IBPBI/2/423-1436/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1436/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu ustanowienia służebności przesyłu wody (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu ustanowienia służebności przesyłu wody. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1436/11/CzP IBPBI/2/423-1437/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 14 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa została utworzona w 2001 r. W skład Wspólnoty wchodzi budynek mieszkalny wielomieszkaniowy czterokondygnacyjny, posiadający 171 lokali mieszkalnych. Budynek ten posadowiony jest na nieruchomości gruntowej o powierzchni 28.652 m 2, będącej w wieczystym użytkowaniu Wspólnoty - właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa. Wspólnota zamierza przystąpić do ustanowienia prawa służebności przesyłu w formie aktu notarialnego na ww. działce na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (dalej MPWiK), w związku ze zrealizowaną na jej działce budową sieci wodociągowej w osiedlu. Część sieci wodociągowej zlokalizowana na ww. działce przebiega w większości w chodniku stanowiącym dojście do czterech klatek schodowych budynku mieszkalnego, jak również w drodze wewnętrznej, trawniku i parkingu znajdujących się na gruncie Wspólnoty. Z tej części sieci wodociągowej doprowadzony jest nowy przyłącz wodociągowy do budynku mieszkalnego Wspólnoty i przyłącz wodociągowy do sąsiedniej działki należącej do innych podmiotów gospodarczych. Wykonanie tego przyłącza wymagało przesadzenia dwóch drzewek i odtworzenie trawnika. Stara sieć wodociągowa, należąca do innego podmiotu gospodarczego niż MPWiK, z której zasilany był budynek Wspólnoty, została całkowicie zlikwidowana w wyniku wypowiedzenia Wspólnocie umowy na dostawę wody przez ten podmiot gospodarczy. Ustanowienie prawa służebności przesyłu na działce Wspólnoty, na rzecz MPWiK jest warunkiem koniecznym do zakończenia inwestycji realizowanej przez to przedsiębiorstwo. Za ustanowienie ww. prawa przesyłu Wspólnota otrzyma jednorazowe wynagrodzenie od MPWiK, które w całości przeznaczy na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową dochód z tytułu jednorazowego wynagrodzenia za ustanowienie na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji ograniczonego prawa rzeczowego w postaci służebności przesyłu w związku z budową sieci wodociągowej na terenie Wspólnoty, który zostanie przeznaczony w całości na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wspólnoty, ustanowienie przez Nią służebności przesyłu dla MPWiK skutkuje utratą zasobu mieszkaniowego poprzez zmniejszenie wartości działki należącej do Wspólnoty, natomiast odtworzenie pasa zieleni i nowe nasadzenie drzew i krzewów, są związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych i mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Zatem przychody z tytułu uzyskanego wynagrodzenia od MPWiK są przychodami osiągniętymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym, zostanie spełniony jeden z warunków koniecznych do uzyskania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskane środki finansowe od MPWiK w związku z ustanowieniem służebności przesyłu z tytułu zgody na zajęcie części terenu na cele budowlane Wspólnota zamierza przeznaczyć w całości na fundusz remontowy, który stanowi wydatki związane z utrzymaniem części wspólnych nieruchomości zgodnie z art. 14 pkt 1 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. Wobec tego spełniony zostanie drugi warunek konieczny do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota mieszkaniowa nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów ww. ustawy o własności lokali, tym samym zasadne jest skorzystanie w tym zakresie z reguł wykładni językowej.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Przez "zasoby mieszkaniowe", należy natomiast rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do "zasobów mieszkaniowych" należy zaliczyć również grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne bądź inne budynki, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, np. budynki administracyjno-gospodarcze.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wspólnota zamierza ustanowić w formie aktu notarialnego prawo służebności przesyłu na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (dalej MPWiK), w związku ze zrealizowaną na Jej działce budową sieci wodociągowej w osiedlu. Część sieci wodociągowej zlokalizowana na ww. działce przebiega w większości w chodniku stanowiącym dojście do czterech klatek schodowych budynku mieszkalnego, jak również w drodze wewnętrznej, trawniku i parkingu znajdujących się na gruncie Wspólnoty. Z tej części sieci wodociągowej doprowadzone jest nowe przyłącze wodociągowe do budynku mieszkalnego Wspólnoty i przyłącze wodociągowe do sąsiedniej działki należącej do innych podmiotów gospodarczych. Za ustanowienie ww. prawa przesyłu Wspólnota otrzyma jednorazowe wynagrodzenie od MPWiK, które w całości przeznaczy na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

W tym miejscu należy wskazać, iż służebność przesyłu określa zakres w jakim przedsiębiorca przesyłowy może korzystać z cudzej nieruchomości, na której znajdują się (lub mają się znajdować) jego urządzenia przesyłowe, tj. wszelkie konstrukcje i instalacje tworzące linie do doprowadzania i odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia o podobnym przeznaczeniu. Źródłem służebności przesyłu jest umowa zawarta w formie aktu notarialnego między przedsiębiorcą przesyłowym i właścicielem gruntu, na którym są lub mają zostać zainstalowane urządzenia przesyłowe. Umowa ta powinna szczegółowo określać zakres czynności, które przedsiębiorca przesyłowy może wykonywać w stosunku do nieruchomości. Gdy przedsiębiorca przesyłowy lub właściciel nieruchomości odmawia zawarcia umowy, np. jeśli strony nie mogą dojść do porozumienia w kwestii jej warunków, można ustanowić służebność przesyłu w drodze orzeczenia sądowego. W takim przypadku istnieje również podstawa do ustalenia wynagrodzenia dla właściciela nieruchomości.

Podsumowując, istotą służebności przesyłu jest możliwość korzystania przez przedsiębiorcę z nieruchomości stanowiącej prywatną własność w określonym zakresie, tj. wybudowania i korzystania z urządzeń określonych w art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w sposób zgodny z przeznaczeniem tych urządzeń (art. 3051-3054 Kodeksu cywilnego). Ustanowienie tej służebności może być zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne - zależne jest to tylko od woli kontrahentów. Pod względem prawnym i gospodarczym zasadnicza cecha służebności przesyłu tkwi w powszechnej możliwości ustanowienia odpowiedniego wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, obok opłat czy czynszów (dotyczących lokali mieszkalnych), zaliczyć należy również inne przychody dotyczące zasobów mieszkaniowych (np. wyposażenia technicznego budynków mieszkalnych). Mimo ustanowienia na rzecz dostawcy wody służebności przesyłu, przyłącze wodociągowe w dalszym ciągu znajduje się w zasobach mieszkaniowych Wspólnoty i zapewnia dostarczanie wody do lokali znajdujących się m.in. w budynku Wspólnoty. Tym samym przychód w postaci otrzymanego wynagrodzenia z przedmiotowego tytułu stanowi przychód podatkowy z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Reasumując, dochód Wspólnoty uzyskany z ustanowienia na rzecz dostawcy wody służebności przesyłu jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód ten korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, w tym przypadku, jak wskazuje Wspólnota, na Jej fundusz remontowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wspólnoty jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl