IBPBI/2/423-1613/09/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1613/09/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 września 2009 r.) uzupełnionym w dniach 02 i 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia przejętych środków trwałych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia przejętych środków trwałych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 17 listopada 2009 r. znak: IBPBI/2/423-1142/09/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 02 i 3 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka otrzymała aportem od firmy X zorganizowaną część przedsiębiorstwa (zwaną dalej: ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki związane z działalnością ZCP. Spółka otrzymała między innymi środki trwałe podlegające amortyzacji w firmie X.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. Spółka wyjaśniła, iż pod pojęciem "dotychczasowe umorzenie przejętych środków trwałych" należy rozumieć sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w firmie X do dnia wniesienia aportu. Pojęcie to jest tożsame z pojęciem sumy odpisów amortyzacyjnych ujętym w art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób ustalić wartość początkową oraz dotychczasowe umorzenie przejętych środków trwałych podlegających wcześniej amortyzacji w firmie X.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, powinna Ona ustalić wartość początkową oraz dotychczasowe umorzenie otrzymanych w ramach aportu ZCP środków trwałych w wartości równiej wartości wynikającej z ewidencji podatkowej firmy X.

Ustalenie dotychczasowego umorzenia przejętych środków trwałych, a więc de facto sumy dokonanych od tych środków trwałych odpisów amortyzacyjnych należy ustalić w wartości wynikającej z ewidencji środków trwałych prowadzonej na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy przez firmę X, tj. prowadzonej przez firmę wnoszącą aport do Spółki. Powyższe, zdaniem Spółki wynika z brzmienia art. 16 ust. 10a, w związku z art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co prawda przepisy te mówią tylko o ustaleniu wartości początkowej przejmowanych środków trwałych, a nie mówią nic o sposobie ustalania sumy dokonanych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych. Można by więc uznać, iż Spółka (spółka otrzymująca aport) w swojej ewidencji środków trwałych nie powinna uwzględniać sumy odpisów dokonanych przez Spółkę X (wnoszącą aport).

Jednak zdaniem Spółki, Spółka otrzymująca aport środków trwałych, które wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa przy amortyzacji tychże środków trwałych zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., powinna uwzględniać również sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez Spółkę X (wnoszącą aport). W przeciwnym razie mogłoby dojść do sytuacji w której Spółka dokonywałaby odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w stosunku do których w firmie X (wnoszącej aport) suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych równała się wartości początkowej tychże środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: "ustawa o p.d.o.p."), w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Stosownie do przepisów art. 16g ust. 10a ww. ustawy, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego. Jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio ust. 10.

Powyższe przepisy należy rozpatrywać łącznie z art. 16h ust. 3 ustawy o p.d.o.p., podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Natomiast art. 16h ust. 3a ww. ustawy dodaje, iż przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego taki wkład.

Tak więc zasada uwzględniania odpisów dokonanych w podmiocie wnoszącym aport wynika wprost z przepisów prawa.

W świetle powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy wchodzące w skład wnoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa środki trwałe były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, to wartość początkową tychże środków trwałych należy ustalić w wysokości wynikającej z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych podmiotu wnoszącego aport z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez ten podmiot. Ponadto Spółka zobowiązana jest kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot, który dokonał wniesienia tytułem wkładu niepieniężnego przedmiotowych składników majątkowych.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl