IBPBI/2/423-149/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-149/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w spółce komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w spółce komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza przystąpić do spółki komandytowej. Wspólnikami tej spółki są już dwie osoby fizyczne (jako komandytariusze) oraz spółka z o.o. (jako komplementariusz). Wkładem Wnioskodawcy będzie zabudowana nieruchomość (szpital) o znacznej wartości.

Umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku Wnioskodawcy nie będzie miał związku z wysokością jego wkładu. Innymi słowy dojdzie do sytuacji, w której Wnioskodawca wniesie do spółki wkład o dużej wartości, a będzie miał prawo do stosunkowo niskiego udziału w zyskach spółki komandytowej. Wartość wkładu nie będzie zatem odzwierciedlona w udziałach w zyskach (pomimo wniesienia wkładu o dużej wartości Wnioskodawca będzie miał niski udział w zyskach spółki komandytowej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie przepisów Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w opisanym w poz. 50 stanie faktycznym, prawidłowe będzie określenie przez Wnioskodawcę jego przychodów z tytułu udziału w spółce komandytowej (oraz odpowiednio rozliczanie kosztów uzyskania przychodów, strat oraz ulg) proporcjonalnie do udziału Wnioskodawcy w zysku spółki komandytowej, wynikającego z postanowień umowy spółki komandytowej.

Innymi słowy, czy Wnioskodawca będąc wspólnikiem spółki komandytowej będzie uczestniczyć w przychodach i kosztach uzyskania przychodów tej spółki proporcjonalnie do wniesionego do spółki wkładu, czy też proporcjonalnie do udziału w zyskach spółki komandytowej, który został określony w umowie spółki komandytowej.

Zdaniem Wnioskodawcy jego udział w przychodach spółki komandytowej (oraz odpowiednio rozliczanie kosztów uzyskania przychodów, strat czy ulg) będzie proporcjonalny do udziału w zysku spółki komandytowej, który zostanie określony w umowie spółki komandytowej. Tym samym, Wnioskodawca uważa, że będąc wspólnikiem spółki komandytowej będzie uczestniczyć w przychodach i kosztach uzyskania przychodów tej spółki proporcjonalnie do udziału w zysku spółki komandytowej, która wynika z postanowień umowy spółki komandytowej, a nie proporcjonalnie do wniesionego wkładu.

Ponieważ spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej, jest transparentna dla celów podatku dochodowego. Podatnikami będą poszczególni wspólnicy. Biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawca jest osobą prawną, do opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwana dalej "u.p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 5 u.p.d.o.p. przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Powyższe zdanie nie będzie miało zastosowania w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku.

Umowa spółki komandytowej będzie bowiem określać udział wspólników w zysku spółki w sposób zróżnicowany i nie mający związku z wysokością wkładów wniesionych do spółki. Rozwiązanie takie dopuszcza ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - zwana dalej "k.s.h.") - art. 123 § 1 k.s.h. Zgodnie z tym przepisem, komandytariusz uczestniczy w zysku spółki proporcjonalnie do jego wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Z kolei, w świetle regulacji art. 51 § 1 w związku z art. 103 k.s.h., komplementariusz ma prawo do równego udziału w zyskach i uczestniczy w stratach w tym samym stosunku bez względu na rodzaj i wartość wkładu. Jednakże przepisy dotyczące podziału i wypłaty zysku w spółce komandytowej (tekst jedn.: art. 51 i 52 w związku z art. 103 oraz art. 123 k.s.h.) mają charakter dyspozytywny. Wspólnicy mogą więc w umowie spółki wprowadzić rozwiązania całkowicie lub częściowo odbiegające od wskazanego wyżej wzorca normatywnego. W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wspólnik, będący osobą prawną będzie łączył przychody uzyskane z pośrednictwem spółki komandytowej z pozostałymi przychodami uzyskiwanymi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej proporcjonalnie do udziału, jaki posiada w zysku spółki komandytowej. Ta zasada proporcjonalnego rozliczania ma odpowiednie zastosowanie również w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów, ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Na potwierdzenie prawidłowości powyższego rozumowania Wnioskodawca przywołuje fragment interpretacji z dnia 10 lipca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-302/08/DK): "zarówno przychody, jak i koszty uzyskania przychodu powinny być rozliczane przez wspólników spółki komandytowej proporcjonalnie do ich udziałów w zyskach tej spółki - określonych w umowie spółki".

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 31 października 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1252/08-2/AG), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach: z dnia 19 września 2008 r. (sygn. ILPB3/423-382/08-2/HS), z dnia 18 lipca 2008 r. (sygn. ILPB1/415-265/08-2/AMN) i Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (interpretacja znak 1472/ROP1/423-192/07/MK z dnia 3 marca 2007 r.). Taki pogląd podziela też Izba Skarbowa w Warszawie w piśmie znak 1401/BP-I/4230Z-112/06/SZ z dnia 8 grudnia 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl