IBPBI/2/423-1440/12/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1440/12/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (wpływ do tut. Biura 20 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiadający status fundacji wpisanej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego planuje, we współpracy z innym podmiotem (głównym producentem), będącym również fundacją, wspólne przedsięwzięcie, mające na celu zrealizowanie filmu pełnometrażowego, którego akcja rozgrywać się będzie przede wszystkim w czasie (...) Konkursu Pianistycznego im. (...) w W. i którego bohaterami będą uczestnicy Konkursu. Tym samym film ukazywał będzie, w ramach swojej fabuły, kulisy Konkursu. Projekt ten w założeniu ma być realizowany w Polsce oraz w Nowym Jorku, przy udziale polskich oraz zagranicznych artystów. Film realizowany będzie na podstawie scenariusza wybitnego polskiego scenarzysty. Producent zamierza nawiązać współpracę z partnerami zagranicznymi, celem pozyskania renomowanych twórców (reżysera i odtwórców głównych ról) oraz zapewnienia międzynarodowej dystrybucji filmu.

Celem projektu jest stworzenie filmu, który będąc filmem fabularnym, skierowanym do szerokiego kręgu odbiorców, przybliżyłby widzom na całym świecie twórczość jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów - X. oraz promował konkurs muzyczny jego imienia. Istotnym przy tym jest ukazanie muzyki X. w zupełnie nowym świetle, przykuwającym uwagę nie tylko koneserów, lecz również widzów młodszego pokolenia. W przyszłym dziele filmowym ma się ona stać łącznikiem ze światem niematerialnym oraz pięknym tłem dla historii zatracania się, miłości oraz nawrócenia głównego bohatera. Realizacja projektu zmierza przede wszystkim do upowszechniania kultury polskiej na świecie. Powyższy cel zrealizowany zostanie m.in. poprzez powiązanie fabuły filmu z (...) Konkursem Pianistycznym im. X. w W., który stanowi jedno z najważniejszych polskich, cyklicznych wydarzeń kulturalnych oraz ilustrację obrazu filmowego dziełami muzycznymi tego twórcy. W projekt zaangażowanych będzie wielu polskich artystów, a realizacja znacznej jego części nastąpi w Polsce, co w efekcie przyczyni się do promowania dorobku polskiej kultury oraz Polski jako kraju przyjaznego dla realizacji tego typu produkcji. Ponadto umożliwienie udziału polskich twórców w międzynarodowym projekcie filmowym przyczyni się do upowszechnienia wiedzy w zakresie realizacji produkcji filmowych. Ze względu na rangę twórczości X., przyszłe dzieło - poprzez jego dystrybucję w Polsce - może zostać również śmiało uznane za promujące dorobek kultury światowej w kraju.

Współpraca przy realizacji wskazanego wyżej projektu miałaby ze strony Wnioskodawcy polegać na jego współfinansowaniu na poziomie około 50% do 70% budżetu całego przedsięwzięcia. Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z umową o współpracy zawartą z głównym producentem, odpowiednie środki zostaną przeznaczone przez Wnioskodawcę, jako współfinansującego, bezpośrednio na pokrycie określonych kosztów realizacji tego przedsięwzięcia, na które składa się produkcja i dystrybucja filmu. Nie można zatem w żadnym wypadku uznać, że zostaną one przeznaczone w istocie na inny cel niż określony wyżej, tj. np. na rzecz producenta. Istotą działania Wnioskodawcy nie jest bowiem wspieranie działań innych podmiotów, lecz realizowanie własnych celów statutowych.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca będzie współfinansował realizację projektu, nabędzie z tego tytułu (na warunkach określonych w umowie z producentem) współudział w autorskich prawach majątkowych.

W statucie podatnika wskazano, że do celów Wnioskodawcy należy m.in.:

* propagowanie polskiej kultury za granicą,

* propagowanie dorobku kultury światowej w kraju,

* upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, którego celem statutowym jest m.in. propagowanie dorobku kultury światowej w kraju, propagowanie polskiej kultury za granicą oraz upowszechnianie sztuki telewizyjnej, w związku z przeznaczeniem swojego dochodu na cele współfinansowania projektu, polegającego na produkcji i dystrybucji filmu, może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu. ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego dochód wydatkowany na cele współfinansowania realizacji projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu, którego akcja rozgrywać się będzie w trakcie (...) Konkursu Pianistycznego im. (...) w W., będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem, zwolnieniem od opodatkowania objęte są dochody podatników, których statutowym celem jest m.in. działalność kulturalna, pod warunkiem przeznaczenia dochodów na cele tej działalności.

Z przepisu tego wynika zatem, że dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* podatnik musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.;

* dochody podatnika muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienionej we wskazanym wyżej przepisie;

* dochody te muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele.

Zwolnienie to nie jest przy tym, poza wyjątkami wskazanymi wyraźnie w przepisach prawa, uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel, na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu musi pozostawać w bezpośrednim związku z realizacją celu statutowego.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia działalności kulturalnej jak również samego pojęcia kultury. W tym zakresie należy odnieść się zatem do znaczenia pojęcia kultury funkcjonującego w języku potocznym. Tak pojmowane pojęcie kultury jest wprawdzie wieloznaczne, jednakże najczęściej poprzez kulturę rozumie się całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczności, obejmujący całość jej dziejów bądź określoną epokę (I. Kamińska-Szmaj (red.), Milenijny Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa 2005, s. 423). W zakresie tego pojęcia wyróżnić można kulturę duchową obejmującą wiedzę, literaturę i wszelkiego rodzaju piśmiennictwo oraz sztukę, w tym sztuki plastyczne, teatr, muzykę i film.

Nie ulega zatem wątpliwości, że na kulturę składa się zarówno film, jak i muzyka. W konsekwencji, działalność polegająca na produkcji filmowej promującej u "szerokiego odbiorcy" dorobek jednego z największych polskich kompozytorów, stanowi działalność kulturalną. Należy mleć przy tym na uwadze fakt, że działalność kulturalna obejmuje nie tylko działalność w zakresie tworzenia kultury a zatem działalność artystów i twórców, lecz obejmuje również działalność polegającą na jej rozpowszechnianiu i ochronie. Rozpowszechnianie i propagowanie kultury wśród społeczeństwa polega natomiast na podejmowaniu działań mających na celu zapewnienie jej jak najszerszego odbioru; poprzez rozpowszechnianie kultury (działalność kulturalną) można bowiem rozumieć "intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej)" (D. Jankowski red. J. Gajda, Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury, Lublin 1991).

Takie pojmowanie działalności kulturalnej podzielane jest również przez organy skarbowe (tak Dyrektor Izby Skarbowej w W. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2008 r., znak: IPPB3/423-1306/08-4/IŚ). Zgodnie z tym stanowiskiem upowszechnianie (propagowanie) kultury może mieć miejsce zasadniczo w dwóch formach - w formie oświatowej (poprzez kursy artystyczne, popularyzowanie wiedzy z zakresu kultury i sztuki) oraz w formie artystycznej (przez wystawianie spektakli teatralnych, występów muzycznych, wystaw i ekspozycji oraz wizualnych form upowszechnienia kultury).

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że działalność polegająca na propagowaniu kultury Polskiej za granicą oraz dorobku kultury światowej w kraju, stanowi działalność kulturalną, o której mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.

Treść statutu podatnika wskazuje, iż jego celem jest m.in. propagowanie polskiej kultury za granicą, dorobku kultury światowej w kraju oraz upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej. Takie same cele, związane z propagowaniem dorobku kultury światowej w kraju oraz propagowaniem polskiej kultury za granicą przyświecają również realizacji projektu związanego z produkcją i dystrybucją filmu o jakim mowa we wniosku.

Jak wyżej wskazano, zarówno muzyka, jak i film stanowią element kultury. W konsekwencji realizacja projektu polegającego na produkcji i dystrybucji takiego filmu, oprócz tego, że jest sama w sobie tworzeniem i rozpowszechnianiem kultury (w postaci filmu), stanowi jednocześnie propagowanie innych wybitnych dzieł (twórczość X.) poprzez przedstawienie ich w przystępnej dla ogółu społeczeństwa formie.

Przez "propagowanie" rozumieć bowiem należy upowszechnianie, szerzenie czegoś w swoim mniemaniu dobrego i korzystnego dla innych, rozpowszechnianie wśród społeczeństwa w zrozumiałej dla ogółu formie jakiejś dziedziny wiedzy, sztuki, najnowszych osiągnięć techniki (J. Grenia, Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Videograf Edukacja, Katowice 2009). "Upowszechniać" znaczy zaś tyle co sprawiać, że coś staje się popularne, ogólnie znane, akceptowane, stosowane (prof. dr hab. B. Dunaj, Popularny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Wilga 2000).

W powyższym kontekście nie może budzić wątpliwości fakt, że produkcja i dystrybucja filmu fabularnego, którego akcja związana jest z (...) Konkursem Pianistycznym im. X., ilustrowanego między innymi dziełami tego twórcy, ma na celu w istocie popularyzowanie i rozpowszechnienie kultury. Film, jako dziedzina sztuki zdecydowanie łatwiej dostępna dla szerokiego ogółu odbiorów niż np. koncert fortepianowy, pozwoli bowiem w bardziej zrozumiałej, przystępnej formie przybliżyć widzom twórczość X. Dzięki zaś towarzyszącej dystrybucji filmu kampanii reklamowej, gwarantującej dotarcie do szerszego grona odbiorców, film będący przedmiotem realizowanego projektu, zapewni realizację celu, jakim jest propagowanie polskiej kultury za granicą, dorobku kultury światowej w Polsce oraz upowszechnianie sztuki telewizyjnej.

Jak wskazano wyżej, działalność polegająca na propagowaniu kultury (np. twórczość filmowa oraz muzyczna, wystawianie przedstawień teatralnych i muzycznych, dystrybucja filmów) stanowi działalność kulturalną, o której mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.

Podatnik zamierza współfinansować projekt polegający na produkcji i rozpowszechnieniu (dystrybucji) filmu, promującego twórczość X. oraz (...) Konkurs im. X. w W. Celem tego projektu jest propagowanie polskiej kultury za granicą, kultury światowej w Polsce oraz upowszechnianie sztuki telewizyjnej. Cele te wymienione są również w statucie podatnika.

Z tego względu dochód Wnioskodawcy, przeznaczony na produkcję filmu promującego twórczość X. oraz (...) Konkurs im. X. w W., jako przeznaczony na realizację celów statutowych w zakresie propagowania polskiej kultury za granicą, kultury światowej w Polsce oraz upowszechniania sztuki radiowej i telewizyjnej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl