IBPBI/2/423-1513/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1513/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE udzielonego spółce przejmowanej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE udzielonego spółce przejmowanej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: "P1") posiada zakład produkcyjny położony na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE"), w którym prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zezwolenia z dnia 5 grudnia 2003 r. (zmienionego w dniu 18 grudnia 2006 r. w związku z rozszerzeniem zakresu i zmianą alokacji wydatków inwestycyjnych). P1 w pełni wykorzystała przysługującą jej pomoc publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "Ulga").

W dniu 2 listopada 2011 r. nastąpiło połączenie Spółki ze Spółką R. (dalej: "P2"), na podstawie art. 494 § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (dalej: "Połączenie"). W wyniku Połączenia wszystkie prawa i obowiązki P2 zostały przejęte z mocy prawa przez P1 jako spółkę przejmującą. W konsekwencji P1 stała się właścicielem drugiego zakładu produkcyjnego położonego na terenie SSE, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza w zakresie zezwolenia udzielonego P2 w dniu 28 czerwca 1999 r. (zmienionego w dniu 18 stycznia 2005 r. w związku z wnioskiem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw). Z dniem Połączenia P1 stała się podmiotem tego zezwolenia, z możliwością korzystania na jego podstawie z Ulgi (co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną z dnia 27 maja 2011 r. Znak IBPBI/2/423-248/11/SD), gdyż ani ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, ani zezwolenie udzielone P2 nie zawierały żadnych ograniczeń w zakresie przejścia zezwolenia na P1. Tym samym od dnia Połączenia P1 prowadzi na terenie SSE w obydwóch zakładach tożsamą działalność gospodarczą, obejmującą działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie działalności poligraficznej określoną w zezwoleniu z dnia 28 czerwca 1999 r. Jednocześnie P1 osiąga dochody z działalności gospodarczej prowadzonej poza SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania od dnia Połączenia z Ulgi na podstawie zezwolenia z dnia 28 czerwca 1999 r. na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE w odniesieniu do dochodów osiągniętych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w dwóch zakładach zlokalizowanych na terenie tej samej specjalnej strefy ekonomicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest zastosowanie do działalności gospodarczej prowadzonej przez niego w obydwóch zakładach (zlokalizowanych na terenie SSE) zezwolenia z dnia 28 czerwca 1999 r. W związku z tym, w zakresie osiąganego dochodu z działalności prowadzonej w tych zakładach, możliwe jest jego zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. P1 prowadzi bowiem działalność w obydwóch zakładach w zakresie określonym w zezwoleniu wydanym P2. Jednakże w związku z uzyskiwaniem przez P1 dochodów opodatkowanych podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej prowadzonej poza terytorium SSE, P1 winna wyodrębnić ten dochód jako nieobjęty zezwoleniem z dnia 28 czerwca 1999 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (por. interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2010 r. Znak IBPBI/2/423-447/10/SD).

Warunek wyodrębnienia dochodu opodatkowanego istnieje wyłącznie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej nie tylko na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, ale również poza nią (por. interpretacje indywidualne z dnia 18 sierpnia 2009 r. Znak IBPBI/2/423-596/09/AM, z dnia 5 listopada 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1016/10/MS). W takiej sytuacji działalność prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej musi być tak wydzielona, aby było możliwe określenie wielkości Ulgi w oparciu o dane dotyczące działalność prowadzonej w ramach otrzymanego zezwolenia. W takim przypadku podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń (por. postanowienie z dnia 14 sierpnia 2007 r. Znak PDP/423-73/07/60471). Obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się więc tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie strefy i poza nią (tzn. działalność pozostającą poza zakresem określonym w zezwoleniu lub poza terytorialnym obszarem specjalnej strefy ekonomicznej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 947, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h."), połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Stosownie do art. 494 § 1 k.s.h., Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Art. 494 § 2 k.s.h. dodaje ponadto, iż na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. § 2 dodaje iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Zatem w wyniku łączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., na spółkę przejmującą przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, lecz drogą sukcesji uniwersalnej przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka ta posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Ponadto proces łączenia się spółek przez przejęcie związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w dniu 2 listopada 2011 r. nastąpiło połączenie Wnioskodawcy i Spółki P2 na podstawie art. 494 § 1 oraz § 2 k.s.h. W wyniku Połączenia wszystkie prawa i obowiązki P2 zostały przejęte z mocy prawa przez Wnioskodawcę jako spółkę przejmującą. W konsekwencji Wnioskodawca stał się właścicielem drugiego zakładu produkcyjnego położonego na terenie SSE, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza w zakresie zezwolenia udzielonego P2 w dniu 28 czerwca 1999 r. (zmienionego w dniu 18 stycznia 2005 r. w związku z wnioskiem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw).

W myśl art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia pozwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, a w efekcie utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów strefowych. Przytoczone przepisy nie wskazują połączenia spółek kapitałowych (i związanej z nim sukcesji prawno-podatkowej) jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący.

Reasumując, w myśl przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej, w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 k.s.h., na spółkę przejmującą przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka łącząca się posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Zatem Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., w oparciu o posiadane uprzednio przez P2 zezwolenie, w zakresie dochodów z działalności gospodarczej wymienionej w tym zezwoleniu prowadzonej w obu zakładach zlokalizowanych na terenie SSE.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl