IBPBI/2/423-1505/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1505/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych przez Spółkę ze środków unijnych Funduszu Spójności na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe,

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych przez Spółkę ze środków unijnych Funduszu Spójności na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 17 lutego 2010 r. znak IBPBI/2/423-1505/09/BG IBPBII/1/415-944/09/HK wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z udziałem gmin jako beneficjent i inwestor realizujący cele projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - priorytet I Gospodarka wodno - ściekowa, finansowanego przez Fundusz Spójności (środki unijne) pod nazwą "Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracji", złożył wniosek o dofinansowanie ww. projektu. W wyniku dokonanych kalkulacji ustalono maksymalny poziom wsparcia Projektu środkami unijnymi na poziomie 76 mln złotych (w uzupełnieniu do wniosku podano kwotę 79 mln), co stanowi około 63% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe środki finansowe na rzecz realizacji projektu zapewni Spółka ze środków własnych oraz gminy. W ramach Projektu Spółka będzie budować sieć kanalizacyjną i wodociągową na terenie gmin. W latach 2009-2013 planuje się budowę 107 km sieci kanalizacyjno sanitarnej w gminach oraz przebudowę około 7,5 km (w uzupełnieniu do wniosku wskazano 5,1 km) sieci wodociągowej. W firmie utworzono Jednostkę Realizującą Projekt i zatrudniono pracowników zajmujących się przygotowaniem i realizacją Projektu. Płace pracowników Jednostki Realizującej Projekt będą finansowane w ramach ww. Projektu z dotacji rozwojowej ze środków unijnych Funduszu Spójności.

W odpowiedzi na wezwanie w uzupełnieniu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca poinformował, że środki na realizację Projektu "Poprawa gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji" będą przekazywane w latach 2010, 2011, 2012, 2013. Umowa o dofinansowanie Projektu zostanie podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 25 lutego 2010 r. na podstawie art. 206 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Przekazane zgodnie z ww. umową dofinansowanie będzie stanowiło środki bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i art. 5 ust. 3 pkt 1 obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy środki finansowe (tzw. dotacji rozwojowej pochodzącej ze środków unijnych Funduszu Spójności) które będą otrzymywane przez beneficjenta, mogą być objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, na który przeznaczone zostały środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Spółka uważa iż środki, które zostaną pozyskane przez firmę mają charakter dotacji podlegającej zwolnieniu w świetle cytowanego przepisu.

Jak wiadomo istotą funduszy strukturalnych i pomocy udzielanej z tych funduszy jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich. Środki pochodzące z tychże funduszy służą realizacji polityki strukturalnej i winny stanowić wsparcie konkretnych celów strukturalnych w państwie członkowskim, nie powinny stanowić źródła wtórnego finansowania Budżetu Państwa. Natomiast realizacją ustawową powyższej zasady jest właśnie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka z udziałem gmin jako beneficjent i inwestor zamierza realizować projekt w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - priorytet I Gospodarka wodno - ściekowa, finansowanego przez Fundusz Spójności (środki unijne). W ramach Projektu Spółka będzie budować sieć kanalizacyjną i wodociągową na terenie gmin. Środki na realizację Projektu będą przekazywane - jak wskazuje Spółka - w latach 2010, 2011, 2012, 2013, a umowa o dofinansowanie Projektu zostanie podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie art. 206 ustawy o finansach publicznych. Przekazane zgodnie z ww. umową dofinansowanie będzie stanowiło środki bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i art. 5 ust. 3 pkt 1 obowiązującej ustawy o finansach publicznych.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowaw rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnegoi uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. Ww. umowa powinna określać

w szczególności:

1.

opis projektu lub zadania, w tym cel, na jaki przyznano środki, i termin jego realizacji;

2.

2) harmonogram dokonywania wydatków, obejmujący okres co najmniej jednego kwartału;

3.

wysokość przyznanych środków;

4.

zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji projektu lub zadania;

5.

termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek;

6.

formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy;

7.

warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji projektu;

8.

warunki i terminy zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Odnosząc powyższe do zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p. należy stwierdzić, iż przepis ten nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ nie został spełniony warunek bezpośredniego pochodzenia środków ze źródeł zagranicznych podmiotów i środków. Jak już wykazano powyżej wydatki z budżetu europejskiego są traktowane jako wydatki budżetu państwa.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż środki które Spółka jako beneficjent otrzymała w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - priorytet I Gospodarka wodno - ściekowa, finansowanego przez Fundusz Spójności (środki unijne), w związku z podpisaniem na podstawie art. 206 ustawy o finansach publicznych umowy o dofinansowanie Projektu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., a nie jak Spółka wskazała we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Spółki, iż otrzymane przez Spółkę środki finansowe pochodzące ze środków unijnych Funduszu Spójności podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p. należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl