IBPBI/2/423-1465/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1465/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie usług cateringowych (zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie organizacji i uczestnictwa w meczach piłki nożnej zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym.

W czasie meczów i innych wydarzeń sportowych, zgodnie z powszechnie przyjętym w branży piłkarskiej zwyczajem, Zarząd Spółki podejmuje w Jej siedzibie gości (w tym dziennikarzy, przedstawicieli UEFA, PZPN i kontrahentów Spółki) drobnym poczęstunkiem. W celu zapewnienia sprawnej obsługi gości. Spółka nabywa usługi cateringowe, w ramach których w siedzibie Spółki podawane są gościom dania gorące, zimne przekąski i napoje (m.in. kanapki, koreczki serowe, zupa gulaszowa, jaja faszerowane, soki owocowe i woda mineralna). Nabywane przez Spółkę usługi cateringowe w żadnym przypadku nie obejmują podawania napojów alkoholowych. Nabycie usługi cateringowej przez Wnioskodawcę jest każdorazowo dokumentowane stosowną fakturą VAT wystawianą przez usługodawcę na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki Spółki na nabycie usług cateringowych w związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym stanowią koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zdaniem Spółki, wydatki na zakup usług cateringowych w związku z okolicznościami przedstawionymi w zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. W myśl tego przepisu, aby uznać dany koszt za koszt uzyskania przychodu, muszą zostać jednocześnie spełnione następujące warunki:

a.

koszt musi zostać faktycznie poniesiony i odpowiednio udokumentowany,

b.

koszt musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub dla zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

c.

nie zachodzą przesłanki wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Z treści przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 wynika, że za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Należy zauważyć, że Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "reprezentacja" dla celów u.p.d.o.p. W związku z brakiem definicji legalnej tego terminu, przy uwzględnieniu pierwszeństwa wykładni językowej w polskim systemie prawa, dla celów interpretacyjnych należy posiłkować się definicją słownikową.

Zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego" (pod red. prof. S. Dubisza, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007 r.)"reprezentacja" oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Z kolei w "Słowniku Języka Polskiego" (pod. red. prof. M. Szymczaka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998)"reprezentacja" oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną", zaś pojęcie "okazały" zostało zdefiniowane jako "wspaniały, wystawny, świetny, bogaty", zaś "wystawny" jako "świadczący o zamożności, okazale urządzony, zorganizowany, bogaty, wspaniały, suty". Należy dodatkowo podkreślić, że w orzecznictwie sądów administracyjnych dotyczącym pojęcia "reprezentacji" również wymienia się "wystawność" i "okazałość" jako jej cechy deskryptywne oraz uznaje się ponadto, że "reprezentacja" dotyczy działań mających na celu podniesienie prestiżu firmy u jej kontrahentów (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dn. 2 lutego 2010 r. sygn. II FSK1472/08).

W związku z powyższym należy przyjąć, iż przez "reprezentację" dla potrzeb u.p.d.o.p. rozumiemy wiązkę działań lub zachowań, które odznaczają się określoną okazałością, wystawnością czy też wytwornością i które ukierunkowane są na wytworzenie możliwie najkorzystniejszego wizerunku i prestiżowej pozycji danego podmiotu.

Zdaniem Spółki, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, nabywane usługi cateringowe nie posiadają cech wydatków reprezentacyjnych, wynikających z przywołanych definicji słownikowych pojęcia "reprezentacja". Serwowanie prostych dań, przekąsek i napojów w ramach nabywanej usługi cateringu dla zaproszonych gości Spółki w związku z przeprowadzanymi rozgrywkami piłkarskimi stanowi bowiem w branży futbolowej ogólnie przyjętą normę zachowania i ma związek z ogólną działalnością Wnioskodawcy. Zapewnienie drobnego poczęstunku nie odbiega również od powszechnych zasad polskiej gościnności i nie jest ukierunkowane na wywarcie szczególnie silnego wrażenia na osobach zaproszonych, dla których poczęstunek jest przeznaczony.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez dyrektorów izb skarbowych z upoważnienia Ministra Finansów. W szczególności:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2011 r. sygn. ITPB3/423-235b/11/PST stwierdził m.in. " (...) Wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie usług cateringowych obejmujących przygotowanie przekąsek (składających się przykładowo z zestawu kanapek, gorącej kawy i herbaty, owoców, sałatki) lub ciepłych posiłków dla potencjalnych czy też dotychczasowych kontrahentów odwiedzających siedzibę Spółki lub jej jednostki terenowe, podawanych podczas dłuższych spotkań, negocjacji lub seminariów nie noszą jednoznacznych znamion reprezentacji. Co prawda koszty te dotyczą oficjalnych kontaktów biznesowych, utrzymywanych przez Wnioskodawcę, jednak z uwagi na zwyczajowy, nie związany z okazałością, charakter oferowanego poczęstunku i przyjmując ich nieznaczny koszt jednostkowy (na przykład równowartości kilkunastu złotych), nie stanowią one kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka może zatem zaliczyć te wydatki - jako ogólne kosztów funkcjonowania - do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 tej ustawy, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji. (...)";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2011 r. sygn. ILPB3/423-206/11-2/JG stwierdził m.in.: " (,..) Odnosząc natomiast powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki jakie ponosi Wnioskodawca na zakup produktów spożywczych (kawa, herbata, soki, śmietanka do kawy, cukier, słodycze) na rzecz swoich pracowników, organów Spółki i kontrahentów, które serwowane są w siedzibie Firmy, nie noszą znamion reprezentacji. Są one zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości. Mogą zatem zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów. (...)";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. sygn. ITPB3/423-572/10/MK uznał, iż: " (...) Wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie produktów spożywczych w postaci kawy, herbaty, drobnych słodyczy, ciastek, kanapek, napoi bezalkoholowych, drobnych, gotowych posiłków w ramach usług cateringowych, itp. pozostawionych do dyspozycji kontrahentów, kooperantów, czy też uczestników procesu produkcyjnego odwiedzających siedzibę Spółki, podawanych podczas spotkań organizacyjnych czy handlowych, nie noszą jednoznacznych znamion reprezentacji. (...)";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-1406/10/MS: " (...) Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż wydatki na usługi cateringowe zamawiane do siedziby Szpitala w celu poczęstunku kontrahentów w trakcie spotkań biznesowych, jeśli nie noszą znamion wystawności, jako wydatki nie wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak również prawidłowym udokumentowaniem. (...)"

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2009 r. sygn. ILPB3/423-416/09-2/MC odniósł się do analizowanej kwestii w następujący sposób: " (...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca organizuje spotkania biznesowe z kontrahentami, zarówno dostawcami, jak i odbiorcami. Na potrzeby powyższych spotkań kupuje artykuły spożywcze, m.in. kawę, herbatę, słodycze, napoje bezalkoholowe, a czasem, gdy spotkania trwają długo, usługi cateringowe lub gastronomiczne. Spółka wskazała, iż poczęstunek ma charakter zwyczajowy i nie nosi znamion wystawności. W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż dokonywane przez Spółkę zakupy stanowią zwyczajowy poczęstunek kontrahentów i należą do powszechnie obowiązujących kanonów kultury. Zatem przedmiotowe wydatki są kosztami podatkowymi. (...)".

Organy podatkowe zatem jednoznacznie wskazują, iż podawanie posiłków w siedzibie spółki przygotowanych przez firmy cateringowe nie noszą znamion reprezentacji, a zatem stanowią koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, przy uwzględnieniu brzmienia aktualnie obowiązujących przepisów u.p.d.o.p., językowej definicji pojęcia "reprezentacja" oraz dotychczasowego orzecznictwa organów podatkowych w tym zakresie - Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo zaliczyć koszty o których mowa w pytaniu do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

* konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,

* poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "reprezentacji" należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: "reprezentacja" to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika ułatwiającego zawarcie umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wydatki na usługi cateringowe zamawiane do siedziby Spółki w celu poczęstunku gości, jeśli nie noszą znamion wystawności, jako wydatki nie wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne z tego faktu w postaci w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl