IBPBI/2/423-1495/10/BG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez fundację ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1495/10/BG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez fundację ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 6 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo - akcyjnej przez Fundację (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej przez Fundację.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Celem działania Fundacji jest działalność:

1.

dobroczynna,

2.

w zakresie ochrony zdrowia i

3.

pomocy społecznej.

Fundacja uzyskuje środki na swoją działalność z tytułu m.in. otrzymanych darowizn, spadków, zapisów. Fundacja może także uzyskiwać dochody z tytułu posiadania akcji w spółce komandytowo - akcyjnej (dalej "SKA"). W trakcie posiadania przez Fundację akcji w SKA, spółka SKA może osiągać dochód. W takim przypadku dochód ten będzie proporcjonalnie przypisany na rzecz Fundacji w części odpowiadającej udziałowi Fundacji w zyskach SKA. Tak osiągnięty dochód zostanie uchwałą zarządu Fundacji przeznaczony na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "u.p.d.p."). W sytuacji gdy na Walnym Zgromadzeniu Wspólników SKA zostanie podjęta uchwała o wypłacie dywidendy na rzecz Akcjonariuszy dochód jak i kwoty jakie przypadną na rzecz Fundacji i jakie zostaną otrzymane, zostaną w całości wydatkowane na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p.

Fundacja może także po jakimś czasie podjąć decyzję o zbyciu akcji SKA. W takim przypadku zarząd Fundacji podejmie uchwałę o przeznaczeniu ceny sprzedaży akcji na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p., a następnie po pewnym okresie czasu np. 1 rok lub 5 lat środki te zostaną wydatkowane na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p.

SKA nie będzie uzyskiwała dochodów w zakresie:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k u.p.d.p.

Fundacja chcąc mieć całkowitą pewność i bezpieczeństwo w zakresie zasad opodatkowania wystosowała zapytanie co do skutków podatkowych powyższych czynności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży przez Fundację akcji SKA, jeśli przychód ze sprzedaży zostanie uchwałą zarządu Fundacji przeznaczony na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. a następnie wydatkowany w późniejszym terminie np. 1 roku lub 5 lat na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest zwolniony z opodatkowania... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży przez Fundację akcji SKA, jeśli przychód ze sprzedaży zostanie uchwałą zarządu Fundacji przeznaczony na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p., a następie wydatkowany w późniejszym terminie np. 1 rok lub 5 lat na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. jest zwolniony z opodatkowania.

Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. "Wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele". Zgodnie zatem z powyższym przepisem, jeśli Fundacja uchwałą zarządu Fundacji przeznaczy środki ze zbycia akcji SKA na cele statutowe, które pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p., to spełnia przesłanki do zwolnienia określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p oczywiście pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek określonych art. 17 u.p.d.p. Nadto należy przywołać treść art. 17 ust. 1b u.p.d.p. na podstawie którego "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów."

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Zwolnienie to nie jest przy tym, poza wyjątkami wskazanymi wyraźniej w przepisach prawa, uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel, na jaki dochód ten jest przeznaczony a nie źródło jego pochodzenia, przy czym przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu musi pozostawać w bezpośrednim związku z realizacją celu statutowego (tak wyrok NSA z dnia 4 stycznia 2006 r., sygn. akt: II FSK 115/05).

Co za tym idzie jeśli środki ze sprzedaży akcji SKA przeznaczone uchwałą zarządu zostaną wydatkowane na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 to taki przychód Fundacji jest w całości zwolniony z opodatkowania. Przy czym bez względu jest tu termin wydatkowania powyższych środków. Jest bez znaczenia czy będzie to 1 rok czy np. 5 lat. Analogiczne rozumowanie zostało przyjęte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 kwietnia 2010 r. sygn. IBPBI/2/423-97/10/CzP.

W związku z powyższym uzasadnieniem Wnioskodawca zwraca się o uznanie jego stanowiska w sprawie prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż Wnioskodawca we wniosku ORD-IN w pkt 55 (str. 3 wiersz 6) oraz w pkt 56 (str. 4 wiersz 6) użył sformułowania "przychód ze sprzedaży", natomiast zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest dochód, w związku z tym Organ uznał to za oczywistą pomyłkę i przyjął, iż chodzi o dochód zwolniony z opodatkowania.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, a w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Ponadto należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

Źródłem dochodu mogą być również jak wskazano w przedmiotowej sprawie dochody uzyskane ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej przez Fundację.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż celem działania Fundacji jest działalność dobroczynna, w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Fundacja może uzyskiwać dochody z tytułu posiadania akcji w spółce komandytowo - akcyjnej. Fundacja może także po jakimś czasie podjąć decyzję o zbyciu akcji spółki komandytowo-akcyjnej. W takim przypadku zarząd Fundacji podejmie uchwałę o przeznaczeniu ceny sprzedaży akcji na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., a następnie po pewnym okresie czasu np. 1 rok lub 5 lat środki te zostaną wydatkowane na cele statutowe Fundacji, które pokrywają się z celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskane ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo - akcyjnej przez Fundację zostaną przeznaczone na ww. cele statutowe Fundacji i będą bez względu na termin wydatkowane na te cele, to korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 1) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl