IBPBI/2/423-1455/10/JD - Opodatkowanie sprzedaży towarów i usług poprzez sprzedaż kuponów.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1455/10/JD Opodatkowanie sprzedaży towarów i usług poprzez sprzedaż kuponów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie przychodów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 27 grudnia 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1455/10/JD, IBPBI/2/423-1456/10/JD, IBPBI/2/423-1457/10/JD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 4 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której istotą jest prowadzenie portalu internetowego (dalej Portal) skierowanego do potencjalnych nabywców towarów i usług (dalej Użytkownicy) oferowanych za pośrednictwem Portalu. Korzystając z portalu Użytkownicy otrzymują możliwość nabycia w promocyjnych cenach towarów i usług w:

* sklepach (również internetowych),

* biurach podróży,

* hotelach,

* SPA,

* restauracjach,

* kinach i innych lokalach usługowych, współpracujących ze Spółką.

Każdego niemal dnia Portal przedstawia nowe, atrakcyjne oferty.

Istotą modelu biznesowego działalności Portalu jest współpraca Spółki z prowadzącymi działalność gospodarczą dostawcami (sprzedawcami) (dalej Partnerzy), których towary i usługi są prezentowane i oferowane do sprzedaży na Portalu.

Podstawową ideą funkcjonowania Portalu jest umożliwienie Użytkownikom nabycia kuponu, dającego z kolei prawo do dokonania zakupów u Partnera w atrakcyjnych cenach, poprzez zebranie za pośrednictwem Portalu odpowiedniej grupy osób chętnych do zakupu (korzyść z zakupów grupowych).

Portal pośredniczy pomiędzy Partnerami a Użytkownikami. Spółka sprzedaje Partnerom pakiet usług, na który składa się przede wszystkim możliwość prezentowania przez Partnerów na Portalu towarów i usług, które mogą być następnie nabywane przez Użytkowników z wykorzystaniem kuponów dystrybuowanych przez Spółkę za pośrednictwem Portalu. Usługa oferowana Partnerom obejmuje jednak również inne elementy, takie jak dokonywanie rozliczeń finansowych z tytułu wpłat dokonanych przez Użytkowników za kupony, reklama Partnerów i ich oferty handlowej na Portalu.

Współpraca Spółki z Partnerami odbywa się na podstawie umowy, która określa warunki tej współpracy oraz zasady dokonywania rozliczeń pomiędzy Partnerem a Spółką. Z umowy wynikają także wzajemne obowiązki Spółki i Partnera oraz ich zobowiązania wobec Użytkowników.

Na podstawie umowy Spółka zobowiązuje się przede wszystkim do prezentowania na Portalu wskazanych przez Partnera produktów (towarów lub usług), które mogą być nabyte przez Użytkowników bezpośrednio u Partnerów z wykorzystaniem kuponów dystrybuowanych przez Spółkę za pośrednictwem Portalu.

Jak wyżej nadmieniono, Użytkownicy nabywają produkty prezentowane na Portalu z wykorzystaniem kuponów dystrybuowanych przez Spółkę za pośrednictwem Portalu.

Celem dokonania zakupów produktów prezentowanych na Portalu, Użytkownicy nabywają kupony. Wykorzystanie kuponów jest niezbędne, gdyż umożliwia rozpoznanie Użytkowników przez Partnerów. To dzięki kuponowi Partner identyfikuje daną osobę jako Użytkownika, który skorzystał z pośrednictwa Portalu. Kupony mogą mieć przy tym postać tradycyjnych, papierowych talonów lub też mogą występować jako kupony elektroniczne (wirtualne), które są drukowane przez samego Użytkownika. W każdym jednak przypadku kupon, czy to tradycyjny czy elektroniczny, zawiera termin ważności i miejsce jego realizacji, tj. wskazanie placówki lub placówek Partnera, w których za kupon można nabyć określone towary lub usługi.

Spółka w ramach usługi świadczonej dla Partnera, zajmuje się dystrybucją kuponów. Po tym bowiem jak Użytkownik skorzysta z pośrednictwa Portalu, Spółka przesyła Użytkownikowi kupon kurierem lub pocztą - jeżeli jest to tradycyjny kupon (talon) papierowy, bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej - jeżeli jest to kupon elektroniczny (wirtualny). Natomiast emisją kuponów, w zależności od umowy z konkretnym Partnerem, zajmuje się bądź sam Partner lub także Spółka. W pierwszym przypadku Spółka jedynie więc dystrybuuje kupony papierowe (talony) dostarczone przez Partnera lub wygenerowane przez niego kupny elektroniczne (wirtualne). W drugim, zakres usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Partnera jest odpowiednio szerszy. Spółka m.in. drukuje w takim przypadku kupony papierowe (talony) lub generuje kupony elektroniczne (wirtualne). Zawsze jednak, tak dystrybucja, jak i ewentualna emisja kuponów odbywa się przez Spółkę za pośrednictwem Portalu w imieniu i na rzecz konkretnego Partnera, którego towary i usługi są prezentowane na Portalu. Partnerzy za pośrednictwem Portalu oferują Użytkownikom konkretne, oznaczone indywidualnie co do gatunku towary lub usługi (np. dany model telewizora, konkretna usługa turystyczna), określony asortyment towarów i usług lub rodzaj tego asortymentu (np. produkty z działu dom i ogród lub określona grupa usług w SPA), względnie całą swoją ofertę handlową (wszystkie dostępne u danego Partnera towary lub usługi). Odpowiednio do tego, kupony, które dystrybuuje Spółka są kuponami na oznaczoną wartość nominalną i uprawniają Użytkownika do zakupu u Partnera towarów lub usług o tej wartości, z całej oferty handlowej Partnera lub z określonego asortymentu, względnie rodzaju oferowanego przez niego asortymentu; natomiast w przypadku ofert indywidualnie oznaczonych towarów lub usług, kupony opiewają na ten towar lub usługę i mogą być wymienione przez Użytkownika jedynie na ten oznaczony na kuponie towar lub usługę.

Oprócz zamieszczenia oferty handlowej Partnera na Portalu oraz dystrybucji, względnie także emisji kuponów, usługa świadczona przez Spółkę na rzecz Partnera obejmuje również zbieranie płatności od Użytkowników oraz dokonywanie z Partnerem rozliczeń finansowych z tytułu dokonanych przez Użytkowników wpłat.

Użytkownicy korzystając z pośrednictwa Portalu, zainteresowani towarami lub usługami Partnerów, składają za pośrednictwem Portalu zamówienia na kupony upoważniające do nabycia tych towarów lub usług. W celu nabycia kuponu Użytkownicy:

* dokonują wyboru kuponu na Portalu,

* składają zamówienia na ten kupon za pośrednictwem Portalu oraz

* dokonują wpłaty środków pieniężnych na konto Spółki.

Tak więc kupony, tak te o oznaczonej wartości nominalnej, jak i opiewające na konkretny towar lub usługę, Użytkownicy otrzymują po dokonaniu wpłaty na rachunek Spółki. Kwota, którą Użytkownicy muszą wpłacić, aby otrzymać określony kupon może zmieniać się w czasie, kiedy oferta Partnera jest zamieszczona na Portalu, m.in. w zależności od liczby Użytkowników, którzy są zainteresowani daną ofertą. Szczegółowe uzgodnienia co do kwoty, za którą Użytkownicy mogą nabyć kupon, w szczególności co do kwoty minimalnej, za która kupon może być przekazany Użytkownikowi, zawiera umowa z Partnerem. Zgodnie z umową łączącą Spółkę z Partnerem, środki pieniężne otrzymane przez Spółkę od Użytkowników w zamian za kupony, należne są Partnerowi. Umowa zobowiązuje Spółkę do przekazania Partnerowi tych środków pieniężnych, na wskazany przez niego rachunek bankowy, w oznaczonym czasie, od dnia zaakceptowania przez Użytkownika oferty handlowej Partnera za pośrednictwem Portalu i dokonania przez Użytkownika wpłaty kwoty na nabycie kuponów. Środki pieniężne pozostają zatem w Spółce jedynie przejściowo oraz nie są w żaden sposób należne Spółce, gdyż są wpłatą Użytkowników dokonywaną za kupony dystrybuowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Partnera. W tym miejscu należy podkreślić, że Spółka zobowiązana jest do przekazania tych kwot Partnerowi, niezależnie od tego, czy Użytkownik w rzeczywistości skorzystał z przekazanego mu kuponu a tym samym, czy rzeczywiście dokonał u Partnera nabycia za te kupony towarów lub usług. Możliwe są bowiem sytuacje, w których pomiędzy Partnerem a Użytkownikiem do transakcji sprzedaży towarów lub usług nie dojdzie, gdyż Użytkownik np. utraci nieodwracalnie kupon lub nie zgłosi się z nim w wymaganym terminie celem nabycia u Partnera towarów lub usług.

Spółka ma natomiast zgodnie z umową łączącą ją z Partnerem, jedynie prawo do potrącenia z kwoty należnej Partnerowi określonej kwoty, tytułem wynagrodzenia należnego Spółce za usługi świadczone na rzecz Partnera, o czym dalej.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Partnera obejmują również usługi o charakterze marketingowym i reklamowym, związane z prezentacją towarów i usług Partnera na Portalu. Zamieszczenie oferty handlowej Partnera na Portalu oznacza reklamę jego firmy, marki i produktów. Zwiększa jego rozpoznawalność wśród Użytkowników, skłania ich do zainteresowania się całą oferta handlową Partnera i do dokonywania u niego zakupów w przyszłości (za pośrednictwem Portalu lub bez). Widząc ofertę Partnera na Portalu, Użytkownicy będą klikać na link do jego strony internetowej, zwiększając tym samym liczbę wejść na stronę internetową Partnera. Spółka może ponadto przeprowadzać specjalne akcje reklamowe, promujące Portal i Partnerów oferujących za jego pośrednictwem towary i usługi.

Zakres usług marketingowych i reklamowych świadczonych przez Spółkę dla Partnerów z wykorzystaniem Portalu może być zresztą znacznie szerszy, dostosowany do indywidualnych potrzeb Partnera.

Wskazać należy dalej, że umowa łącząca Spółkę z Partnerem lub, w przypadku umów o stałą współpracę, zlecenie (zamówienie) otrzymane od Partnera, określa:

* towary i usługi, które będą prezentowane na Portalu;

* liczbę lub wartość tych towarów i usług, które za pośrednictwem Portalu mogą nabyć u Partnera Użytkownicy a tym samym liczbę i wartość kuponów, które mogą być przez Portal przekazane Użytkownikom;

* okres ważności kuponów; ustalenia co do kwot, za które kupony będą udostępniane Użytkownikom, w tym sposób w jaki kwota ta będzie się zmieniać w trakcie prezentacji oferty na Portalu oraz wskazania co do kwoty minimalnej, za jaką kupony mogą być nabyte przez Użytkowników.

Umowa stanowi dalej, że za świadczenia względem Użytkownika wynikające z oferty zamieszczonej na Portalu odpowiada wyłącznie Partner. To Partner w szczególności jest odpowiedzialny za zgodność towaru lub usługi z informacją zawartą na Portalu oraz za wykonanie zobowiązań wobec Użytkownika. Użytkownikowi przysługuje prawo wymagania realizacji otrzymanego za pośrednictwem Spółki kuponu wyłącznie wobec Partnera i to wobec niego przysługują wszelkie uprawnienia Użytkownika wynikające z posiadanego kuponu. W umowie Partner zwalnia Spółkę z ewentualnych roszczeń Użytkowników w odniesieniu do gwarantowanych za pośrednictwem Portalu towarów i usług.

Towary oferowane za pośrednictwem Portalu nigdy nie są własnością Spółki, jak również Spółka nie bierze udziału w jakikolwiek sposób w świadczeniu usług, oferowanych za pośrednictwem Portalu. Ponownie należy podkreślić, że emisja oraz dystrybucja kuponów oraz przyjmowanie i rozliczanie płatności odbywa się w imieniu i na rzecz Partnerów. Spółka udostępnia jedynie Portal Partnerom i oferuje im opisane wcześniej usługi związane z prezentacją ofert Partnerów na Portalu.

Za usługi, które Spółka świadczy na rzecz Partnerów, przysługuje Spółce wynagrodzenie o charakterze prowizyjnym. Jest ono obliczane jako określony procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za nabywane przez nich kupony. Wynagrodzenie należne Spółce jest powiększane o kwotę podatku VAT.

Zgodnie z umową, usługę świadczoną przez Spółkę uważa się za wykonaną jeżeli Użytkownik zamówi kupon i dokona na konto Spółki wpłaty środków pieniężnych za ten kupon. W umowach z Partnerami Spółka może wprowadzić przy tym następujące okresy rozliczeniowe za wykonywane usługi:

* w przypadku umów jednorazowych, które dotyczą konkretnej kampanii, polegającej na prezentacji oferty towarów lub usług Partnera na Portalu przez określony czas, rozliczenie z Partnerem z tytułu wykonanej przez Spółkę usługi następuje po zakończeniu danej kampanii (tekst jedn. po zakończeniu prezentacji tych towarów i usług Partnera na Portalu),

* w przypadku natomiast umów stałych z Partnerami - zawieranych na nieograniczony termin i liczbę kampanii, rozliczenie Spółki z Partnerem odbywa się co miesiąc, ale tylko w zakresie kampanii zakończonych w danym miesiącu. Czyli przykładowo, jeśli kampania realizowana na podstawie stałej umowy trwała styczeń/luty, wówczas rozliczona jest w całości w lutym po jej zakończeniu.

Uzależnienie rozliczenia usługi od zakończenia kampanii jest niezbędne, jeżeli uwzględnić, że w przypadku ofert ze spadającymi cenami, ostateczna kwota, którą wpłacają Użytkownicy w zamian za przekazywane im kupony, jest znana dopiero po zakończeniu kampanii, tj. po zakończeniu prezentacji oferty Partnera na Portalu.

Z umowy wynika również termin w jakim Spółka jest zobowiązana do przekazywania Partnerom kwot uzyskanych od Użytkowników.

W umowie dopuszcza się ponadto, iż zapłata Spółce należnego jej wynagrodzenia może nastąpić poprzez potrącenie przez Spółkę kwoty tego wynagrodzenia z kwot przekazywanych przez Spółkę Partnerowi.

Za wykonane usługi Spółka wystawiać będzie Partnerom faktury VAT. Faktury będą wystawiane przez Spółkę:

* w przypadku umów jednorazowych, które dotyczą konkretnej kampanii, w ciągu 7 dni od dnia zakończenia tej kampanii,

* w przypadku umów stałych z Partnerami, w ciągu 7 dni od ostatniego dnia miesiąca, za który jest wystawiana faktura.

Na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury, Partner dokonuje w wyznaczonym terminie zapłaty Spółce należnego jej wynagrodzenia, względnie po wystawieniu faktury Spółka dokonuje potrącenia należnego jej wynagrodzenia w kwocie wynikającej z faktury z kwot przekazywanych Partnerom z tytułu wpłat dokonywanych przez Użytkowników.

Sposób postępowania Użytkowników, którzy są zainteresowani towarami lub usługami prezentowanymi na Portalu przedstawia się w sposób niżej opisany. Znajduje on jednocześnie potwierdzenie w regulaminach, które akceptują Użytkownicy rejestrując się na Portalu. Użytkownicy logują się (po wcześniejszej rejestracji) do Portalu. Tam wybierają interesujące ich towary lub usługi i zamawiają kupon upoważniający do nabycia tych towarów lub usług, akceptując tym samym aktualną kwotę, za którą mogą otrzymać ten kupon. Zatem w zależności od rodzaju kuponu, za aktualną kwotę prezentowaną na Portalu mogą otrzymać kupon o określonej wartości nominalnej, gdzie wartość nominalna kuponu jest wyższa niż kwota, po której aktualnie można otrzymać ten kupon; względnie w przypadku kuponów na określony towar lub usługę, za aktualną kwotę prezentowaną na Portalu mogą otrzymać kupon upoważniający do nabycia u Partnera określony w kuponie towar lub usługę. Kwota, za którą Użytkownicy mogą otrzymać kupony może przy tym zmieniać się w czasie prezentacji towarów lub usług na Portalu. W szczególności w tym czasie, wraz ze wzrostem liczby Użytkowników zamawiających dane kupony, kwota ta może ulegać zmniejszaniu.

Wraz z zamówieniem kuponu, Użytkownik dla dokończenia operacji dokonuje wpłaty na konto Spółki, za pośrednictwem systemu Dotpay, w kwocie, którą zaakceptował zamawiając kupon. Jeżeli w trakcie dalszej prezentacji towarów lub usług na Portalu, kwota ostateczna, za którą dostępne kupony mogą być nabywane przez Użytkowników ulegnie zmniejszeniu, wówczas rozliczenie z Użytkownikiem z tytułu zaakceptowanej przez niego danej oferty następuje wg tej niższej, ostatecznej kwoty. Różnica pozostaje na koncie Spółki w dyspozycji Użytkownika. W szczególności może on zażądać w każdej chwili zwrotu pozostałych środków pieniężnych, względnie może je także przeznaczyć dla realizacji kolejnych operacji na Portalu.

Możliwe są wreszcie i takie sytuacje w których Użytkownicy wpierw dokonują wpłat środków pieniężnych na rachunek Spółki podany na Portalu a następnie nabywają Kupony. Środki pieniężne pozostają przy tym cały czas na indywidualnym subkoncie Użytkownika, który w każdej chwili może zażądać ich zwrotu.

Po dokonaniu płatności, w wyznaczonym terminie, Użytkownikowi przekazywany jest kupon, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej, jeżeli jest to kupon tradycyjny (talon) lub za pomocą poczty elektronicznej, jeżeli jest to kupon elektroniczny (wirtualny). Użytkownik z otrzymanym fizycznie kuponem tradycyjnym lub wydrukowanym kuponem elektronicznym udaje się na następnie do placówki Partnera i realizuje tam zakup towarów i usług, płacąc za nie otrzymanymi kuponami. W przypadku jeżeli Partner prowadzi sprzedaż internetową, Użytkownik przy pomocy kuponu dokonuje zakupów u Partnera za pośrednictwem prowadzonego przez niego sklepu (serwisu) internetowego.

Niezależnie jednak od sposobu w jaki technicznie Użytkownicy nabywają z pomocą kuponów towary lub usługi u Partnerów, dalsze relacje handlowe pomiędzy Partnerem a Użytkownikiem pozostają poza Spółką.

W szczególności dotyczy to:

* odpowiedzialności Partnera, jako sprzedawcy towarów i usług, za te towary i usługi (rękojmia, gwarancja);

* dokumentowania sprzedaży towarów i usług przez Partnerów na rzecz Użytkowników (paragony, faktury);

* zwrotów towarów;

* dopłat w gotówce do kuponów, w sytuacji, w której cena za dany towar lub usługę jest wyższa niż wartość nominalna kuponów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwoty wpłacane przez Użytkowników na konto Spółki za nabywane przez Użytkowników kupony nie są przychodem Spółki i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, kwoty wpłacane przez Użytkowników na konto Spółki za nabywane przez Użytkowników kupony nie są przychodem Spółki i nie podlegają w Spółce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie są to kwoty należne Spółce i nie stanowią jej przysporzenia o charakterze definitywnym (ostatecznym).

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Ogólną definicję przychodów ustawodawca zawarł w art. 12 ust. 1 ustawy CIT, stanowiąc w nim, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT). W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą istotny jest także przepis art. 12 ust. 3 ustawy CIT, zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz doktryna podkreśla, że walor przychodów mogą mieć jedynie te kwoty, które mają charakter przysporzenia definitywnego, ostatecznie należnego podatnikowi. Zwrócić należy ponadto uwagę na to, że definiując w art. 12 ust. 3 ustawy CIT przychody związane z działalnością gospodarczą, ustawodawca posługuje się terminem "przychody należne", tj. takie które należą się podatnikowi.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 listopada 2003 r. sygn. III SA 3382/02 "do przychodów zaliczyć można tylko takie wartości, które określają definitywny przyrost majątku podatnika".

Tymczasem w okolicznościach wskazanych przez Spółkę we wniosku, kwoty wpłacane przez Użytkowników za kupony nie kreują definitywnego przyrostu majątku Spółki. Wpłacane przez Użytkowników pieniądze w ogóle nie zwiększają aktywów Spółki. Umowy łączące Spółkę z Partnerami stanowią wyraźnie, że kwoty te są należne Partnerom a Spółka zobowiązana jest do przekazania tych kwot Partnerom w oznaczonym czasie. Spółka przyjmuje wpłaty od Użytkowników, działając w imieniu i na rzecz Partnerów, w ramach świadczonej dla nich usługi.

Odnosząc się natomiast do definicji przychodów związanych z działalnością gospodarczą Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku o sygnaturze I SA/Lu 484/08 z dnia 20 stycznia 2009 r. wskazuje, iż "kwoty należne są to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakie stanowi działalność gospodarcza, i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano". Zatem, dla oceny, czy mamy do czynienia z przychodem z działalności gospodarczej, decydującym jest wykazanie, iż podatnik "...miał prawo, wobec wykonania usługi, domagać się zapłaty należności..." (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach o sygnaturze I SA/Ke 108/08 z dnia 29 maja 2008 r.).

Przenosząc tezy powyższych orzeczeń na grunt okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku podkreślić należy, że Spółka prowadzi dystrybucję kuponów w imieniu i na rzecz Partnerów. To Partnerzy odpłatnie udostępniają kupony Użytkownikom, korzystając w tym celu z pośrednictwa Portalu prowadzonego przez Spółkę. Ponownie należy wskazać, że kwoty wpłacane przez Użytkowników, biorąc pod uwagę umowy łączące Spółkę z Partnerami, nie należą się Spółce. Zatem to nie Spółce przysługuje wierzytelność wobec Użytkowników za nabyte przez nich kupony i nie Spółce, lecz Panerom, przysługuje prawo do domagania się zapłaty należności za te kupony.

Reasumując, zasadne jest stanowisko Spółki, że kwoty wpłacane przez Użytkowników za nabywane przez nich kupony nie są przychodem Spółki i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stanowisko takie jest poprawne z dwóch zasadniczych powodów:

* kwoty wpłacane przez Użytkowników celem nabycia kuponów nie są definitywnymprzysporzeniem Spółki, oraz

* ww. kwoty nie są przychodem należnym Spółce. Brak bowiem jakiegokolwiek tytułu prawnego, z którego wynikałoby, iż środki pieniężne wpłacane przez Użytkowników należą się Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p.") nie zawiera legalnej definicji przychodów podatkowych wskazuje jedynie, w art. 12, rodzaje przychodów, których wystąpienie wiąże się z uzyskaniem przychodu, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p.). Podkreślenia wymaga, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym, o czym świadczy użyty w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. zwrot "w szczególności".

Zarówno w literaturze jak i judykaturze zgodnie przyjmuje się, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej (por. "Podatek dochodowy od osób prawnych", Rok 2006, pod red. J. Marciniuka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006, str. 238, a także m.in. wyrok NSA w Warszawie z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. akt III SA 3382/02).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka pośredniczy w sprzedaży towarów na rzecz swoich kontrahentów (Partnerów) poprzez sprzedaż kuponów uprawniających do zakupu prezentowanych na portalu internetowym Spółki towarów i usług oferowanych lub świadczonych przez swoich Partnerów. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika także, że płatność za nabywane przez Użytkowników kupony dokonywana jest na konto Spółki, która zobowiązana jest do ich przekazania Partnerom. W opisie zdarzenia przyszłego podkreślono, że emisja i dystrybucja kuponów oraz przyjmowanie i rozliczanie płatności odbywa się w imieniu i na rzecz Partnerów. Wynagrodzeniem Spółki jest natomiast prowizja za sprzedane kupony otrzymana od kontrahentów.

Jeżeli zatem, Spółka wykonując czynności opisane w zdarzeniu przyszłym, dokonuje sprzedaży towarów i usług (poprzez sprzedaż kuponów), będących własnością lub świadczonych przez inny podmiot zdarzenie to nie wiąże się z powstaniem w Spółce przychodu.

Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 2 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej

wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl