IBPBI/2/423-1542/12/CzP - Koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1542/12/CzP Koszty uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu do Organu 4 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Umowa o wspólnych Operacjach stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Umowa o wspólnych Operacjach stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ustanowienie Wspólnych Operacji.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest firmą realizującą dostawy węgla i biomasy. Spółka prowadzi działalność handlową polegającą na nabywaniu od stron trzecich węgla i biomasy oraz dokonywaniu ich dostaw. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka E (dalej: "E") jest spółką prawa polskiego należącą (przez spółkę zależną) w 100% do E UK, spółki prawa angielskiego i walijskiego. E jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. E posiada dostęp do wiedzy o rynku energii, węgla, biomasy, pochodnych instrumentów finansowych i narzędzi wspierających zarządzanie ryzykiem w zakresie handlu i logistyki węgla i biomasy. Obie spółki należą do grupy kapitałowej (dalej: "Grupa E"), w której dominującą spółką jest E France.

E oraz Spółka (dalej: "Strony") zawarty Umowę o Wspólnych Operacjach (Joint Operating Agreement) regulującą prawa i obowiązki Stron w zakresie współpracy w następujących obszarach (dalej: "Wspólne Operacje"):

* kupno, sprzedaż, magazynowanie, transport oraz wprowadzenie do obrotu fizycznego węgla i biomasy,

* inna fizyczna bądź niefizyczna działalność handlowa w zakresie obrotu biomasą i węglem i obrót powiązanymi produktami finansowymi, które mogą być prowadzone na rynkach w danym czasie,

* jeśli to możliwe, generowanie zysku z arbitrażu w handlu fizycznym węglem i biomasą oraz powiązanych instrumentów finansowych, w tym także transakcje typu forward na sprzedaż i zakup, swapy, opcje dotyczące transakcji opisanych w punktach powyżej,

* udział w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Węgla i Biomasy w Grupie E.

Poniżej Spółka przedstawia zasady współpracy w ramach Wspólnych Operacji (tekst jedn.: uprawnienia i obowiązki Stron) oraz model wewnętrznych rozliczeń, które będą obowiązywać w Umowie o Wspólnych Operacjach zawartej przez E i Spółkę.

Uprawnienia i obowiązki Stron wynikające z Umowy o Wspólnych Operacjach.

Umowa o Wspólnych Operacjach nie tworzy odrębnego od jej uczestników podmiotu prawa i obowiązków, lecz stanowi wyłącznie porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego w niej celu, tj. wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji dostaw węgla i biomasy do elektrowni i elektrociepłowni. W Umowie o Wspólnych Operacjach zdefiniowane są prawa i obowiązki Stron oraz sposób reprezentowania we Wspólnych Operacjach w relacjach ze stronami trzecimi. Poniżej przedstawione zostały główne założenia związane z funkcjonowaniem Spółki i E w ramach Wspólnych Operacji.

W ramach Umowy o Wspólnych Operacjach Spółka zobowiązuje się do:

* prowadzenia Wspólnych Operacji jako Operator na bieżąco, ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach, tj. do prowadzenia Wspólnych Operacji zgodnie z długoterminową strategią mającą na celu zmniejszenie ryzyka oraz zwiększenie konkurencyjności podmiotów Grupy E poprzez udoskonalenie i optymalizację realizacji dostaw węgla i biomasy do klientów Spółki, w tym także spółek z grupy E,

* zapewnienia dla Wspólnych Operacji platformy biznesowo-korporacyjnej, pracowników oraz powierzchni biurowej.

E zobowiązuje się do:

* zaangażowania w bieżącą działalność niezbędną do prowadzenia Wspólnych Operacji,

* przeniesienia do Operatora wszelkich obowiązujących w dacie wejścia w życie Umowy o Wspólnych Operacjach umów zakupu i sprzedaży węgla wraz z powiązanymi zabezpieczeniami. Kwestia przeniesienia przedmiotowych umów zostanie uregulowana w odrębnej umowie. Zarządzanie tymi umowami wejdzie w zakres Wspólnych Operacji. Od daty przeniesienia wspomnianych umów do Operatora, E wstrzymuje się od prowadzenia wszelkich działań podobnych lub częściowo podobnych do Wspólnych Operacji (chyba, że Strony uzgodnią inaczej),

* zapewnienia Spółce wykwalifikowanego personelu posiadającego know-how i doświadczenie w zakresie dotyczącym Wspólnych Operacji, wiedzę i doświadczenie w zakresie obrotu węglem i biomasą, pokrewnych instrumentów finansowych, w tym między innymi w zakresie zarządzania handlowego, gospodarczego oraz ryzykiem, analizy, narzędzi do modelowania i badawczych, ogólnych porad i wskazówek na temat warunków handlu i logistyki fizycznego i niefizycznego obrotu węglem i biomasą,

* zapewnienie Spółce doradztwa handlowego związanego ze Wspólnymi Operacjami, w tym w zakresie projektów dokumentów dotyczących ryzyka, polityki zarządzania ryzykiem i polityki transakcji biznesowych,

* zapewnienia Spółce doradztwa technicznego i pomocy związanej z systemami IT oraz narzędziami na warunkach określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach,

* zapewnienia Spółce sublicencji na system zarządzania energią oraz ryzykiem.

Dla realizacji wyżej określonych zobowiązań wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, do E zostaną oddelegowani z E UK kluczowi pracownicy posiadający niezbędne know-how do prowadzonej przez E działalności w ramach Wspólnych Operacji, obejmującej przede wszystkim wsparcie w zakresie realizacji dostaw węgla i biomasy, pokrewnych instrumentów finansowych, a także w zakresie zarządzania ryzykiem, analizy, obsługi narzędzi badawczych i narzędzi IT wspierających zarządzanie ryzykiem w zakresie handlu i logistyki węgla i biomasy, a także doradztwa technicznego.

Ponadto E jest zobowiązana także, w celu realizacji celów biznesowych wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, dostarczyć i zapewnić Spółce dostęp do elektronicznego systemu transakcyjnego wraz z odpowiednimi funkcjami zarządzania ryzykiem. Opisywany system IT jest własnością E UK. E dysponuje licencją na niniejszy system, która pozwala na udzielenie sublicencji na rzecz Spółki. E będzie zobowiązana do zapewnienia właściwego podłączenia Spółce do opisywanego systemu oraz zapewnienia właściwej współpracy z E UK oraz dostępu zgodnie z ustalonymi zasadami poufności. Koszty sublicencji systemu zarządzania ryzykiem oraz wdrażania i funkcjonowania systemu oraz wszelkich innych działań lub usług dostarczonych przez E lub E UK zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach stanowić będą koszty Wspólnych Operacji.

W związku z zaangażowaniem w bieżącą działalność prowadzoną w ramach Umowy o Wspólnych Operacjach, Strony ustalają ich udziały we Wspólnych Operacjach na następującym poziomie:

* E - 20%,

* Spółka - 80%.

Udziały te mogą ulegać zmianie w rozliczeniu rocznym (szczegóły mechanizmu zmiany udziałów zostały przedstawione poniżej).

W tej proporcji Strony dzielą prawa i obowiązki, ryzyko, koszty oraz wydatki, straty i przychody wynikające z prowadzonej w ramach Wspólnych Operacji działalności. W celu zapewnienia prawidłowej działalności Wspólnych Operacji, Strony powołują organy zarządzające i nadzorujące, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele E i Spółki - Komitet Strategiczny. Stosownie do postanowień Umowy o Wspólnych Operacjach, Spółka zostanie wyznaczona na Operatora odpowiedzialnego za koordynację całości spraw związanych z wykonywaniem działalności określonej w Umowie o Wspólnych Operacjach. W związku z ustaleniami Stron, to Operator ponosi odpowiedzialność za kierowanie i kontrolowanie bieżącej działalności w ramach Wspólnych Operacji oraz reprezentowanie we wszystkich sprawach związanych z ich wykonywaniem.

Rozliczenia w ramach Wspólnych Operacji.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Wspólnych Operacji Strony każdorazowo będą ponosić szereg wydatków. W tym celu Spółka jako Operator jest zobowiązana w celu dokonania stosownych rozliczeń do prowadzenia niezbędnych zapisów księgowych zgodnie z polskimi standardami rachunkowości. Zapisy te powinny umożliwić Stronom wypełnienie ciążących na nich obowiązków w zakresie podatku dochodowego i innych przepisów.

Przychody uzyskane z prowadzenia (dotyczące) Wspólnych Operacji będą ewidencjonowane przez Operatora (dalej: "Przychody Wspólnych Operacji" lub "Przychody").

Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Strony w związku z wykonywaniem Wspólnych Operacji będą obciążały Operatora.

W związku ze wspólnym przedsięwzięciem Spółka jako Operator będzie obciążana przede wszystkim następującymi rodzajami kosztów (dalej: "Koszty Wspólnych Operacji" lub "Koszty"):

* koszty zakupu, magazynowania oraz transportu węgla i biomasy,

* licencje i pozwolenia związane z prowadzoną działalnością,

* wynagrodzenia i związane z tym koszty,

* odpowiednia część kosztu pracowników oddelegowanych do E oraz koszty związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem rozwiązań IT fakturowane przez E (koszty związane z oddelegowaniem pracowników i koszty praw do systemu IT alokowane do Wspólnych Operacji będą okresowo audytowane przez Strony - co najmniej raz w roku - które uzgodnią kwotę wydatków podlegających przypisaniu do Wspólnych Operacji),

* koszty utrzymania wszelkich biur, magazynów, mieszkań i innych obiektów,

* koszty sprzętu, urządzeń i narzędzi posiadanych przez Spółkę,

* koszty ubezpieczeń wymaganych przez prawo, umowy lub porozumienia, które będą realizowane w ramach Wspólnych Operacji,

* koszty postępowań, rozwiązywania sporów i powiązanych z tym usług prawnych niezbędnych dla ochrony Wspólnych Operacji,

* podatki i opłaty,

* wszelkie inne koszty i wydatki poniesione przez Spółkę i E niezbędne dla właściwego prowadzenia Wspólnych Operacji.

Reasumując, wszelkie koszty poniesione w związku ze Wspólnymi Operacjami będą obciążały Spółkę, która jako Operator tego przedsięwzięcia będzie odpowiedzialna za ewidencjonowanie ich na odpowiednich kontach księgowych.

Z uwagi na fakt, iż Strony uczestniczą w Przychodach i Kosztach zgodnie z udziałem we Wspólnych Operacjach (80%/20%), ustaliły w Umowie o Wspólnych Operacjach szczegółowe zasady rozliczeń:

* miesięcznych,

* rocznych.

Rozliczenia miesięczne w ramach Wspólnych Operacji.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach Spółka jako Operator, w terminie określonym w Umowie o Wspólnych Operacjach, będzie przedstawiała miesięczne zestawienie (tzw. Monthly Statements) przychodów osiągniętych w ramach Wspólnych Operacji i poniesionych kosztów.

Miesięczne zestawienie będzie zawierało co najmniej:

* Koszty dotyczące danego miesiąca z uwzględnieniem znanych kosztów na podstawie rezerw, z podziałem na kategorie,

* uzyskane Przychody,

* udział Stron w Przychodach i Kosztach Wspólnych Operacji.

Miesięczne zestawienie Kosztów Wspólnych Operacji, służące do wyliczenia udziałów Spółki i E, będzie obejmowało następujące zmienne:

* koszty uwzględnione w umowie o Wspólnych Operacjach poniesione przez Strony Umowy w ramach Wspólnych Operacji, zarówno na podstawie faktur VAT (rachunków) not lub też faktur wystawianych przez podmioty trzecie bądź przez E na rzecz Operatora,

* koszty towarów i usług nabytych przez Strony Umowy w okresie rozliczeniowym, które dotyczyły tego okresu, a które nie zostały jeszcze udokumentowane fakturami VAT/rachunkami/notami lub też fakturami wystawianymi przez dostawców, koszty te szacowane są na podstawie dostępnych informacji o wykonanych usługach/nabytych towarach, wynikających z umów z dostawcami i złożonych zamówień; przedmiotowe koszty są ujmowane w księgach Operatora zgodnie z polityką rachunkowości Operatora jako tzw. accruals,

* różnice pomiędzy rzeczywistą wysokością kosztów wynikających z otrzymanych faktur VAT (rachunków) not lub też faktur wystawianych przez dostawców, a wartością kosztów, które zostały uwzględnione w fakturze VAT za poprzedni miesiąc na podstawie szacunków (mogą to być różnice dodatnie, jak i ujemne), jako tzw. accruals.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach w zakresie udziału Stron umowy o Wspólnych Operacjach, Rozliczenie Miesięczne wystawiane przez Operatora na rzecz E będzie uwzględniało 20% powyższych kosztów.

Na podstawie miesięcznych zestawień przygotowanych przez Spółkę do 3 dnia po ich przedłożeniu, każda ze Stron wystawi fakturę VAT dokonującą faktycznego podziału Kosztów i Przychodów Wspólnych Operacji zgodnie z ustalonym w Umowie o Wspólnych Operacjach udziałem (dalej: "Rozliczenia Miesięczne").

W konsekwencji, Wnioskodawca:

* wystawia faktury VAT dokumentujące udział E w Kosztach Wspólnych Operacji,

* otrzymuje faktury VAT dokumentujące udział E w Przychodach Wspólnych Operacji.

Rozliczenia roczne w ramach Wspólnych Operacji.

Zgodnie z Umową o Wspólnych Operacjach Spółka jako Operator do 15 lutego następnego roku będzie przedstawiała roczne zestawienie (tzw: Annual Statements) przychodów osiągniętych w ramach Wspólnych Operacji i poniesionych kosztów. Roczne zestawienie będzie zawierało co najmniej:

* koszty dotyczące danego roku z uwzględnieniem znanych kosztów na podstawie rezerw, z podziałem na kategorie,

* uzyskane przychody,

* udział Stron w Przychodach i Kosztach Wspólnych Operacji.

Na podstawie rocznego zestawienia przygotowanego przez Spółkę, do 20 lutego następnego roku, zostaną wystawione przez Spółkę i/lub E faktury VAT, które będą odzwierciedleniem uzgodnionego przez Strony mechanizmu zmiany udziałów we Wspólnych Operacjach (dalej: "Rozliczenia Roczne").

Zmiany udziału w Kosztach Wspólnych Operacji.

W przypadku, gdy wykazane w rocznym zestawieniu poniesione Koszty przekroczą osiągnięte Przychody z tytułu Wspólnych Operacji, udział E w Kosztach Wspólnych Operacji ulegnie zwiększeniu w proporcji odpowiadającej różnicy pomiędzy Kosztami a Przychodami ze Wspólnych Operacji w danym roku.

Zmiana udziału E w Kosztach Wspólnych Operacji zostanie odzwierciedlona poprzez wystawienie przez Spółkę na E Rozliczenia Rocznego.

Zmiany udziału w Przychodach Wspólnych Operacji.

W przypadku, gdy w kolejnym roku, roczne zestawienie wykaże, iż Przychody ze Wspólnych Operacji przewyższają poniesione Koszty, udział E w Przychodach ze Wspólnych Operacji w tym roku ulegnie zwiększeniu i będzie obejmował:

* kwotę wynikającą z Rozliczenia Rocznego z poprzedniego roku,

* 20% nadwyżki Przychodów nad Kosztami w danym roku, pozostałej po odjęciu kwoty wynikającej z Rozliczenia Rocznego z poprzedniego roku.

Zwiększony udział E w Przychodach ze Wspólnych Operacji w kolejnym roku nie może być większy niż nadwyżka Przychodów na Kosztami w danym roku.

Zmiana udziału E w Przychodach Wspólnych Operacji zostanie odzwierciedlona poprzez wystawienie przez E na Spółkę faktury dokumentującej Rozliczenie Roczne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Umowa o Wspólnych Operacjach (JOA) stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, Umowa o Wspólnych Operacjach (JOA) stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."). Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p., przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Na podstawie ust. 2 ww. przepisu powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

u. p.d.o.p. nie definiuje kategorii wspólnego przedsięwzięcia - określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów uczestników wspólnego przedsięwzięcia. Oznacza to konieczność dokonania wykładni gramatycznej i wskazania zakresu tego pojęcia. Poprzez wspólne przedsięwzięcie należy tym samym rozumieć pewien projekt, działanie podjęte we wspólnym celu. Pojęciu temu należy zatem nadać szeroki zakres, ograniczony jedynie celem, który przyświeca podjęciu wspólnego przedsięwzięcia.

Zdaniem Spółki, przykładem wspólnego przedsięwzięcia jest także konsorcjum, przez które strony danej umowy zobowiązują się realizować określone cele gospodarcze. Umowa konsorcjum jest umową nienazwaną, nieuregulowaną w Kodeksie cywilnym. Jest to umowa gospodarcza zawarta przez co najmniej dwóch przedsiębiorców dla realizacji wspólnych celów gospodarczych, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w celu realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, logistyczny, techniczny lub organizacyjny przekracza możliwości jednego podmiotu. Tego typu umowy są wyrazem zasady swobody zawierania umów cywilnoprawnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 2 lutego 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1223/10) potwierdził, iż w określonych okolicznościach takich jak np. finansowe i organizacyjne związki pomiędzy członkami, łączna odpowiedzialność w stosunku do podmiotów trzecich, koordynacja wspólnych działań, konsorcjum spełnia definicję wspólnego przedsięwzięcia w rozumieniu ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, opisana w przedstawionym stanie faktycznym Umowa o Wspólnych Operacjach (JOA) stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p., w ramach którego Strony zobowiązują się realizować wspólnie określony cel gospodarczy, tj. organizowanie zaopatrzenia elektrowni i elektrociepłowni w węgiel i biomasę. Zgodnie z postanowieniami JOA, Spółka i E partycypują we wszelkich prawach i zobowiązaniach wynikających ze Wspólnych Operacji, a także w przychodach i kosztach uzyskanych ze wspólnego przedsięwzięcia. Ponadto, Strony Umowy o Wspólnych Operacjach prowadzą swoje działania w sposób zorganizowany - powołały Operatora, który jest odpowiedzialny za prowadzenie bieżącej działalności oraz Komitet Strategiczny, który sprawuje nadzór i kierownictwo nad Wspólnymi Operacjami. Strony uzgodniły i wprowadziły także procedury rozliczeń księgowych w ramach Wspólnych Operacji.

Zdaniem Spółki, opisana w przedstawionym stanie faktycznym Umowa o Wspólnych Operacjach stanowi wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 2 - 8 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl