IBPBI/2/423-1531/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1531/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 listopad 2010 r.), uzupełnionym w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 4 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* uznania dotacji funduszowej z której pokrywane są koszty kwalifikowane projektu za przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podp, i możliwości zwolnienia z podatku dochodowego - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia - jest nieprawidłowe.

(pytanie wymienione we wniosku jako trzecie)

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* uznania dotacji funduszowej z której pokrywane są koszty kwalifikowane projektu za przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podp, i możliwości zwolnienia z podatku dochodowego,

* podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1529/10/SD, IBPBI/2/423-1530/10/SD, IBPBI/2/423-1531/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 4 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką Akcyjną z 99% udziałem Gminy. Celem działalności Spółki jest działanie na rzecz rozwoju regionu i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki. Celem Spółki jest także minimalizowanie zagrożenia bezrobociem, przez wspieranie inicjatyw gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy, inspirowanie związków pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności gospodarczej oraz aktywizacja działalności instytucji, organizacji społecznych i samorządowych oraz podmiotów gospodarczych poprzez szeroko rozumianą działalność informacyjną, promocyjną, szkoleniową. Zysk netto Spółka planuje przeznaczać do 2020 r. na realizację celów statutowych. W roku 2010 Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, Typ projektu 7. Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości.

Umowa została zawarta z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Spółka zgodnie z umową otrzymała dofinansowanie w formie dotacji funduszowej, rozumianej jako środki przeznaczone na wniesienie wkładu do funduszy pożyczkowych, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. Umowa jest zawarta na okres obejmujący: czas realizacji projektu, 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, w którym Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu i dalej do czasu zwrotu przez Beneficjenta wszystkich należnych Instytucji Zarządzającej RPO środków finansowych pochodzących z całkowitego rozliczenia projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 5.000.000,00 zł w tym:

* 3.990.000,00 zł tj. 79,80% - dofinansowanie ze środków funduszu, w rozumieniu EFRR,

* 1.010.000,00 zł tj. 20,20% - wkład własny Agencji.

Kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego jest przeznaczony na udzielanie pożyczek oraz na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym, których maksymalny pułap kosztów kwalifikowanych jest określony w art. 43 (4) rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 i wynosi 3% otrzymanego dofinansowania. W okresie realizacji projektu wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu (EFRR), powiększają jego kapitał.

Otrzymaną na rachunek bankowy dotację funduszową w części stanowiącej wkład do funduszu pożyczkowego, podatnik zaprezentował w bilansie jako zobowiązanie długoterminowe - inne zobowiązania finansowe, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy nie jest ona przychodem w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ po zakończeniu projektu przewidywany jest jej zwrot do Instytucji Zarządzającej. Przychodami podatkowymi są natomiast wszelkie prowizje, odsetki i inne przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu, zarówno w części pochodzącej z wkładu własnego do funduszu pożyczkowego, jak i z otrzymanej dotacji.

W uzupełnieniach wniosku które wpłynęły do tut. Biura w dniu 01 i 4 lutego 2011 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, informując, iż środki, które Spółka otrzymała w ramach realizacji projektu "Fundusz Pożyczkowy prowadzony przez Agencję dla przedsiębiorców z województwa," w ramach RPO na lata 2007-2013, Proprytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, pochodzą w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przekazane zostały w kwocie 3.990.000,00 zł z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Środki te stanowią wkład do funduszu pożyczkowego, który to Spółka potraktowała jako zobowiązanie długoterminowe. Po zakończeniu realizacji projektu Spółka zwróci do Instytucji Zarządzającej dotację funduszową powiększoną o wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy część dotacji funduszowej z której pokrywane są koszty kwalifikowane projektu można uznać za przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., a następnie zwolnić przedmiotowo zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p... (pytanie wymienione we wniosku jako trzecie)

Zdaniem Spółki, część dotacji funduszowej, która będzie przeznaczona na pokrycie kosztów kwalifikowanych (pułap 3%), stanowi przychód podatkowy - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1, zwolniony przedmiotowo zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, pochodzą w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przekazane zostały w kwocie 3.990.000,00 zł z rachunku Ministra Finansów, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego jest przeznaczony na udzielanie pożyczek oraz na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym, których maksymalny pułap jest określony w art. 43 (4) rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 i wynosi 3% otrzymanego dofinansowanie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b., tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

Artykuł 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy dodaje ponadto, iż do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem należy stwierdzić, iż w odniesieniu do środków jakie otrzyma Spółka za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., a nie jak wskazuje Spółka z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p.

W związku z powyższym, część dotacji funduszowej z której pokrywane są koszty kwalifikowane projektu, stanowić będzie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy. Dochód z tego tytułu wolny będzie, co do zasady, od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.

Reasumując, stanowisko Spółki z powyższym zastrzeżeniem należy uznać:

* uznania dotacji funduszowej z której pokrywane są koszty kwalifikowane projektu za przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podp, i możliwości zwolnienia z podatku dochodowego - za prawidłowe,

* w części dotyczącej podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań wymienionych we wniosku jako pierwsze i drugie, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl