IBPBI/2/423-1438/11/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1438/11/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni ma zamiar utworzyć spółkę z o.o., która będzie się zajmowała skupem koni i sprzedażą mięsa końskiego. Spółka będzie w posiadaniu ponad 3 ha użytków rolnych, zatem będzie prowadziła gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym. Część zakupionych koni będzie od razu ubijana, a część będzie hodowana powyżej 2 miesięcy. Ubój będzie wykonywany przez firmę zewnętrzną, tj. ubojnię. Przedmiotem sprzedaży będzie mięso końskie (ćwierci).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód ze sprzedaży mięsa końskiego uzyskanego z koni przetrzymywanych (hodowanych) w spółce powyżej 2 miesięcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Mięso końskie jest produktem zwierzęcym nieprzetworzonym, uzyskiwanym z działalności w której okres przetrzymywania zakupionych zwierząt, w którym następuje ich biologiczny wzrost wynosi co najmniej 2 miesiące. Zatem, spełniona jest definicja działalności rolniczej w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. Działalność ta nie może być traktowana jako działy specjalne produkcji rolnej, gdyż jest wykonywana w gospodarstwie rolnym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie do art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zauważyć również należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o p.d.o.p., nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2. Załącznik nr 2, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiar mogą stanowić działy specjalne produkcji rolnej. Tabela ta stanowi tym samym zamknięty katalog rodzajów działalności, które można uznać za działy specjalne produkcji rolnej. Z przedmiotowego załącznika z poz. 14 lit. h) wynika, iż podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych hodowla i chów koni rzeźnych poza gospodarstwem rolnym w ilości co najmniej 1 sztuki.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż spółka będzie się zajmowała skupem koni i sprzedażą mięsa końskiego. Spółka będzie w posiadaniu ponad 3 ha użytków rolnych, czyli gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym. Część zakupionych koni będzie od razu ubijana, a część będzie hodowana powyżej 2 miesięcy. Ubój będzie wykonywany przez firmę zewnętrzną, tj. ubojnię. Przedmiotem sprzedaży będzie mięso końskie (ćwierci).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż ponieważ hodowla koni odbywać się będzie w ramach gospodarstwa rolnego, działalność ta nie będzie stanowić działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie z cytowanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., wynika, iż ustawa ta wyraźnie rozróżnia działalność rolniczą od pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przepisów tej ustawy nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Zauważyć jednak należy, iż ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób prawnych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w art. 2 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. W zakresie ww. definicji działalności rolniczej nie mieści się sprzedaż mięsa końskiego (ćwierci), uzyskiwanego w ramach uboju koni hodowanych w prowadzonym gospodarstwie rolnym, dlatego też do przychodu uzyskanego z tego tytułu zastosowanie znajdą przepisy ustawy o p.d.o.p.

Wskazać w tym miejscu należy, iż stanowisko tut. Organu dot. kwalifikowania przychodów ze sprzedaży mięsa uzyskanego w ramach uboju koni hodowanych przez Spółkę powyżej 2 miesięcy, jako przychodów nie objętych definicją działalności rolniczej znajduje swoje uzasadnienie również w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Przepisy obu ustaw zawierają bowiem identyczne definicje działalności rolniczej, a zatem zasadne jest tożsame rozumienie tych przepisów na gruncie obu ustaw. W ustawie o p.d.o.f. tego rodzaju przychody są zwolnione z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 71, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania oznacza, iż przychody te stanowią przychód podatkowy (a więc nie mogą być objęte definicją działalności rolniczej, do której w ogóle nie stosuje się przepisów ustawy o p.d.o.f.), lecz na mocy cytowanego przepisu dochody z tego tytułu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Przyjęcie stanowiska Wnioskodawczyni oznaczałoby w istocie, iż przepis ten byłby w tym zakresie zbędny (nie można bowiem zwalniać dochody podatkowego który nie powstaje), co pozostaje w sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl