IBPBI/2/423-1548/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1548/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka na obowiązek jako płatnik pobrać podatek z tytułu wypłaty wynagrodzenia za tzw. "umorzenie dobrowolne" (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka na obowiązek jako płatnik pobrać podatek z tytułu wypłaty wynagrodzenia za tzw. "umorzenie dobrowolne" (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 199 § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1937 z późn. zm. określanej w dalszej treści "k.s.h."), tzn. nabycia części własnych udziałów celem ich umorzenia ("umorzenie dobrowolne"). Nabycie udziałów nastąpi od spółki matki z siedzibą w Holandii - tzn. Spółki E. Spółka E zostanie 100% udziałowcem Wnioskodawcy, w wyniku emisji nowych udziałów na rzecz swego wspólnika oraz uregulowania wynagrodzenia za takie udziały, udziałami Wnioskodawcy (podwyższenie kapitału zakładowego). Wynagrodzeniem Spółki E z tytułu umorzenia części udziałów Wnioskodawcy będą udziały posiadane przez Wnioskodawcę w następujących spółkach zależnych: K. Sp. z o.o., W. Sp. z o.o. oraz M. Sp. z o.o. W chwili obecnej Wnioskodawcy jest 100% udziałowcem każdej ze spółek zależnych. W momencie "umorzenia dobrowolnego" Spółka E będzie posiadać co najmniej 10% udziałów Wnioskodawcy przez okres krótszy niż 2 lata, lecz powyższy warunek zostanie spełniony przez Spółkę E w przyszłości. Wnioskodawca będzie posiadać certyfikat rezydencji Spółki E, który będzie potwierdzać miejsce siedziby tej spółki dla celów podatkowych w Portugalii na rok dokonania "umorzenia dobrowolnego".

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku ze spełnieniem warunków wynikających ze zwolnienia wskazanego w art. 22 ust. 4 i kolejne ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca będzie mieć obowiązek pobrania jako płatnik podatku CIT z tytułu wypłaty na rzecz Spółki E wynagrodzenia za tzw. "umorzenie dobrowolne" (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "Ustawa"), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym dochód z umorzenia udziałów, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów, wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, czy dochód - przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, etc. Zdaniem Spółki, w wyniku "dobrowolnego umorzenia" dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych powstanie zasadniczo po stronie wspólnika Spółki tzn. Spółki E. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 Ustawy, do przychodów nie zalicza się umorzenia udziałów w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia.

Oznacza to, że przy obliczaniu dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych powstającego po stronie Spółki E powinno się zastosować następującą konstrukcję:

a.

określić wysokość wynagrodzenia Spółki E przysługującą jej za umarzany udział (jako, że wynagrodzeniem będą udziały posiadane przez Spółkę w następujących spółkach zależnych: K. Sp. z o.o., W. Sp. z o.o. i M. Sp. z o.o., zatem w praktyce wysokość takiego wynagrodzenia będzie równa wartości udziałów we wskazanych spółkach zależnych, ustalonej zgodnie z uprzednio dokonaną wyceną finansową tychże udziałów),

b.

pomniejszyć takie wynagrodzenie o kwotę stanowiącą koszt nabycia udziałów Wnioskodawcy przez Spółkę E (jak stwierdzono w stanie faktycznym, Spółka E zostanie 100% udziałowcem Wnioskodawcy w wyniku emisji nowych udziałów na rzecz swego wspólnika oraz uregulowania wynagrodzenia za takie udziały, udziałami Wnioskodawcy - w drodze podwyższenia kapitału zakładowego), która zostanie ustalona na podstawie dokumentów związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego w Spółce E,

c.

różnica, która powstanie pomiędzy tymi wielkościami będzie stanowić po stronie Spółki E dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, ewentualnie podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy, osoba prawna, która dokonuje wypłaty należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pełni funkcję płatnika. Art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa, wskazuje, że płatnik jest odpowiedzialny za obliczenie oraz pobranie od podatnika podatku i za wpłacenie go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Innymi słowy, w rozważanym przypadku, funkcję płatnika będzie spełniać Spółka, zaś zakres jej obowiązków będzie obejmować czynności wskazane w punkcie a) - c) powyżej, na podstawie dokumentów własnych i dokumentów dostarczonych przez Spółkę E. Dodatkowo, już po określeniu wysokości dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, Spółka pełniąc funkcję płatnika, powinna ustalić, czy omawiany dochód (przychód) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy, podatek CIT od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 Ustawy, dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają zwolnieniu z podatku CIT, jeżeli spełnione będą łącznie następujące warunki:

* wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem CIT, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski,

* uzyskującym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

* spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

* odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych będzie:

- spółka, o której mowa w pkt 2, albo

- zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a Ustawy, zwolnienie z podatku CIT stosuje się w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski posiada udziały w spółce wypłacającej te należności w wysokości 10%, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Jednak, zgodnie z art. 22 ust. 4b Ustawy, zwolnienie z podatku CIT ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów w wysokości 10%, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, będzie upływać po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

Jak wspomniano w stanie faktycznym, w momencie "umorzenia dobrowolnego" Spółka E będzie posiadać co najmniej 10% udziałów Wnioskodawcy przez okres krótszy niż 2 lata, lecz powyższy warunek zostanie spełniony przez Spółkę E w przyszłości. Oznacza to, że Spółka E będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy, pomimo wypłaty wynagrodzenia przed upływem dwuletniego warunku posiadania co najmniej 10% udziałów Spółki. Spółka zauważa, że w przypadku braku dotrzymania warunku posiadania co najmniej 10% udziałów w Spółce nieprzerwanie przez okres dwóch lat Spółka E będzie zobowiązana do zapłaty podatku CIT wraz z odsetkami od wypłaconego jej wynagrodzenia w wysokości 19% dochodów do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraci prawo do takiego zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystano ze zwolnienia (zgodnie z art. 22 ust. 4b Ustawy).

Spółka zauważa, że zgodnie z art. 26 ust. 1c pkt 1 Ustawy, osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 Ustawy (dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych), w związku ze zwolnieniem od podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy, mogą zastosować zwolnienie wynikające z tego przepisu wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę unijną (lub spółkę z EOG) miejsca jej siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej tzw. certyfikatem rezydencji. Jak wspomniano w stanie faktycznym, Spółka będzie posiadać certyfikat rezydencji Spółki E, który będzie potwierdzać miejsce siedziby tej spółki dla celów podatkowych w Portugalii na rok dokonania "umorzenia dobrowolnego". Zatem, w opinii Spółki, zostaną spełnione wszystkie warunki wskazane w art. 22 ust. 4-4b Ustawy oraz art. 26 ust. 1c pkt 1 Ustawy, które pozwolą na zwolnienie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych osiągniętego przez Spółkę E z tytułu "umorzenia dobrowolnego" z podatku CIT. W kontekście powyższego, dochód (przychód) uzyskany przez Spółkę E, przy spełnieniu warunku potwierdzenia miejsca jej siedziby dla celów podatkowych, będzie podlegał zwolnieniu na mocy omawianego przepisu art. 22 ust. 4 Ustawy, co będzie skutkować brakiem po stronie Spółki, jako płatnika, obowiązku pobrania podatku CIT z tytułu wypłaty na rzecz Spółki E wynagrodzenia za "umorzenie dobrowolne". Oczywiście, pomimo skorzystania przez Spółkę E ze zwolnienia z podatku CIT, zgodnie z art. 26 ust. 3d Ustawy, Spółka w odniesieniu do powyższej wspomnianej czynności będzie zobowiązana do przygotowania oraz przesłania na rzecz Spółki E i właściwego urzędu skarbowego, informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku (deklaracja IFT-2), w terminie do końca trzeciego miesiąca, następującego po roku podatkowym w którym dokona się "umorzenia dobrowolnego".

Analogiczne stanowisko prezentują między innymi:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 10 marca 2008 r., sygn. IPPB3/423-552/07-4/AG,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 2 czerwca 2009 r., sygn. ILPB3/423-202/09-4/MM;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 9 sierpnia 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-1158/08/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zawarł rozbieżne informacje na temat siedziby udziałowca, wskazując, iż jest to Holandia a następnie Portugalia. Powyższe jednak nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl