IBPBI/2/423-1514/10/CzP - Korekta kosztów sfinansowanych dotacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1514/10/CzP Korekta kosztów sfinansowanych dotacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP zwrócono się o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 5 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała w marcu 2010 r. z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Oś Priorytetowa 7. Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Przedmiot Projektu: Rekultywacja Kwatery nr I wraz z przedłużeniem czasu eksploatacji Kwatery nr II składowiska odpadów. Dofinansowanie następuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010 jako koszty rekultywacji zamkniętej kwatery składowania odpadów (koszty bieżącego okresu), a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe.

Zgodnie z umową, Instytucja Zarządzająca MRPO przyznała dofinansowanie w wysokości stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:

* 85% stanowią środki europejskie, czyli pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,

* 15% stanowi dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa przekazywane Beneficjentowi w formie dotacji celowej.

Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w czerwcu 2010 r..

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2007-2009, dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za lata 2007-2009... /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/

Zdaniem Spółki, nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania dofinansowania. W stosunku do wydatków objętych dofinansowaniem, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym wcześniejszym niż rok, w którym Spółka faktycznie otrzymała kwotę dofinansowania, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2010 r. Znak: IPPB5/423-49/10-9/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka otrzymała środki w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska", Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. W interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2010 r., Znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż przedmiotowe środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji celowej i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p. w odniesieniu do środków otrzymanych w formie płatności z budżetu środków europejskich. Powyższe dofinansowanie nastąpiło w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010., a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż w sytuacji, gdy Spółka otrzymała refundację poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowane projektu, które zostały uprzednio w latach 2007 - 2009 zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to w momencie otrzymania dofinansowania powinna dokonać stosownej korekty kosztów.

Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Również w przypadku, gdy wydatki objęte dofinansowaniem są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów we wcześniejszych latach podatkowych, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie. W takim wypadku nie wystąpi potrzeba korygowania zeznania za lata podatkowe, w których wydatki pierwotnie zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Spółka nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 "Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za okres sprzed daty otrzymania przedmiotowego dofinansowania.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl