IBPBI/2/423-1520/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1520/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (wpływ do tut. Biura 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia otrzymanych środków z opodatkowania - jest prawidłowe,

* wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (...) -II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą. Umowa ta stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przedmiotem jej jest udzielenie Spółce (Beneficjentowi) dofinansowania na realizację Projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (...) - II etap", w którego skład wchodzą trzy kontrakty na roboty budowlano-montażowe, polegające na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wymianie sieci wodociągowej, modernizacji Centralnej Oczyszczalni Ścieków oraz Stacji Uzdatniania Wody. Zgodnie z zasadami dofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (§ 8 Umowy z NFOŚiGW) bezzwrotna dotacja przekazywana jest na rachunek Beneficjenta w formie:

1.

zaliczki (na ponoszone sukcesywnie wydatki na budowę bądź rozbudowę środków trwałych),

2.

płatności pośrednich (w celu refundacji poniesionych już wydatków, które kwalifikuje się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację Projektu),

3.

płatności końcowej (w celu refundacji ostatniej części wydatków kwalifikowanych

poniesionych w ramach Projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wolna od podatku dochodowego od osób prawnych jest uzyskana przez Wnioskodawcę z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko bezzwrotna dotacja przeznaczona na dofinansowanie inwestycji pod nazwą Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w Gliwicach - II etap".

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymane przez niego jako Beneficjenta Projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (...) - II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa realizowanego z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 podlegają zwolnieniu z opodatkowania jako "środki europejskie" na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA. Z kolei z ust. 3 przywołanego przepisu wynika, że do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego itp. (środki europejskie). Przepis art. 206 ww. ustawy odsyła w zakresie szczegółowych warunków dofinansowania projektu do umowy uregulowanej w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Legalną definicję projektu formułuje art. 5 pkt 9 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą. W niniejszym stanie faktycznym projekt realizowany jest właśnie na podstawie takiej umowy zawartej z Beneficjentem (Spółka) przez instytucję wdrażającą (NFOSiGW) ze środków pochodzących z Funduszu Spójności UE, zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku są środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (...) - II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą. Umowa ta stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przedmiotem jej jest udzielenie Spółce (Beneficjentowi) dofinansowania na realizację Projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (...) - II etap", w którego skład wchodzą trzy kontrakty na roboty budowlano-montażowe, polegające na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wymianie sieci wodociągowej, modernizacji Centralnej Oczyszczalni Ścieków oraz Stacji Uzdatniania Wody.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. Ww. umowa powinna określać w szczególności:

1.

opis projektu lub zadania, w tym cel, na jaki przyznano środki, i termin jego realizacji;

2.

harmonogram dokonywania wydatków, obejmujący okres co najmniej jednego kwartału;

3.

wysokość przyznanych środków;

4.

zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji projektu lub zadania;

5.

termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek;

6.

formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy;

7.

warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji projektu;

8.

warunki i terminy zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Odnosząc powyższe do zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p. należy stwierdzić, iż przepis ten nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ dotyczy on uczestników programu a nie beneficjentów. W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., dodany został pkt 52, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż środki które Spółka jako beneficjent otrzymała w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - priorytet I Gospodarka wodno - ściekowa, finansowanego przez Fundusz Spójności (środki unijne), w związku z podpisaniem na podstawie art. 206 ustawy o finansach publicznych umowy o dofinansowanie Projektu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., a nie jak Spółka wskazała we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w zakresie:

* możliwości zwolnienia otrzymanych środków z opodatkowania - jest prawidłowe,

* wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl