IBPBI/2/423-1437/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1437/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z 29 października 2013-r. (data wpływu do tut. BKIP 30 października 2013 r.), uzupełnionym 24 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od lokaty bankowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od lokaty bankowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 14 stycznia 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1437/13/CzP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 24 stycznia 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 1999 zaczęto zbierać pieniądze na budowę kanalizacji we wsi X. Mieszkańcy wpłacali odpowiednie kwoty do 2002 r., kiedy to cała kwota została zebrana. Stworzono Komitet Budowy Kanalizacji we wsi X. Na konto Komitetu wpłacono całą zebraną kwotę 215.760,00 zł. Część zebranych pieniędzy została przeznaczona na sfinansowanie kosztów projektu oraz pozostałych z tym związanych (była to kwota 66.184,00 zł). Następnie zostało powołane do życia Stowarzyszenie Budowy Kanalizacji we wsi X. Założono również konto bankowe Stowarzyszenia, na które wpłacono pozostałą część pieniędzy ze względu na to, że pieniądze zebrane od mieszkańców wsi nie mogły pozostać na koncie Komitetu. Wpłacono 149.576,00 zł, które pozostawały na koncie do 2013 r., kiedy to decyzją zebrania Stowarzyszenie zostanie rozwiązane. Pieniądze na koncie lokowane były na lokatach, w związku z czym uzbierały się odsetki wynoszące 109.015,82 zł. Pieniądze te zostaną zwrócone mieszkańcom proporcjonalnie do kwoty wniesionych wkładów.

W uzupełnieniu wniosku z 21 stycznia 2014 r. (wpływ do tut. Organu 24 stycznia 2014 r.) Stowarzyszenie wskazało ponadto, że powołuje się na art. 17 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym to wymienione są zwolnienia podatkowe, nie ujęte są tam jednak odsetki, które zgromadzone zostały w wyniku ulokowania pieniędzy na lokacie. Właścicielem tych środków były osoby fizyczne, które uiściły je na budowę kanalizacji. Budowa ta nie nastąpiła, ponieważ Wójt Gminy poinformował o aktualnej sytuacji prawnej, w wyniku której Stowarzyszenie budowy kanalizacji straciło rację bytu jako podmiot, który mógłby uczestniczyć w finansowaniu tego typu inwestycji realizowanych przez Gminę. W związku z czym zdarzenie przyszłe obejmuje wypłatę pieniędzy oraz odsetek zgromadzonych na koncie bankowym, która to już nastąpiła. Wszystkie pieniądze razem z odsetkami wypłacone zostały faktycznym właścicielom, czyli osobom fizycznym. Stowarzyszenie prosi o interpretację przepisu ze względu na obowiązek podatkowy oraz to, czy w związku ze zgromadzeniem odsetek zobowiązane jest opłacić od nich podatek, mimo że zostały one wypłacone faktycznym właścicielem czyli osobom fizycznym, a Stowarzyszenie jedynie nimi rozporządzało.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie zobowiązane jest do opłacenia podatku CIT od odsetek, które uzbierały się na koncie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie musi opłacać podatku CIT, ponieważ odsetki zostaną wypłacone mieszkańcom, którzy uiścili pieniądze na budowę kanalizacji. Kwota odsetek zostanie obliczona proporcjonalnie do kwoty wniesionego wkładu. Obowiązek podatkowy spoczywa zatem na odbiorcy odsetek, który wraz z nimi otrzyma również deklarację PIT-8C, na której ta kwota będzie widniała. On jest zatem zobowiązany do umieszczenia tego przychodu w deklaracji na koniec roku, a w skutek czego również do opłacenia podatku od otrzymanych odsetek. Ponadto od pieniędzy, które zgromadzone zostały w banku opłacony został podatek Belki, który każdy bank zobowiązany jest opłacić. Powyższa sytuacja zwalnia więc Stowarzyszenie z obowiązku opodatkowania odsetek w deklaracji CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w części E.2 poz. 53 wniosku ORD-IN "Rodzaj sprawy" Wnioskodawca wskazał - podatek dochodowy od osób prawnych. Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 21 stycznia 2014 r. Wnioskodawca powołał się na przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."). Istotnym jest również fakt wskazany w poz. 10 wniosku, że Wnioskodawca jest osobą prawną a zatem tut. Organ zaznacza, że nie dokonał oceny jego stanowiska odnoszącego się do obowiązku podatkowego osób fizycznych. Oprócz tego wskazać należy, że zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.:Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego,- a zatem mając na uwadze powyższe, interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do. Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., z zastrzeżeniem, wypadków, o których mowa w art. 21 -przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

u. p.d.o.p. nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 1-2 u.p.d.o.p.). Na podstawie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa, którą może on rozporządzać jak własną. Wobec powyższego, źródłem przychodu w rozumieniu ww. ustawy są wszelkie stany, zdarzenia lub czynności " (atakże zespoły zdarzeń lub czynności), które powodują uzyskiwanie przychodu-są przyczyną jego,;pojvstawania. Źródło przychodów można określić szeroko, w sposób ogólny (np. rodzaj aziałamOśći prowadzonej przez podatnika), jak i w sposób bardziej precyzyjny (np. stosunek prawny, którego stroną jest podatnik; składnik majątku podatnika). W szczególności źródłami przychodów są stany, zdarzenia lub czynności będące powodem (podstawą, przyczyną) uzyskania przez podatnika przysporzeń i wartości wymienionych w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.

Z opisu stanu faktycznego wynika min., że na koncie bankowym Stowarzyszenia ulokowano środki pieniężne (w kwocie 149.576,00 zł) zebrane wcześniej od mieszkańców wsi. Jak wynika z uzupełnienia wniosku, właścicielem tych środków były cały czas i są osoby fizyczne, które przekazały je na budowę kanalizacji. Środki te pozostawały na koncie do 2013 r., kiedy to Stowarzyszenie zostanie rozwiązane. W związku z powyższym zostały naliczone odsetki wynoszące 109.015,82 zł. Pieniądze te zostaną zwrócone mieszkańcom proporcjonalnie do kwoty wniesionych przez nich wkładów.

Wobec powyższego, nie można stwierdzić, że skutkiem podatkowym analizowanej sytuacji będzie uzyskanie przez Stowarzyszenia przychodu z tytułu odsetek. Istotą dokonywanej czynności było jedynie lokowanie środków pieniężnych na lokacie bankowej Stowarzyszenia, których właścicielami przez cały czas były osoby fizyczne (mieszkańcy wsi). W konsekwencji po stronie Stowarzyszenia nie powstanie dochód, który mógłby ewentualnie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Tym samym wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. nie ma w niniejszej spawie zastosowania.

Jednak ze względu na zawarte we własnym stanowisku stwierdzenie Powyższa sytuacja zwalnia więc Stowarzyszenie z obowiązku opodatkowania odsetek w deklaracji CIT, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl