IBPBI/2/423-1598/10/AK - Opodatkowanie premii remontowej związanej z remontem budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1598/10/AK Opodatkowanie premii remontowej związanej z remontem budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Spółdzielni uzyskany z otrzymanej premii remontowej jest dochodem zwolnionym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Spółdzielni uzyskany z otrzymanej premii remontowej jest dochodem zwolnionym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa, na bazie umowy zawartej we wrześniu 2009 r. z Bankiem, zaciągnęła kredyt inwestorski z premią remontową z Banku, z przeznaczeniem go na sfinansowanie kosztów przedsięwzięcia remontowego w budynku wielorodzinnym, którego użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia 1961 r. Procedury i cel zaciągniętego kredytu pozostawały zgodne z zapisami ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów - Rozdział 3 Premia remontowa (art. 6-9). W lipcu 2010 r., działając na podstawie przywołanej już ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) oraz na podstawie otrzymanych z Banku Kredytującego dokumentów świadczących o spełnieniu warunków wypłaty premii remontowej, Bank podjął decyzję o wypłacie tejże premii remontowej w stosownej kwocie ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów.

Premia została przekazana na rachunek Banku Kredytującego, ten zaś uznał rachunek Spółdzielni zgodnie z warunkami zawartej umowy. W ślad za przyznaniem premii remontowej Spółdzielnia we wrześniu 2010 r. otrzymała z Banku za świadczenie o udzielonej pomocy de minimis, w którym to zaświadczeniu poświadcza się, iż pomoc publiczna udzielona w lipcu 2010 r. (wartość wypłaconej premii remontowej wyrażona w zł oraz w euro) jest pomocą de minimis, na podstawie art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1908/2008 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006 r., str.5), ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291), art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. 223, poz. 1459), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis (Dz. U. 187, poz. 1930).

Wartość przyznanej premii remontowej stanowi przychód Spółdzielni z gospodarki zasobem mieszkaniowym, zaś dochód powstały na gruncie związanym z przyznaniem tejże premii remontowej zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Spółdzielni związany z otrzymaniem premii remontowej jest dochodem zwolnionym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są: "Dochody spółdzielni mieszkaniowych (...) uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Premia remontowa, wynikająca z ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jest premią na spłatę części kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia remontowego w odniesieniu do najstarszych budynków wielorodzinnych, które znajdują się w najgorszym stanie technicznym i których użytkowanie rozpoczęto przed 14 sierpnia 1961 r. Dla jej uzyskania winno być spełnionych szereg, ściśle określonych wspomnianą ustawą, warunków. Niewątpliwie premia ta stanowi dla Spółdzielni przychód z gospodarki zasobem mieszkaniowym, co pośrednio znajduje uzasadnienie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie dochodów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zwolnionych z podatku CIT - znak DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, bowiem zgodnie z wykładnią zawartą w rzeczonym piśmie do przychodów z gospodarki zasobem mieszkaniowym zalicza się premię termomodernizacyjną, o której mowa w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodrnizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121, z późn. zm.). Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych została zastąpiona ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w której to ustawie rozszerzono katalog przyznawanych premii o, dodatkowo, premię remontową oraz kompensacyjną, zatem zdaniem podatnika, wnioskować należy, iż dochód związany z przyznaniem premii remontowej, będzie podlegał zwolnieniu na podstawie przepisów jak na wstępie, pod warunkiem, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi".

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa, na bazie umowy zawartej we wrześniu 2009 r., zaciągnęła kredyt inwestorski z premią remontową w Banku, z przeznaczeniem go na sfinansowanie kosztów przedsięwzięcia remontowego w budynku wielorodzinnym, którego użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia 1961 r. W lipcu 2010 r. Bank podjął decyzję o wypłacie tejże premii remontowej w stosownej kwocie ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, która została przelana na konto Spółdzielni. W ślad za przyznaniem premii remontowej Spółdzielnia we wrześniu 2010 r. otrzymała z Banku zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.

Warunki przyznawania premii remontowej określone zostały w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wsparciu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 z późn. zm.). W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem przedsięwzięcia remontowego, uprawniającego do ubiegania się o premię remontową, może być wyłącznie budynek wielorodzinny, którego użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia 1961 r.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy, inwestorowi będącemu osobą fizyczną, wspólnotą mieszkaniową z większościowym udziałem osób fizycznych, spółdzielnią mieszkaniową lub towarzystwem budownictwa społecznego, przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia remontowego, zwana dalej "premią remontową", jeżeli:

1.

w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia nastąpi zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynku wielorodzinnego na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej co najmniej o 10%, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2, i

2.

wskaźnik kosztu tego przedsięwzięcia jest nie niższy niż 0,05 i nie wyższy niż 0,70, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 3.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, wysokość premii remontowej stanowi 20% wykorzystanej kwoty kredytu, o którym mowa w art. 7 ust. 1, nie więcej jednak niż 15% kosztów przedsięwzięcia remontowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Mając na uwadze powyższe, premia remontowa związana z realizowanym przedsięwzięciem termomodernizacji budynku wchodzącego w skład zasobów mieszkaniowych spółdzielni mieści się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a zatem stanowi przychód Spółdzielni z tej gospodarki. Dochód spółdzielni związany z tym przychodem może więc podlegać zwolnieniu z opodatkowania stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl