkład niepieniężny otrzymuje lub ma otrzymać w zamian".

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała także interpretacje indywidualne Ministra Finansów działającego przez organy upoważnione do wydawania interpretacji, tj.

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 października 2009 r. (IPPB3/423-435/09-2/MS), z dnia 1 lipca 2009 r. (znak: IPPB3/423-231/09-2/MS), z dnia 17 lutego 2009 r. (znak: IPPB3/423-1695/08-2/MS), z dnia 22 grudnia 2008 r. (znak: IPPB3/423-1527/08-2/MS), z dnia 8 września 2008 (znak: IP-PB3-423-960/08-2/MS), z dnia 13 sierpnia 2008 r. (znak: IP-PB3-423-796/08-2/MB), z dnia 28 lipca 2008 r. (znak: IP-PB3-423-654/08-2/MB) oraz z dnia 24 kwietnia 2008 r. (znak: IP-PB3-423-224/08-2/MB),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 października 2009 r. (znak: ITPB3/423-402a/09/MK), z dnia 1 lipca 2009 r. (znak: ITPB3/423-262a/09/DK) oraz z dnia 10 lutego 2009 r. (znak: ITPB3/423-671/08/DK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2009 r. (ILPB3/423-363/09-2/MM), z dnia 15 czerwca 2009 r. (znak: ILPB3/423-232/09-2/MM), z dnia 24 lutego 2009 r. (znak: 1LPB3/423-798/08-2/MM), z dnia 20 stycznia 2009 r. (znak: ILPB3/423-697/08-2/HS), z dnia 14 listopada 2008 r. (znak: ILPB3/423-506/08-2/EK), z dnia 13 października 2008 r. (znak; ILPB3/423-457/08-2/EK), z dnia 26 maja 2008 r. (znak: ILPB3/423-150/08-3/HS) oraz z dnia 11 marca 2008 r. (znak: ILPB3/423-16/08-3/HS),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 listopada 2009 r. (znak: IBPBI/2/423-998/09/MO, z dnia 20 marca 2009 r. (znak: IBPBI/2/423-1220/08/PH), z dnia 2 marca 2009 r. (znak: IBPBI/2/423-11760/08/PC), z dnia 5 stycznia 2009 r. (znak: IBPB3/423-904/08/AP), z dnia 30 października 2008 r. (znak: IBPB3/423-686/08/AK).

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że wniesienie do Spółki komandytowej wkładu niepieniężnego - w postaci Nieruchomości - nie będzie skutkować dla niej powstaniem przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl