IBPBI/2/423-1441/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1441/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu do organu w dniu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy otrzymanie przez Spółkę pierwszej raty opłaty za przyłączenie do sieci stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w dacie zapłaty (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. wpłynął do organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy otrzymanie przez Spółkę pierwszej raty opłaty za przyłączenie do sieci stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w dacie zapłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jako operator systemu dystrybucyjnego, zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zawiera z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci umowy o przyłączenie do sieci i z tego tytułu pobiera opłaty (art. 7 ust. 8 Prawa energetycznego). Termin przyłączenia do sieci w przypadku realizacji własnych zadań inwestycyjnych wynosi co najmniej 4-6 miesięcy, natomiast jeżeli w realizacji inwestycji bierze udział przyłączany podmiot termin ten jest krótszy i może wynieść nawet 1 miesiąc. Zgodnie z taryfą zatwierdzoną przez Urząd Regulacji Energetyki opłata za przyłączenie do sieci pobierana jest

jednorazowo, jednakże na wniosek przyłączanego podmiotu opłata może zostać rozłożona na raty. W praktyce opłatę za przyłączenie do sieci Spółka pobiera w dwóch ratach - termin płatności pierwszej raty wynosi do 28 dni od dnia zawarcia umowy, ale jeszcze przed realizacją inwestycji, natomiast płatność drugiej raty następuje po przyłączeniu podmiotu do sieci (wykonaniu usługi).

Ponadto Spółka prowadząc działalność gospodarczą ponosi również wydatki na opłaty za przyłączenie do sieci operatorów przesyłowych, które obejmują także modernizację sieci tych operatorów poprzez wymianę układu pomiarowego w punktach wejścia/wyjścia (tekst jedn. w miejscach połączenia sieci Spółki z siecią operatora przesyłowego), powodując tym samym zwiększenie parametrów technicznych sieci Spółki.

Podstawą pobierania opłat przez operatorów przesyłowych są również przepisy Prawa energetycznego, które w tym przypadku stanowią, że opłata ustalana jest w wysokości rzeczywistych kosztów poniesionych przez operatora przesyłowego na wybudowanie nowego przyłącza lub układu pomiarowego.

Opłaty pobierane przez operatorów przesyłowych płatne są w kilku ratach miesięcznych, lecz z uwagi na długoterminowe okresy realizacji tego typu zadań inwestycyjnych zapłata całej opłaty za przyłączenie następuje przed faktycznym przyłączeniem do sieci (modernizacją układu pomiarowego). Po dokonaniu płatności każdej raty, zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług, wystawiana jest faktura VAT.

Ponoszone przez Spółkę opłaty za przyłączenie do sieci stanowią koszty pośrednio związane z przychodami, gdyż trudno jest wskazać konkretne przychody związane z tymi opłatami. Podmioty przyłączane do sieci Spółki są kontrahentami przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą detaliczną, które w wartości sprzedaży uwzględniają usługi dystrybucyjne świadczone przez Spółkę na rzecz tych przedsiębiorstw.

Dla celów bilansowych, zgodnie z polityką rachunkowości opłaty pobierane przez innych operatorów przesyłowych ujmowane są w księgach jako zaliczki do czasu zakończenia inwestycji (tekst jedn. wykonania przyłącza lub modernizacji układu pomiarowego), a następnie są odnoszone w koszty poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów (RMK), co wynika z zaleceń audytora badającego sprawozdanie finansowe Spółki i jest związane z prowadzeniem przez Spółkę rachunkowości według międzynarodowych standardów rachunkowości MSR/MSSF.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymanie przez Spółkę pierwszej raty opłaty za przyłączenie do sieci stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w dacie zapłaty... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z ustawą o p.d.o.p. w przypadku świadczenia usług przychód może powstać w dniu ich wykonania (częściowego wykonania) lub wystawienia faktury albo uregulowania należności. W związku z tym, że Spółka otrzymuje pierwszą ratę opłaty za przyłączenie do sieci przed wykonaniem usługi zastosowanie znajdzie przepis art. 12 ust. 3e ustawy o p.d.o.p. i za datę powstania przychodu należy uznać dzień otrzymania zapłaty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Przepis art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; określana w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") zawiera podstawową zasadę dotyczącą określania momentu powstania przychodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 12 ust. 3c-3e przewiduje szczególne zasady ustalania momentu powstania przychodu w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych, jak również dostaw energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego. Natomiast, w przypadku otrzymania przychodu, do którego nie znajduje zastosowania żadna z powyższych regulacji (zarówno ogólna, jak i szczególne), za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Świadczenie w postaci przyłączenia innego podmiotu do sieci przesyłowej nie jest usługą rozliczaną w okresach rozliczeniowych, ani nie stanowi dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na wniosek przyłączanego podmiotu opłata może zostać rozłożona na raty. Opłatę za przyłączenie do sieci Spółka pobiera w dwóch ratach, przy czym termin płatności pierwszej raty wynosi do 28 dni od dnia zawarcia umowy, ale jeszcze przed realizacją inwestycji.

Z uwagi na fakt, iż przyłączenie określonego podmiotu do sieci przesyłowej stanowi świadczenie usługi przez Wnioskodawcę, moment powstania przychodu w podatku dochodowym powinien być ustalony na gruncie przepisów art. 12 ust. 3a oraz 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o p.d.o.p., w przypadku świadczenia usług za datę powstania przychodu uznaje się dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., za przychód nie uznaje się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.Należy zwrócić uwagę, iż pobierana przez Spółkę pierwsza rata opłaty przyłączeniowej odnosi się do usługi, która zostanie wykonana w późniejszym terminie. Podmiot przyłączany jest zobowiązany do zapłaty części opłaty za przyłączenie jeszcze przed terminem wykonania przyłączenia. Mając na uwadze powyższe, otrzymanie pierwszej raty opłaty, która jest zaliczana na poczet ostatecznej kwoty z tytułu przyłączenia do sieci jest wpłatą na poczet usługi, która wykonana zostanie w następnych okresach sprawozdawczych. Znajdzie więc do niej zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. W konsekwencji, otrzymanie przez Spółkę pierwszej raty opłaty przed ostatecznym przyłączeniem danego podmiotu do sieci nie powoduje powstania przychodu podatkowego w momencie jej otrzymania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl