IBPBI/2/423-1503/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1503/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. BKIP 28 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Oddział może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Oddział może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej, która zajmuje się produkcją oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów wykorzystywanych do wykańczania i wyposażania wnętrz, w szczególności: płytek ceramicznych, gresów, ceramiki sanitarnej oraz artykułów okołoceramicznych. Spółka jest właścicielem praw ochronnych do znaków towarowych, w szczególności do znaku, które są wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki. Znaki towarowe zostały wytworzone przez Spółkę we własnym zakresie.

Ze znaków towarowych korzystają w szczególności Spółki zależne wchodzące w skład grupy oraz wybrani dystrybutorzy produktów grupy, z którymi zostały zawarte umowy licencji. Taki sposób działania oraz wykorzystywania znaków towarowych dodatkowo wpływa na poziom sprzedaży produktów grupy. Opłata z tytułu korzystania ze znaków towarowych została uregulowana w umowach licencyjnych. Z tytułu opłat licencyjnych Wnioskodawca wystawia faktury.

Z uwagi na wysoką rozpoznawalność, a w efekcie rosnące znaczenie gospodarcze znaków towarowych, konieczność ich ochrony, a także stale zwiększającą się liczbę znaków towarowych będących własnością Spółki, Spółka wyodrębniła wewnątrz własnej struktury Oddział (w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej), którego zadaniem jest bieżące zarządzanie i administrowanie znakami towarowymi. Oddział został zgłoszony do rejestracji w KRS zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Oddział został wyposażony w niezbędne środki trwałe, zaś jego funkcjonowaniem zajmuje się oddelegowany personel. Ponadto, Oddział prowadzi nadzór nad sposobem wykorzystywania znaków towarowych przez spółki zależne, zajmuje się pobieraniem opłat licencyjnych za znaki towarowe, rejestrowaniem nowych znaków towarowych i odnawianiem ochrony istniejących. Wszelkie należności, jak również zobowiązania związane z administrowaniem znakami towarowymi są przyporządkowane od strony finansowej do Oddziału. Oddział posiada również odrębne konta księgowe swoich rozliczeń, które wchodzą w skład łącznego sprawozdania finansowego Spółki.

W związku z wewnętrzną reorganizacją grupy oraz rozszerzeniem działalności poza dotychczasowy zakres terytorialny, jak również z konieczności przejrzystego prezentowania sytuacji i majątku Spółki na rynku kapitałowym (Spółka jest notowana na giełdzie papierów wartościowych) Wnioskodawca rozważa przeniesienie całego Oddziału do oddzielnej spółki kapitałowej (polskiej, ewentualnie zagranicznej) w formie aportu, za który otrzyma udziały w tej Spółce. W szczególności, do nowej Spółki zostaną przeniesione:

* prawo do komercyjnego wykorzystywania znaków towarowych,

* majątek trwały Oddziału,

* personel (po dokonaniu aportu, sprawami związanymi z działalnością dotychczasowego Oddziału zajmował się będzie ten sam personel),

* należności i zobowiązania wynikające z działalności Oddziału (w tym w szczególności należności związane z gospodarczym wykorzystaniem znaków towarowych na podstawie umów z partnerami),

* uzgodnienia z partnerami dotyczące gospodarczego wykorzystania znaków towarowych i wysokości opłat z tego tytułu,

* prawo do korzystania z nieruchomości (na podstawie umowy najmu lokalu biurowego zawartej z Wnioskodawcą).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Oddział utworzony przez Spółkę, wyodrębniony zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej (pełniący wyżej opisane funkcje) może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT)... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT, dlatego też, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT w momencie wniesienia oddziału aportem do innej spółki kapitałowej, udziały objęte (ich wartość nominalna) przez Spółkę w zamian za wniesiony aport nie będą stanowiły dla Spółki przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zdaniem Spółki, Oddział spełnia wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym, jak i finansowym. Na gruncie organizacyjnym Oddział został formalnie wyodrębniony w strukturze przedsiębiorstwa oraz został zgłoszony do rejestracji w KRS zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oddział posiada swoją firmę, adres oraz środki trwałe i inne aktywa niezbędne do prowadzenia działalności. Sprawami oddziału zajmuje się oddelegowany w tym celu personel zatem w zakresie działalności związanej z powierzonymi mu zadaniami oddział jest w pełni samodzielny.

W kontekście wyodrębnienia finansowego, Wnioskodawca wskazuje, że Oddział posiada odrębny rachunek bankowy. Wynik finansowy Oddziału jest obliczany oddzielnie od wyniku finansowego Spółki związanego z pozostałą działalnością, odrębnie zostały ujęte także pozycje przychodów i kosztów oddziału. W celu prawidłowej oceny sytuacji finansowej dla tej części działalności, okresowo sporządzany jest odrębny bilans, a także odrębny rachunek zysków i strat. Ponadto, w gestii Oddziału leży odpowiedzialność za kompleksowe rozliczenia związane z opłatami za możliwość korzystania ze znaków towarowych przez podmioty korzystające z tych znaków.

Do zakresu działalności Oddziału należy monitorowanie płatności oraz ściąganie zaległych należności. Oddział ma samodzielnie spełniać zaciągnięte zobowiązania wynikające ze swoich kompetencji dotyczących opłat za możliwość korzystania ze znaków towarowych, a także związane z bieżącymi kosztami działalności (np. doradztwo prawne, opłaty rejestracyjne). Oddział w toku swojej działalności współpracuje ze spółkami zależnymi na poziomie partnerskim, co obejmuje m.in. uczestnictwo w negocjowaniu i podpisywaniu umów licencyjnych w odniesieniu do wysokości/sposobu kalkulacji opłat za korzystanie ze znaków towarowych oraz zasad ich używania.

Podsumowując, Oddział został stworzony do realizacji zadań gospodarczych polegających głównie na administrowaniu komercyjnym wykorzystaniem znaków towarowych oraz bieżącym rozliczaniu opłat z tego tytułu. Według Spółki, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż:

* jest wyodrębniony finansowo (w szczególności przyporządkowano mu odpowiednie części opłat pobieranych od podmiotów korzystających ze znaków towarowych, jak i koszty działalności),

* jest wyodrębniony organizacyjnie,

* został wyposażony w potrzebny majątek trwały,

* jego sprawami zajmuje się oddelegowany w tym celu personel,

* ma określone cele gospodarcze, prowadzi odrębną działalność gospodarczą

* stanowi odrębny podmiot gospodarczy realizujący swoje zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, fakty wskazane powyżej świadczą o tym, że Oddział odznacza się pełną odrębnością funkcjonalną, organizacyjną i finansową oraz że w razie zaistnienia potrzeby może funkcjonować zupełnie samodzielnie. Takie właśnie atrybuty samodzielności są wystarczające, aby uznać, iż Oddział posiada wszelkie cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. Potwierdził to (w analogicznych stanach faktycznych) np.

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2010 r. (sygn. ILPB3/423-161/10-4/EK),

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1457/09/JD),

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-271/09/MO).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż wyodrębniony Oddział Spółki, którego zadaniem jest bieżące zarządzanie i administrowanie znakami towarowymi stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl