IBPBI/2/423-1548/10/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1548/10/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na skromny poczęstunek podawany podczas zebrania przedstawicieli Banku (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na skromny poczęstunek podawany podczas zebrania przedstawicieli Banku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 13 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1547/10/PC, IBPBI/2/423-1548/10/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 20 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zebranie przedstawicieli jest zgodnie ze statutem najwyższym organem Banku. Zebranie przedstawicieli członków Banku dokonuje między innymi:

* zatwierdza sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy,

* dokonuje podziału zysku lub sposobu pokrycia strat,

* dokonuje wyboru lub odwołania członków rady nadzorczej itp.

Zebranie przedstawicieli przeważnie odbywa się raz w roku w terminie do 30 czerwca po upływie roku obrotowego, trwa klika lub kilkanaście godzin w zależności od porządku obrad. Podczas obrad zebrania przedstawicieli serwowany jest posiłek (przeważnie obiad), kawa, herbata, napoje, ciastka itp.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty obsługi zebrania przedstawicieli stanowią koszty uzyskania przychodów dla Banku.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty obsługi zebrania przedstawicieli również dla przedstawicieli członków Banku nie są przysporzeniem majątkowym, wiążą się z prawidłowym funkcjonowaniem najwyższego organu Bank - stanowią zatem koszty uzyskania przychodów dla Banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Wyjątek taki zawiera art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., który stanowi iż, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego uzasadnionym jest odwołanie się do wykładni językowej tego pojęcia.

Reprezentacja, zgodnie z definicją słownikową ("Słownik języka polskiego" pod red. M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992), oznacza okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc powyższą definicję na grunt działalności gospodarczej, należy przyjąć, że reprezentacja to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków. Należy zatem zauważyć, że działania te mają na celu stworzenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, tj. w relacji z kontrahentami, gośćmi i potencjalnymi klientami.

Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p. nie wynika wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi zebrania przedstawicieli, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zebranie przedstawicieli jest zgodnie ze statutem najwyższym organem Banku. Zebranie przedstawicieli przeważnie odbywa się raz w roku w terminie do 30 czerwca po upływie roku obrotowego, trwa klika lub kilkanaście godzin w zależności od porządku obrad. Podczas obrad zebrania przedstawicieli serwowany jest posiłek (przeważnie obiad), kawa, herbata, napoje, ciastka itp.

W związku z powyższym, wydatki poniesione na zakup ww. artykułów spożywczych nie posiadają charakteru reprezentacyjnego, a więc nie podlegają ograniczeniom w zakresie zaliczenia ich do kosztów, wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. Powyższe wydatki związane są z funkcjonowaniem organu stanowiącego jakim jest zebranie przedstawicieli nie podlegają więc również ograniczeniom w zakresie zaliczenia ich do kosztów, wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p.

Wydatki te, jeżeli są kosztami zorganizowania zebrania przedstawicieli Banku na zwyczajowo przyjętym poziomie, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile są gospodarczo i racjonalnie uzasadnione, i nie będą posiadały charakteru okazałości.

Ciężar dowodu w zakresie wykazania związku z przychodem leży w tym przypadku po stronie podatnika, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl