IBPBI/2/423-1529/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1529/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 4 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia przychodu podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia przychodu podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1529/10/SD, IBPBI/2/423-1530/10/SD, IBPBI/2/423-1531/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 4 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką Akcyjną z 99% udziałem Gminy. Celem działalności Spółki jest działanie na rzecz rozwoju regionu i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki. Celem Spółki jest także minimalizowanie zagrożenia bezrobociem, przez wspieranie inicjatyw gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy, inspirowanie związków pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności gospodarczej oraz aktywizacja działalności instytucji, organizacji społecznych i samorządowych oraz podmiotów gospodarczych poprzez szeroko rozumianą działalność informacyjną promocyjną, szkoleniową. Zysk netto Spółka planuje przeznaczać do 2020 r. na realizację celów statutowych. W roku 2010 Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, Typ projektu 7. Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości.

Umowa została zawarta z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Spółka zgodnie z umową otrzymała dofinansowanie w formie dotacji funduszowej, rozumianej jako środki przeznaczone na wniesienie wkładu do funduszy pożyczkowych, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. Umowa jest zawarta na okres obejmujący: czas realizacji projektu, 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, w którym Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu i dalej do czasu zwrotu przez Beneficjenta wszystkich należnych Instytucji Zarządzającej RPO środków finansowych pochodzących z całkowitego rozliczenia projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 5.000.000,00 zł w tym:

* 3.990.000,00 zł tj. 79,80% - dofinansowanie ze środków funduszu, w rozumieniu EFRR,

* 1.010.000,00 zł tj. 20,20% - wkład własny Agencji.

Kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego jest przeznaczony na udzielanie pożyczek oraz na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym, których maksymalny pułap kosztów kwalifikowanych jest określony w art. 43 (4) rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 i wynosi 3% otrzymanego dofinansowania. W okresie realizacji projektu wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu (EFRR), powiększają jego kapitał.

Otrzymaną na rachunek bankowy dotację funduszową w części stanowiącej wkład do funduszu pożyczkowego, podatnik zaprezentował w bilansie jako zobowiązanie długoterminowe - inne zobowiązania finansowe, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy nie jest ona przychodem w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ po zakończeniu projektu przewidywany jest jej zwrot do Instytucji Zarządzającej. Przychodami podatkowymi są natomiast wszelkie prowizje, odsetki i inne przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu, zarówno w części pochodzącej z wkładu własnego do funduszu pożyczkowego, jak i z otrzymanej dotacji.

W uzupełnieniach wniosku które wpłynęły do tut. Biura w dniu 01 i 4 lutego 2011 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, informując, iż środki, które Spółka otrzymała w ramach realizacji projektu "Fundusz Pożyczkowy prowadzony przez Agencję dla przedsiębiorców z województwa," w ramach RPO na lata 2007-2013, Proprytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, pochodzą w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przekazane zostały w kwocie 3.990.000,00 zł z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Środki te stanowią wkład do funduszu pożyczkowego, który to Spółka potraktowała jako zobowiązanie długoterminowe. Po zakończeniu realizacji projektu Spółka zwróci do Instytucji Zarządzającej dotację funduszową powiększoną o wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podatnik prawidłowo zaewidencjonował otrzymaną dotację... (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Spółki, otrzymana na rachunek bankowy dotacja funduszowa stanowiąca wkład do funduszu pożyczkowego nie jest przychodem w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ po zakończeniu projektu przewidywany jest jej zwrot do Instytucji Zarządzającej, pomniejszony o koszty kwalifikowane związane z obsługą funduszu i podwyższony o wszelkie prowizje, odsetki i inne przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu (EFRR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, Typ projektu 7. Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości. Umowa została zawarta z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Spółka zgodnie z umową otrzymała dofinansowanie w formie dotacji funduszowej (...). Umowa jest zawarta na okres obejmujący:

* czas realizacji projektu,

* 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu,

w którym Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu i dalej do czasu zwrotu przez Beneficjenta wszystkich należnych Instytucji Zarządzającej RPO środków finansowych pochodzących z całkowitego rozliczenia projektu.

Zatem, o ile w istocie środki finansowe otrzymane z dotacji funduszowej stanowiące wkład do funduszu pożyczkowego podlegają zwrotowi do ww. instytucji (i taki sposób rozliczania wynika wprost z zawartej umowy o dofinansowanie), przychody te nie stanowią przychodu Spółki dla celów podatkowych, albowiem nie mają definitywnego charakteru.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań wymienionych we wniosku jak drugie i trzecie, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl