IBPBI/2/423-1550/10/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1550/10/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na skromny poczęstunek podawany podczas posiedzeń Rady Nadzorczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na skromny poczęstunek podawany podczas posiedzeń Rady Nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem opartym na prawie spółdzielczym w Banku Spółdzielczym, funkcjonuje rada nadzorcza, która sprawuje stałą kontrolę i nadzór nad działalnością banku.

Ponadto rada nadzorcza uchwala roczny plan finansowy i program działalności na dany rok obrotowy. Bank nie może funkcjonować bez rady nadzorczej.

Posiedzenia rady nadzorczej odbywają się kilka razy w roku, podczas posiedzenia serwowany jest skromny posiłek dla rady nadzorczej (dla jej członków).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty obrad rady nadzorczej (serwowanie drobnego posiłku) stanowią koszty uzyskania przychodów dla banku.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty obsługi rady nadzorczej nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie są dla nich przysporzeniem majątkowym i wiążą się z funkcjonowaniem organu nadzoru - stanowią więc koszty uzyskania przychodów dla Banku.

W powyższym przypadku są to naprawdę skromne, jednodaniowe posiłki i mają one jedynie wpływ na szybszy przebieg spotkań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Wyjątek taki zawiera art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., który stanowi iż do katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów zalicza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Istnienie organu nadzoru, jakim jest Rada Nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Bank przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów nie będą natomiast wydatki, inne niż wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, w związku z wykonywaniem przez nie swoich obowiązków jako członków tych organów.

Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p. nie wynika wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi Rady Nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podczas posiedzeń rady nadzorczej odbywających się kilka razy w roku, serwowany jest skromny posiłek dla członków rady nadzorczej.

Jeżeli wydatki te (jak wskazuje we wniosku sam Wnioskodawca) nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków Rady Nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru, wówczas jako wydatki związane z funkcjonowaniem obligatoryjnego organu osoby prawnej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, przy spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Ciężar dowodu w zakresie wykazania związku z przychodem leży w tym przypadku po stronie podatnika, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl