IBPBI/2/423-1437/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1437/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu:

* rekompensaty za korzystanie z części działki Wspólnoty, wykorzystywanej przez inny podmiot na cele budowlane

* ustanowienia służebności przesyłu ciepłego ogrzewania na sąsiednią działkę

- jest nieprawidłowe. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu:

* rekompensaty za korzystanie z części działki Wspólnoty, wykorzystywanej przez inny podmiot na cele budowlane

* ustanowienia służebności przesyłu ciepłego ogrzewania na sąsiednią działkę.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1436/11/CzP IBPBI/2/423-1437/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 14 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa została utworzona w 2001 r. W skład Wspólnoty wchodzi budynek mieszkalny wielomieszkaniowy czterokondygnacyjny, posiadający 171 lokali mieszkalnych. Budynek ten posadowiony jest na nieruchomości gruntowej o powierzchni 28.652 m 2, będącej w wieczystym użytkowaniu Wspólnoty - właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa.

Na części działki Wspólnoty Mieszkaniowej ma być przeprowadzona inwestycja Spółki z o.o. w postaci sieci centralnego ogrzewania dla osiedla mieszkaniowego, które będzie budowane przez tę Spółkę na sąsiedniej działce. Spółka po zakończeniu inwestycji przekaże ww. sieć Miejskiemu Przedsiębiorstwu Energetyki Cieplnej (określane dalej "MPEC"). Dodatkowo na części działki Wspólnoty ma być poprowadzony kabel energetyczny zasilający plac budowy osiedla mieszkaniowego ww. Spółki na okres 3 lat. Za zgodę na te inwestycje Wspólnota ma otrzymać od Spółki rekompensaty z trzech tytułów.

1.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania sieci cieplnej,

2.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania kabla energetycznego zasilającego plac budowy na okres 3 lat,

3.

ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości Wspólnoty w postaci służebności przesyłu na rzecz MPEC.

Sieć cieplna i przewód energetyczny położone będą w terenach zielonych Wspólnoty, co będzie wymagało przesunięcia ogrodzenia, odtworzenia trawnika, usunięcia drzew i krzewów znajdujących się na trasie przebiegu sieci cieplnej i przewodu energetycznego. Całkowity dochód uzyskany z otrzymanych rekompensat pieniężnych Wspólnota zamierza przeznaczyć na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskany przez Wspólnotę dochód z tytułu otrzymanych rekompensat pieniężnych za wyrażenie zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania kabla energetycznego zasilającego plac budowy w okresie 3 lat i wykonania przewodu cieplnego oraz ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości Wspólnoty w postaci służebności przesyłu na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, który zostanie przeznaczony w całości na fundusz remontowy Wspólnoty będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wspólnoty, ustanowienie przez nią służebności przesyłu dla MPEC skutkuje utratą zasobu mieszkaniowego poprzez zmniejszenie wartości działki należącej do Wspólnoty, natomiast odtworzenie pasa zieleni i nowe nasadzenie drzew i krzewów, związane jest z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych, a zatem tereny te mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Zatem przychody z tytułu uzyskanego wynagrodzenia, jak i rekompensaty uzyskane od Spółki, są przychodami osiągniętymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym zostanie spełniony jeden z warunków koniecznych do uzyskania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskane MPEC w związku z ustanowieniem służebności przesyłu środki finansowe oraz rekompensaty od Spółki z tytułu zgody na zajęcie części terenu na cele budowlane, Wspólnota zamierza przeznaczyć w całości na fundusz remontowy, który stanowi wydatki związane z utrzymaniem części wspólnych nieruchomości zgodnie z art. 14 pkt 1 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. Wobec tego spełniony zostanie drugi warunek konieczny do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota mieszkaniowa nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów ww. ustawy o własności lokali, tym samym zasadne jest skorzystanie w tym zakresie z reguł wykładni językowej.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Przez "zasoby mieszkaniowe", należy natomiast rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do "zasobów mieszkaniowych" należy zaliczyć również grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne bądź inne budynki, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, np. budynki administracyjno-gospodarcze.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż na części działki Wspólnoty ma być przeprowadzona inwestycja Spółki w postaci sieci centralnego ogrzewania dla osiedla mieszkaniowego, które będzie budowane przez tę Spółkę na sąsiedniej działce. Spółka po zakończeniu inwestycji przekaże ww. sieć Miejskiemu Przedsiębiorstwu Energetyki Cieplnej (określane dalej "MPEC"). Dodatkowo na części działki Wspólnoty ma być poprowadzony kabel energetyczny zasilający plac budowy osiedla mieszkaniowego ww. Spółki na okres 3 lat. Za zgodę na te inwestycje Wspólnota ma otrzymać od Spółki rekompensaty z trzech tytułów.

1.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania sieci cieplnej,

2.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania kabla energetycznego zasilającego plac budowy na okres 3 lat,

3.

ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości Wspólnoty w postaci służebności przesyłu na rzecz MPEC.

Sieć cieplna i przewód energetyczny położone będą w terenach zielonych Wspólnoty, co będzie wymagało przesunięcia ogrodzenia, odtworzenia trawnika, usunięcia drzew i krzewów znajdujących się na trasie przebiegu sieci cieplnej i przewodu energetycznego. Całkowity dochód uzyskany z otrzymanych rekompensat pieniężnych Wspólnota zamierza przeznaczyć na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do opisu zdarzenia przyszłego ujętego we wniosku należy stwierdzić, że dochody uzyskane przez Wspólnotę od Spółki w postaci rekompensaty z tytułów:

1.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania sieci cieplnej,

2.

zgody na dysponowanie gruntem Wspólnoty na cele budowlane dla Spółki w zakresie wykonania kabla energetycznego zasilającego plac budowy na okres 3 lat

nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ wydzielona część gruntu Wspólnoty będzie przeznaczona do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę - ściślej mówiąc będzie wykorzystywana w celu umożliwienia budowy przez tę spółkę osiedla mieszkaniowego, a zatem działka ta nie będzie już służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych członków Wspólnoty. Stąd dochody uzyskiwane przez Wspólnotę z ww. tytułów nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Powyższe odnosi się również do dochodu z tytułu ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości Wspólnoty w postaci służebności przesyłu na rzecz MPEC. Bowiem ustanowienie służebności przesyłu również ma związek z inwestycją prowadzoną przez inny podmiot, nieruchomość traci więc przymiot "zasobu mieszkaniowego", nie służy bowiem mieszkańcom Wspólnoty. W związku z powyższym uzyskanego przez Wspólnotę dochodu nie można uznać za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a zatem podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, nieistotne w przedmiotowej sprawie jest to, że otrzymane w ten sposób wszystkie wymienione w pkt 1 - 3 dochody będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (fundusz remontowy), bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia, czyli z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wspólnoty jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl