IBPBI/2/423-1522/10/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1522/10/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 27 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dzierżawy ruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dzierżawy ruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1522/10/JD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 25 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Celem statutowym Stowarzyszenia jest między innymi prowadzenie działalności edukacyjnej, działanie na rzecz rozwoju internetu w Polsce, budowa Amatorskich Sieci Komputerowych (ASK). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego jako podatnik, którego celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie do tej pory nie płaciło podatku dochodowego od osób prawnych.

Od początku 2007 r. Stowarzyszenie rozpoczęło wypełnianie jednego z celów statutowych, to jest budowy Amatorskich Sieci Komputerowych (ASK) na terenie zamieszkania członków. Stowarzyszenie przez cały okres ponosiło nakłady na budowę oraz modernizację sieci teleinformatycznej, która została później wykorzystywana do realizacji innych celów statutowych.

Aktualnie Stowarzyszenie nie posiada środków finansowych na samodzielne administrowanie własną siecią gdyż wymaga ona stałych nakładów na remonty, modernizacje, bieżące zarządzanie, usługi informatyczne, dlatego też podjęto decyzję o wydzierżawieniu sieci podmiotowi trzeciemu, który będzie ponosił wszystkie niezbędne wydatki aby zapewnić funkcjonowanie i przetrwanie infrastruktury sieciowej. Dochody z dzierżawy sieci zostaną wydatkowane na realizację innych celów statutowych takich jak prowadzenie działalności edukacyjnej oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wynajęciem przez Stowarzyszenie posiadanych ruchomości w postaci infrastruktury sieciowej powstaną zobowiązania podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie wynikające z uzupełnienia wniosku).

Zdaniem Wnioskodawcy, wydzierżawienie majątku ruchomego w postaci infrastruktury sieciowej nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego, ponieważ dochody uzyskiwane z tego tytułu nadal będą przeznaczane na działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na wydatki administracyjno - biurowe Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że sformułowane pytanie dotyczy zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej, zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. W kontekście przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz stanowiska Wnioskodawcy upoważnione jest przyjęcie, że istotą wniosku jest uzyskanie odpowiedzi, czy Stowarzyszenie będzie zobowiązane do uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wystąpieniem sytuacji opisanej we wniosku. Na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi przeczącej.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jak stanowi art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powołanych wcześniej przepisów wynika, że dochody podatników, których celem statutowym jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., mogą korzystać ze zwolnienia jeżeli zostaną przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na te cele statutowe. Podkreślenia wymaga, że z punktu widzenia możliwości skorzystania z ww. zwolnienia bez znaczenia jest z jakiego źródła dochód ten pochodzi; istotne jest jego przeznaczenie na cele preferowane przez ustawodawcę.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że celem statutowym Stowarzyszenia jest między innymi prowadzenie działalności edukacyjnej, działanie na rzecz rozwoju internetu w Polsce, budowa Amatorskich Sieci Komputerowych (ASK). W związku z brakiem środków na utrzymanie sieci podjęto decyzję o ich wydzierżawieniu podmiotowi trzeciemu, który będzie ponosił wszystkie niezbędne wydatki aby zapewnić funkcjonowanie i przetrwanie infrastruktury sieciowej. Dochody z dzierżawy sieci zostaną wydatkowane na realizację innych celów statutowych takich jak prowadzenie działalności edukacyjnej oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

Odnosząc przedstawiony opis zdarzenia przyszłego do mających zastosowanie w niniejszej sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszenie będzie uprawnione do skorzystania ze zwolnienia dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl