IBPBI/2/423-1608/09/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1608/09/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

* wypłaconych przez Spółkę premii dla pracowników dokonanych z podziału zysku - jest nieprawidłowe,

* składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od ww. premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

* wypłaconych przez Spółkę premii dla pracowników dokonanych z podziału zysku,

* składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od ww. premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników część wypracowanego za 2008 rok zysku, Spółka przeznaczyła na wypłatę nagród dla pracowników oraz opłacenie od tego świadczenia składek z tyt. ubezpieczeń społecznych, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Spółka powyższe zdarzenie ujęła w księgach rachunkowych na kontach: "Wynik finansowy", "Rozliczenie wyniku finansowego", "Fundusz celowy". Spółka pragnie zaznaczyć, iż o podziale zysku decyduje Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników i nie istnieje jakikolwiek dokument regulujący zasady jego rozdysponowania. Przyznane premie wynikają bezpośrednio z woli właściciela Spółki, posiadającego 100% udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka może w dacie wypłaty zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszt wypłaconych nagród wraz pochodnymi tego świadczenia.

Argumentując za pismem z dnia 2 grudnia 2008 r. nr IBPB3/423-914/08/CzP Izby Skarbowej w Katowicach, zdaniem Spółki, koszt nagród pracowniczych wypłaconych na podstawie uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników stanowi koszt uzyskania przychodów w dacie wypłaty.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) świadczenia pieniężne, w tym nagrody otrzymane od pracodawcy, niezależnie od źródeł ich finansowania, stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Skoro wynagrodzenia pracownicze uznawane są za koszty uzyskania przychodów pracodawcy, za takowe uznać można również wypłacone nagrody. Nieistotnym jest w tym wypadku źródło finansowania i sposób ujęcia w księgach rachunkowych. Ponadto, stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji rachunkowej zapewniającej prawidłowe określenie osiągniętego dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Wobec powyższego, obok kosztów rachunkowych Spółka musi identyfikować koszty podatkowe, które niekoniecznie muszą w ewidencji księgowej być ujęte jako koszty.

Natomiast, zdaniem Spółki składki na ubezpieczenia społeczne, wpłata na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, stanowiące pochodne wypłaty nagród, nie mogą być uznane zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za koszt podatkowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w poz. 36 wniosku ORD-IN wskazano, jako rodzaj sprawy będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej, zdarzenie przyszłe.

Jednakże z treści przedstawionej sprawy wynika, iż dotyczy ona stanu faktycznego.

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 16 ust. 1 ww. ustawy został zawarty zamknięty katalog kosztów niestanowiących kosztów podatkowych, pomimo iż wskazane w nim wydatki pozostają w związku z przychodem (spełniają przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 tej ustawy).

Nie ujęcie danego wydatku w ww. katalogu kosztów niepotrącalnych nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim nie wymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodów (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

W myśl przepisów art. 15 ust. 4d i ust. 4e u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie), podlegają podatkowemu rozliczeniu w dacie ich poniesienia. Za dzień ten, z zastrzeżeniem przewidzianym w tej ustawie, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wypłacone pracownikom wypłaty z zysku netto, choć niewątpliwie związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, to jednak nie spełniają wszystkich przesłanek niezbędnych do zakwalifikowania ich, w oparciu o wyżej wymienione przepisy ustawy, do kosztów uzyskania przychodów. Wypłaty te stanowią bowiem element podziału wypracowanego przez Spółkę zysku netto (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym). Nie mają więc charakteru kosztowego. Wydatki te nie będą zatem stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż ich źródłem jest zysk.

Zatem niewłaściwe jest stanowisko Spółki, uznające za koszty uzyskania przychodów wypłaty dokonane na rzecz pracowników przez Spółkę z zysku netto (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Nieuznanie za taki koszt również związanych z tymi wypłatami składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, znajduje wyraz wprost w zapisie art. 16 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.p., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Tut. Organ zwraca również uwagę, iż fundamentalne znaczenie dla rozstrzygnięcia o skutkach podatkowych wynikających z wypłat, o jakich mowa we wniosku ma ustalenie ich charakteru. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Spółka użyła pojęcia "nagroda" oraz "premia". W ocenie tut. Organu w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wypłatą premii.

Nagroda jest uregulowana w art. 105 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) i jest świadczeniem przyznawanym za indywidualne osiągnięcia pracownika. Może być m.in. przyznana za wzorowe wypełnianie obowiązków, podnoszenie wydajności pracy i przejawianie inicjatywy w pracy. Nagroda ma charakter wyłącznie uznaniowy.

Premia natomiast jest świadczeniem, którego wypłata uzależniona jest od spełniania konkretnego i podlegającego weryfikacji warunku. W ujętym we wniosku stanie faktycznym warunkiem tym jest osiągnięcie przez Spółkę zysku oraz przeznaczenie go przez stosowny organ Spółki do wypłaty wśród pracowników.

Przez "premie z zysku", należy rozumieć premie wypłacone z zysku po opodatkowaniu, a więc z dochodu po opodatkowaniu. Stosownie bowiem do reguł wynikających z u.p.d.o.p., co do zasady dochód to różnica pomiędzy przychodem podatkowym, a kosztami jego uzyskania. Tym samym brak podstaw prawnych, aby po ustaleniu dochodu i odliczeniu należnego od niego podatku dochodowego ponownie ustalać koszty uzyskania przychodu.

Reasumując, dokonanych z podziału zysku netto wypłat dla pracowników wraz ze składkami odprowadzanymi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

* wypłaconych przez Spółkę premii dla pracowników dokonanych z podziału zysku - stanowisko Spółki jest nieprawidłowe,

* składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od ww. premii - stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji organu podatkowego stwierdzić należy, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl