IBPBI/2/423-1408/12/PC - Zwolnienie środków pochodzących z Funduszu Spójności z podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1408/12/PC Zwolnienie środków pochodzących z Funduszu Spójności z podatku dochodowego od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 7 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniach 16 i 17 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków z Funduszu Spójności oraz z rezerwy celowej budżetu państwa - jest prawidłowe,

* wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków z Funduszu Spójności oraz z rezerwy celowej budżetu państwa. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 stycznia 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-1408/12/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 16 stycznia 2013 r. oraz 17 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił w roku 2003 do realizacji zadania pn. "...". Zadanie było częścią projektu Funduszu Spójności, realizowanego przez Miasto pn. "...". Beneficjentem programu było Miasto, a Spółka była jednym z czterech uczestników projektu na mocy porozumienia zawartego w dniu 30 czerwca 2003 r. pomiędzy czterema podmiotami (w tym Miastem). Zadanie było realizowane w części ze środków unijnych, a w części ze środków własnych każdego z podmiotów uczestniczących w projekcie. Na realizację zadania Spółka zaciągnęła pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którą spłacać będzie do 2015 r. oraz w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z terminem do 2016 r. Po zakończeniu zadania, w grudniu 2008 r., na majątek Spółki zostały przyjęte środki trwałe wybudowane w ramach projektu, w podziale na środki trwałe sfinansowane przez Spółkę oraz środki sfinansowane z dotacji unijnej. Koszty amortyzacji środków trwałych sfinansowanych środkami unijnymi nie stanowią w Spółce kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

W dniu 26 października 2012 r. do Spółki wpłynęło pismo informacyjne od Prezydenta Miasta, z którego wynika, że:

* Spółce w ramach rozliczenia projektu zostanie zwrócona kwota 529.490,78 EUR - płatność końcowa ze środków Funduszu Spójności oraz

* jednocześnie z rezerwy celowej budżetu państwa, w związku z pomniejszeniem kwoty płatności końcowej ze środków Funduszu Spójności w wyniku nałożenia 2% korekty systemowej zostaną przekazane Spółce środki w wysokości 56.669,73 EUR.

Spółka otrzyma zatem dodatkowe środki dotyczące opisywanej inwestycji z dwóch źródeł - Funduszu Spójności oraz budżetu państwa. Wnioskodawca nadmienia, że środki z Funduszu Spójności mogły nie zostać nigdy Spółce przyznane, gdyż do momentu ostatecznego rozliczenia projektu nie było wiadomym, czy raport końcowy zostanie przez Komisję Europejską oceniony pozytywnie. Środki, które mają zostać przekazane z rezerwy celowej budżetu państwa są dla Wnioskodawcy zupełnym zaskoczeniem. Jednocześnie Spółka informuje, że przelewy środków z poszczególnych źródeł nastąpią w różnych momentach czasowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy środki otrzymane w ramach płatności końcowej z Funduszu Spójności oraz z rezerwy celowej budżetu państwa są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie wymienione we wniosku jako 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki, które zostaną zwrócone w ramach programu z Funduszu Spójności oraz rezerwy celowej budżetu państwa są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle powyższego, otrzymana dotacja - co do zasady - stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystąpił w roku 2003 do realizacji zadania pn. "...". Zadanie było częścią projektu Funduszu Spójności, realizowanego przez Miasto pn. "...". Beneficjentem programu było Miasto, a Spółka była jednym z czterech uczestników projektu na mocy porozumienia zawartego w dniu 30 czerwca 2003 r. pomiędzy czterema podmiotami (w tym Miastem). Zadanie było realizowane w części ze środków unijnych, a w części ze środków własnych każdego z podmiotów uczestniczących w projekcie. Po zakończeniu zadania, w grudniu 2008 r., na majątek Przedsiębiorstwa zostały przyjęte środki trwałe wybudowane w ramach projektu, w podziale na środki trwałe sfinansowane przez Spółkę oraz środki sfinansowane z dotacji unijnej.

W dniu 26 października 2012 r. do Spółki wpłynęło pismo informacyjne od Prezydenta Miasta, z którego wynika, że:

* Spółce w ramach rozliczenia projektu zostanie zwrócona kwota 529.490,78 EUR - płatność końcowa ze środków Funduszu Spójności oraz

* jednocześnie z rezerwy celowej budżetu państwa, w związku z pomniejszeniem kwoty płatności końcowej ze środków Funduszu Spójności w wyniku nałożenia 2% korekty systemowej zostaną przekazane Spółce środki w wysokości 56.669,73 EUR.

Spółka otrzyma zatem dodatkowe środki dotyczące opisywanej inwestycji z dwóch źródeł - Funduszu Spójności oraz budżetu państwa.

Oceniając konsekwencje podatkowe dla Spółki w związku z otrzymanym dofinansowaniem należy zwrócić uwagę na katalog zwolnień przedmiotowych zawarty w art. 17 u.p.d.o.p., a w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 47 i 53 u.p.d.o.p.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Jak już wcześniej stwierdzono, w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Otrzymane dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie cytowanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p. W odniesieniu natomiast do środków pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa wskazać należy, iż środki te będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków z Funduszu Spójności oraz z rezerwy celowej budżetu państwa - za prawidłowe,

* wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania wymienionego we wniosku jako drugie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl