IBPBI/2/423-1458/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1458/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez Spółkę jako Uczestnika projektu od Beneficjenta na realizację Kontraktu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych na realizację zadania w części pokrytej dofinansowaniem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez Spółkę jako Uczestnika projektu od Beneficjenta na realizację Kontraktu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych na realizację zadania w części pokrytej dofinansowaniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej "Spółka") jest spółką prawa handlowego, której podstawowym przedmiotem działalności jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W dniu 30 czerwca 2011 r. Spółka zawarła ze Związkiem Międzygminnym Umowę o współdziałaniu przy realizacji II Fazy Projektu "Oczyszczanie Ścieków" finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Beneficjentem środków z POIŚ jest Związek Międzygminny (umowa o dofinansowanie zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Instytucją Wdrażającą w ramach działania 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach pow. 15 tys. RLM"), natomiast Spółka, na mocy zawartej umowy o współdziałaniu, została upoważniona do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach realizacji dwóch kontraktów objętych Projektem, tj.:

* Kontrakt nr 09 - Budowa instalacji suszenia osadów na terenie oczyszczalni ścieków w Ż. (będącej własnością Spółki),

* Kontrakt nr 25 - Uszczelnienie istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Ż. (będących własnością Spółki)

* Kontrakt nr 11b - inżynier kontraktu dla II fazy - część 2 (dla zadań objętych kontraktem nr 09 i 25).

Wszelkie obiekty, budynki i budowle oraz inne rzeczy wytworzone w ramach realizacji ww. kontraktów będą własnością Spółki. Spółka zabezpieczy również wkład własny w realizację kontraktów w ramach zaciągniętych pożyczek/kredytów. Środki z POIŚ (zaliczki, płatności pośrednie oraz płatność końcowa) na realizację ww. zadań będą przekazywane na wyodrębnione rachunki Spółki w zakresie wydatków kwalifikowanych i w wysokości określonej w Decyzji KE zgodnie z powołaną powyżej umową o dofinansowanie. Wszelkie wydatki niekwalifikowane oraz dodatkowe będą finansowane przez Spółkę.

W ramach kontraktu 25 zostanie wykonane uszczelnienie starej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie miasta Ż. znajdującej się w złym stanie technicznym i obciążonej wysokim wskaźnikiem awaryjności. Uszczelnienie sieci kanalizacyjnej będzie wykonywane przy użyciu technologii utwardzanego rękawa, polegającej na wprowadzeniu przez studzienkę kanalizacyjną elastycznego rękawa z włókniny nasączonej żywicami termoutwardzalnymi. Przylega on do naprawianego przewodu sieci poprzez wypełnienie go wodą, następnie dzięki podgrzaniu wody następuje proces termicznego utwardzenia żywic. Dzięki temu uzyskuje się jednolity odcinek rurociągu, a nowa rura dokładnie przylega od wewnątrz do uszkodzonego/zniszczonego przewodu. Słup wody naciskający na rękaw wymusza odwrócenie (inwersję) rękawa wewnątrz naprawionego przewodu. Proces inwersji doprowadza do pokrycia rękawem naprawianego przewodu, przy czym rękaw staje się nową powierzchnią wewnętrzną starej rury. Uszczelnianie sieci wodociągowej będzie prowadzone przy użyciu technologii wkładów wślizgiwanych (długi rellining). Technologia ta polega na wprowadzeniu do starego rurociągu nowej, samonośnej rury polietylenowej poprzez wykop montażowy. Następnie po wciągnięciu nowego przewodu wykonuje się jego połączenie z pozostałą częścią rury.

Celem wykonywanych prac związanych z uszczelnieniem sieci będzie przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, zmniejszenie strat wody na sieci wodociągowej oraz zabezpieczenie sieci kanalizacyjnej przed napływem wód przypadkowych i infiltracyjnych.

Ważne elementy stanu faktycznego zostały przez Wnioskodawcę ujęte we własnym stanowisku w sprawie. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż będzie uczestnikiem Projektu dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 w ramach działania 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa a aglomeracjach pow. 15 tys. RLM", priorytet I "Gospodarka wodno-ściekowa" jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy środki otrzymane na dofinansowanie kontraktu 25 - uszczelnienie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ramach dofinansowania z programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w oparciu o umowę zawartą ze Związkiem Międzygminnym będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., a odpowiednio koszty pokryte dofinansowaniem będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów Spółki... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Spółki, otrzymane dofinansowanie z POIŚ na realizację kontraktu 25 - uszczelnienie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie stanowiło przychód wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., zgodnie z którym zwalnia się z podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z zawartą umową ze Związkiem Międzygminnym, Spółka będzie uczestnikiem Projektu dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 w ramach działania 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa a aglomeracjach pow. 15 tys. RLM", priorytet I "Gospodarka wodno-ściekowa" jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, z uwzgl. art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 do środków europejskich zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem pkt 5 lit. a) i b powołanego art. 5 ust. 3 oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA z wyłączeniem środków o których mowa w pkt 5 lit. c) i d powołanego przepisu. Zdaniem Spółki, otrzymane w formie płatności środki europejskie z POIŚ mieszczą się w definicji art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., w związku z czym będą stanowiły przychód wolny od opodatkowania.

Jednocześnie koszty poniesione na realizację zadania będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu w części pokrytej dofinansowaniem z POIŚ na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że Wnioskodawca rzeczywiście jest uczestnikiem Projektu, do oceny czego tut. Organ nie jest uprawniony.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej: "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 30 czerwca 2011 r. Spółka zawarła ze Związkiem Międzygminnym Umowę o współdziałaniu przy realizacji II Fazy Projektu "Oczyszczanie Ścieków" finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Beneficjentem środków z POIŚ jest Związek Międzygminny (umowa o dofinansowanie zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Instytucją Wdrażającą w ramach działania 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach pow. 15 tys. RLM"), natomiast Spółka, na mocy zawartej umowy o współdziałaniu, została upoważniona do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach realizacji Kontraktu nr 25 - Uszczelnienie istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Ż. (będących własnością Spółki). Wszelkie obiekty, budynki i budowle będą własnością Spółki. Spółka zabezpieczy również wkład własny w realizację kontraktów w ramach zaciągniętych pożyczek/kredytów. Środki z POIŚ (zaliczki, płatności pośrednie oraz płatność końcowa) na realizację ww. zadań będą przekazywane na wyodrębnione rachunki Spółki w zakresie wydatków kwalifikowanych i w wysokości określonej w Decyzji KE zgodnie z powołaną powyżej umową o dofinansowanie. Wszelkie wydatki niekwalifikowane oraz dodatkowe będą finansowane przez Spółkę. W ramach kontraktu 25 zostanie wykonane uszczelnienie starej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie miasta Ż. znajdującej się w złym stanie technicznym i obciążonej wysokim wskaźnikiem awaryjności.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzyma należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy do "środków europejskich" zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. wskazać należy, że środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazane Spółce jako Uczestnikowi Projektu przez Beneficjenta (Związek Międzygminny) - na realizację Projektu - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Opisane we wniosku środki pieniężne na realizację Kontraktu przekazywane Spółce jako Uczestnikowi Projektu, wypłacane są na podstawie umowy łączącej Ją z Beneficjentem, będą zatem zwolnione z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Reasumując, środki otrzymane na dofinansowanie Kontraktu nr 25 uszczelnienie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w oparciu o zawartą ze Związkiem Międzygminnym umowę, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., a koszty poniesione na realizację zadania będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu, w części pokrytej dofinansowaniem z POIŚ, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie dokumentu obrazującego przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego materiału: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2 i 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl