IBPBI/2/423-143/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-143/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy sposób organizacji działalności prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej spełnia warunek wydzielenia organizacyjnego, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia strefowego, co w konsekwencji uzasadniać będzie stosowanie art. 17 ust. 4 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do pozostałej działalności gospodarczej podatnika prowadzonej na terenie strefy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy sposób organizacji działalności prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej spełnia warunek wydzielenia organizacyjnego o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia strefowego, co w konsekwencji uzasadniać będzie stosowanie art. 17 ust. 4 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do pozostałej działalności gospodarczej podatnika prowadzonej na terenie strefy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność na terenie strefy ekonomicznej nas podstawie zezwoleń z 22 stycznia 2009 r. i 3 lutego 2010 r.

Zakres obydwu zezwoleń obejmuje m.in. działalność w zakresie:

* produkcji baterii łazienkowych i kuchennych oraz zaworów (PKWiU dział 28, klasa 28.14),

* usług nakładania powłok na metale (PKWiU dział 25, klasa 25.61).

Produkcja baterii i zaworów jest procesem wieloetapowym obejmującym w kolejności: odlewanie półfabrykatów, obróbkę mechaniczną półfabrykatów, obróbkę powierzchniową półfabrykatów polegającą na nakładaniu powłok dekoracyjnych z chromu i niklu oraz montaż półfabrykatów w wyrób gotowy. Cały ten proces odbywa się na wyodrębnionych organizacyjnie wydziałach produkcyjnych.

Obecnie podatnik zamierza zakupić nowoczesne urządzenie do nakładania powłok dekoracyjnych (tzw. automat galwanizerski). Automat, który zamierza podatnik kupić, jest używany i obecnie jest zlokalizowany u dotychczasowego użytkownika (potencjalnego sprzedawcy) poza terenem strefy ekonomicznej. Zdolności produkcyjne automatu są na tyle duże że podatnik, o ile pozwolą na to uwarunkowania ekonomiczne, rozważa możliwość wykonywania również odrębnych usług pokrywania dekoracyjnego. Automat, to zespół wielu powiązanych urządzeń podstawowych i pomocniczych (głównie sterowniczych). Analiza przeprowadzona przez podatnika wykazała, że koszty związane z przeniesieniem automatu do miejsca prowadzenia jego działalności (teren strefy) będą na tyle duże, iż podważą ekonomiczną opłacalność takiego przedsięwzięcia. W związku z tym podatnik zamierza po dokonaniu zakupu, wynająć od sprzedającego pomieszczenia, w których obecnie znajduje się automat i prowadzić w nich swoją działalność produkcyjną, wykorzystując przedmiotowy automat.

Podatnik zamierza przedmiotową działalność zamknąć w formie organizacyjnej wydziału produkcyjnego z przypisanym doń majątkiem, kadrą zarządzająca oraz pracownikami produkcyjnymi. Powstała jednostka będzie również wyodrębniona kosztowo w księgach rachunkowych podatnika. Realizacja tego zamierzenia spowoduje, że podatnik będzie prowadził działalność zarówno na terenie strefy ekonomicznej, jak i poza nią.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sposób organizacji tej działalności wypełnia warunki wydzielenia organizacyjnego, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie strefowe"), co w konsekwencji uzasadniać będzie stosowanie art. 17 ust. 4 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) w stosunku do pozostałej działalności gospodarczej podatnika prowadzonej na terenie strefy... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest opisane wyżej prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, jak i poza nią.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia strefowego, zwolnienia z podatku przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Z treści przywołanego rozporządzenia wynika, że wszystkie podmioty strefowe uprawnione są do równoległego prowadzenia działalności strefowej i pozastrefowej, o ile spełnione będą opisane warunki szczególne. Z punktu widzenia przywołanego wyżej przepisu nie ma przy tym znaczenia, jaki jest przedmiot działalności prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej. Istotne jest natomiast, aby działalność prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej była wyodrębniona pod względem organizacyjnym. Z powyższego należy wysnuć wniosek, że analogicznie działalność pozastrefowa powinna być wyodrębniona organizacyjnie.

Przepisy nie definiują jednak, co należy rozumieć pod tym pojęciem, tj. czy musi to być oddział spółki, zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym, czy też inna forma organizacyjna. Również inne przepisy nie definiują pojęcia "jednostki organizacyjnej, która ma być wyodrębniona organizacyjnie".

Pojęcie "jednostka wyodrębniona organizacyjnie" użyte przez ustawodawcę w rozporządzeniu strefowym zdaje się nie być tożsame z pojęciem oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. Definiując bowiem "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca wskazuje niezależnie na wyodrębnienie "organizacyjne" i "finansowe". Oznacza to, iż ustawodawca wyraźnie rozróżnia pojęcia "wyodrębnienie finansowe" oraz "wyodrębnienie organizacyjne". Ponieważ jednak w stosunku do jednostek strefowych ustawodawca ograniczył się wyłącznie do wyodrębnienia organizacyjnego, należy wnioskować, iż działalność prowadzona w strefie nie musi być wyodrębniona finansowo, a w konsekwencji nie musi być prowadzona w formie jednostki samobilansującej.

Podsumowując uznać należy, że ze względu na to, iż przepisy strefowe nie określają, jaką formę przyjąć ma jednostka prowadząca działalność na terenie strefy i/lub poza nią, należy uznać, iż zarówno oddział samobilansujący, jak i wydział nieprowadzący własnych ksiąg stanowić będą "wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę" w rozumieniu rozporządzenia strefowego.

Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 10 maja 2006 r. stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską. Zgodnie z treścią powyższego pisma "ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. W opinii ministerstwa finansów, w przypadku prowadzenia działalności również poza terenem danej strefy nie jest konieczne tworzenie wyodrębnionych oddziałów. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu".

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób postępowania zawarty w opisie zdarzenia przyszłego spełni powyższy postulat. W konsekwencji opisanego wyżej, zamierzonego przez podatnika, wyodrębnienia organizacyjnego działalności pozastrefowej, uzasadnionym będzie stosowanie art. 17 ust. 4 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do pozostałej działalności gospodarczej podatnika prowadzonej na terenie strefy. Przywołane przepisy są bowiem powiązane z § 5 ust. 5 rozporządzenia strefowego określającego zakres zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl