IBPBI/2/423-156/13/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-156/13/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 1 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości proporcjonalnego rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 2a tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości proporcjonalnego rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 2a tej ustawy. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-156/13/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnotę Mieszkaniową, na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega przepisom tej ustawy.

I.

Zasadniczym źródłem przychodów dla wspólnoty mieszkaniowej są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat:

1.

zaliczka na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością,

2.

zaliczka na tzw. media (energia cieplna, zimna woda, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości itp.) dostarczane do indywidualnych mieszkań.

II.

Dodatkowym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej są również inne przychody z nieruchomości wspólnej, tj:

1.

przychody z najmu pomieszczeń wspólnych (suszarni, rowerowni, zsypów między piętrami, komórek) mieszkańcom na cele gospodarstwa domowego,

2.

przychody z tytułu opłat ryczałtowych (z uwagi na brak podliczników) za energię elektryczną zużywaną w dodatkowych pomieszczeniach wynajętych na cele gospodarstw domowych,

3.

przychody z tytułu opłat za wywóz nieczystości (mała gastronomia),

4.

opłaty za zamieszczanie reklam na budynku wspólnoty,

5.

przychody z tytułu odsprzedaży płytek chodnikowych mieszkańcom na cele prowadzonej działalności gospodarczej,

6.

przychody z tytułu odsetek od środków lokowanych na rachunkach bankowych wspólnoty,

7.

przychody z tytułu odsetek płaconych przez właścicieli indywidualnych za nieterminowe wpłaty należności,

8.

przychody z tytułu opłat wg wskazań sublicznika za energię elektryczną zużytą przez urządzenie ciepłownicze (urządzenia do wymiany ciepła wchodzą w skład budynku mieszkalnego, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców),

9.

kary umowne za nieterminowe wykonanie remontów w budynku mieszkalnym,

10.

wpłaty zasądzonych kosztów sądowych.

Przychody gromadzone przez wspólnotę mieszkaniową są przeznaczone na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Do kosztów tych w szczególności zaliczają się:

1.

wydatki na remont i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za konserwację windy,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy,

6.

koszty zakupu mediów (energia cieplna, gaz, woda oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych),

7.

koszty sądowe związane z dochodzeniem należności od najemców lub właścicieli,

8.

koszty związane z przygotowaniem wspólnych części nieruchomości do oddania ich w najem,

W oparciu o wyjaśnienia określone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. nr DD6-8213-438AA/K/06/339/391, w którym określono definicję "zasobów mieszkaniowych" o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej "u.p.d.o.p."), Wspólnota podzieliła przychody na te pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (wolne od podatku, przy spełnieniu warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.), jak i z pozostałej działalności (podlegające opodatkowaniu).

Wspólnota ma wątpliwości co do sposobu rozdziału kosztów pośrednich (takich jak wynagrodzenie zarządcy (administratora)), które dotyczą zarówno dochodów ze źródeł opodatkowanych, jak i dochodu zwolnionego - czy należy wówczas zastosować zasadę proporcjonalnego rozliczenia, zgodnie z art. 15 ust. 2 i ust. 2a u.p.d.o.p., z uwagi na brak jednego wymiernego kryterium, na podstawie którego można byłoby je podzielić na koszty działalności opodatkowanej i zwolnionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty pośrednie ponoszone we wspólnocie mieszkaniowej, takie jak wynagrodzenie zarządcy, które dotyczą zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej z podatku należy rozliczać zgodnie z art. 15 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwagi na brak jednego wymiernego kryterium, na podstawie którego można byłoby je podzielić na koszty działalności opodatkowanej i zwolnionej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to: opłaty bieżące wnoszone przez właścicieli na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością oraz opłaty na tzw. media dostarczane do indywidualnych mieszkań. W dodatkowych źródłach przychodu wspólnota uzyskuje przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w tym: przychody z najmu pomieszczeń wspólnych (suszarni, rowerowni, zsypów miedzy piętrami, komórek) mieszkańcom na cele gospodarstwa domowego, przychody z tytułu opłat ryczałtowych za energię elektryczną zużywaną w dodatkowych pomieszczeniach wynajętych na cele gospodarstw domowych, przychody z tytułu odsetek płaconych przez właścicieli indywidualnych za nieterminowe wpłaty należności, przychody z tytułu opłat za energię elektryczną zużytą przez urządzenia do wymiany ciepła, kary umowne za nieterminowe wykonanie remontów w budynku mieszkalnym, wpłaty zasadzonych kosztów sadowych od indywidualnych właścicieli mieszkań.

W dodatkowych źródłach przychodu wspólnota uzyskuje również przychody z pozostałej działalności w tym: przychody z tytułu opłat za wywóz nieczystości (mała gastronomia), opłaty za zamieszczanie reklam na budynku wspólnoty, przychody z odsprzedaży płytek chodnikowych mieszkańcom, przychody z tytułu odsetek od środków lokowanych na rachunkach bankowych wspólnoty. Zarządca, który reprezentuje wspólnotę mieszkaniową nalicza oraz rozlicza zaliczki wnoszone przez właścicieli na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością oraz media dostarczane do mieszkań, kieruje pozew do sądu o zasądzenie niezapłaconych w terminie opłat przez właściciela lokalu mieszkalnego, zawiera umowy najmu z najemcami, z bankiem (lokując środki), wystawia rachunki sprzedaży. Wykonane przez zarządcę czynności mają wpływ na uzyskane przez wspólnotę przychody zasadnicze z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z dodatkowych źródeł przychodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z pozostałej działalności. W związku z tym rozdział kosztów pośrednich, takich jak wynagrodzenia zarządcy, których nie można przypisać do konkretnych źródeł przychodów, w celu ustalenia dochodu zwolnionego i stanowiącego podstawę opodatkowania Wspólnota rozlicza w sposób określony w powołanym powyżej art. 15 ust. 2 i ust. 2a u.p.d.o.p., a zatem w takim stosunku, w jakim przychody z tych źródeł - opodatkowanych i zwolnionych - pozostają w ogólnej kwocie przychodów z całokształtu prowadzonej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl