IBPBI/2/423-1623/09/CzP - Możliwość łącznego ujmowania w zeznaniu CIT-8 przychodów występujące w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1623/09/CzP Możliwość łącznego ujmowania w zeznaniu CIT-8 przychodów występujące w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody występujące w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Stowarzyszenie powinny być ujmowane w zeznaniu CIT-8 łącznie z jego przychodami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody występujące w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Stowarzyszenie powinny być ujmowane w zeznaniu CIT-8 łącznie z jego przychodami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie prowadzi szkoły i przedszkola na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na terenie całego kraju. Stowarzyszenie działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, a prowadzone przez nie szkoły i przedszkola funkcjonują na podstawie zezwolenia jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku szkół publicznych i wpisu do ewidencji szkół prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego według miejsca funkcjonowania jednostki. Stowarzyszenie oraz szkoły posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej i REGON. Szkoły posiadają numery NIP jako jednostki wewnętrzne będące płatnikami składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń zatrudnianych pracowników.

Numery REGON szkoły mają nadane jako jednostki lokalne (wewnętrzne). Numer REGON szkoły składa się z dwóch członów - pierwszy człon jest numerem REGON Stowarzyszenia, a drugi człon jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez Stowarzyszenie.

Działalność bieżącą szkół i przedszkoli Stowarzyszenie finansuje, zgodnie z art. 80 i art. 90 cyt. ustawy o systemie oświaty, głównie z dotacji i subwencji otrzymywanych za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, właściwych dla siedziby szkoły.

Stowarzyszenie pozyskuje także na działalność szkół i przedszkoli niepublicznych środki w formie wpłat na cele statutowe, które realizowane są zarówno w Stowarzyszeniu jak i w szkołach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy ujmować przychody uzyskiwane przez szkoły i przedszkola funkcjonujące w ramach Stowarzyszenia w deklaracji CIT-8.

Zdaniem Stowarzyszenia, przychody uzyskiwane przez nie oraz przychody szkół i przedszkoli funkcjonujących w ramach Stowarzyszenia należy ujmować łącznie w deklaracji CIT-8.

Status prawny szkół i przedszkoli określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Prowadzone przez Stowarzyszenie szkoły i przedszkola są wyodrębnione tylko organizacyjnie w świetle przepisów ustawy o systemie oświaty, co nie nadaje szkołom statusu odrębnego podmiotu działającego niezależnie od organu prowadzącego. W świetle ww. prawa oświatowego, szkoły nie mogą działać samoistnie, mogą być prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego, osobę prawną lub osobę fizyczną, w związku z powyższym stanowią integralną część organu prowadzącego. Należy zatem przyjąć, iż przychody występujące w szkołach i przedszkolach powinny być ujmowane w deklaracji CIT-8 łącznie z przychodami Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów, placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr Regon oraz nr NIP dla każdego rodzaju specjalności placówki oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr Regon oraz NIP nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Stowarzyszenie zakłada szkoły i przedszkola na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty na terenie całego kraju. Prowadzone przez Stowarzyszenie szkoły i przedszkola są wyodrębnione tylko organizacyjnie w świetle przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, co nie nadaje szkołom statusu odrębnego podmiotu działającego niezależnie od organu prowadzącego. Zatem działają w ramach Stowarzyszenia.

Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 z późn. zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Przepis art. 9 ust. 1 ww. ustawy zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

W związku z powyższym, obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego. Jeżeli zatem wymienione we wniosku placówki nie posiadają wyodrębnionego majątku, nie są samodzielne, nie posiadają zdolności zaciągania zobowiązań, nie będą obowiązane do sporządzenia odrębnego zeznania o osiągniętym dochodzie CIT-8. W tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Stowarzyszenie, które w składanym zeznaniu podatkowym winno ujmować całość uzyskanego dochodu (poniesionej straty). Stanowisko zawarte we wniosku należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl