IBPBI/2/423-1406/13/SD

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1406/13/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Departamentu Pośrednictwa,

* skutków podatkowych po stronie Spółki w związku z wniesieniem do nowo zawiązanej sp. z o.o. Departamentu Pośrednictwa

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Departamentu Pośrednictwa,

* skutków podatkowych po stronie Spółki w związku z wniesieniem do nowo zawiązanej sp. z o.o. Departamentu Pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w różnych segmentach tj. zasadniczo działalność usługową oraz inwestycyjną. Ww. zróżnicowanie w zakresie prowadzonej działalności znajduje odzwierciedlenie m.in. w strukturze organizacyjnej, gdzie funkcjonują już od dłuższego czasu dwa wyodrębnione Departamenty, tj. Departament Pośrednictwa oraz Departament Inwestycyjny. Każdy z Departamentów posiada swoją odrębną specyfikę oraz swoje odrębne zadania.

Departament Pośrednictwa, obejmuje przede wszystkim działalność usługową realizowaną dotychczas przez Spółkę i dzieli się na Działy podporządkowane kierownikowi Departamentu Pośrednictwa w postaci: Działu sieci franczyzy oraz Działu sieci pośrednictwa. Do zadań Działu sieci franczyzy należy w szczególności: prowadzenie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w oparciu o sieć franczyzy, koordynacja działań w ramach sieci franczyzy oraz prowadzenie działań marketingowych celem rozwoju sieci, zarządzanie prawami własności intelektualnej Spółki celem wykorzystania ich na potrzeby prowadzenia sieci franczyzy. Z kolei do zadań Działu sieci pośrednictwa należy: prowadzenie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, pośrednictwa kredytowego, wycen nieruchomości i analiz rynkowych w oparciu o własną sieć pośrednictwa, zarządzanie prawami własności intelektualnej Spółki w zakresie wykorzystania ich w ramach własnej sieci pośrednictwa, zarządzanie prawami do serwisów i domen internetowych Spółki.

Obok Departamentu Pośrednictwa w Spółce funkcjonuje Departament Inwestycyjny. Zajmuje się on obrotem nieruchomościami różnego typu nabytymi przez Spółkę jako towar handlowy, względnie ich wynajmem, jak również zarządzaniem akcjami i udziałami, jakie ten podmiot posiada w innych spółkach. W ramach Departamentu Inwestycyjnego funkcjonują następujące Działy podporządkowane kierownikowi Departamentu Inwestycyjnego w postaci: Działu obrotu nieruchomościami, Działu wynajmu nieruchomości oraz Działu kapitałowego. Do zadań Działu obrotu nieruchomościami należy w szczególności: poszukiwanie ofert sprzedaży i kupna nieruchomości gruntowych, budynkowych i lokalowych, negocjowanie umów sprzedaży i kupna nieruchomości gruntowych, budynkowych i lokalowych, przeprowadzanie transakcji sprzedaży i kupna nieruchomości gruntowych, budynkowych i lokalowych. Z kolei Dział wynajmu nieruchomości zajmuje się głównie poszukiwaniem ofert wynajmu nieruchomości i oddawaniu ich w dalszy najem oraz negocjowaniem warunków najmu. Natomiast do Działu kapitałowego należy w szczególności: wykonywanie uprawnień korporacyjnych związanych z akcjami i udziałami w podmiotach zależnych i powiązanych, prowadzenie działalności inwestycyjnej poprzez nabywanie i zbywanie akcji/udziałów w innych podmiotach.

Obok tych departamentów w Spółce funkcjonują także działy podległe bezpośrednio Zarządowi, w tym biuro Zarządu, księgowość, kadry itp.

Wyżej opisane Departamenty, tj. Departament Pośrednictwa oraz Departament Inwestycyjny są ujęte formalnie w Regulaminie Organizacyjnym podmiotu, jak również na schemacie organizacyjnym Spółki. Obejmują one także poszczególne składniki majątkowe, w tym np. wyposażenie, środki trwałe przypisane do poszczególnych Departamentów uchwałą Zarządu Spółki. Do Departamentu Pośrednictwa został przypisany np. w szczególności znak towarowy, pod którą to marką funkcjonują placówki franchisingowe. Departamenty te mają przypisanych pracowników/osoby współpracujące oraz kierowników.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej do Departamentu Pośrednictwa przypisane są umowy franchisingowe dotyczące ponad 40 placówek franczyzowych oraz ok. 3.500 umów pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Niezależnie od tego, Dział ten obejmuje także pośredniczenie w udzielaniu kredytów, a zatem także umowy dotyczące tych kwestii. Do Departamentu Inwestycyjnego na chwilę obecną przypisanych jest kilka nieruchomości nabytych w celu odsprzedaży, stanowiących towary handlowe oraz akcje i udziały w spółkach kapitałowych ujmowanych jako inwestycje.

Każdy z tak opisanych Departamentów jest w stanie realizować samodzielnie - zupełnie odrębną tematycznie - działalność gospodarczą.

Jeśli chodzi o kwestie księgowe, to księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w ten sposób, że dzięki prowadzonej księgowości analitycznej możliwe jest przypisanie do każdego z Departamentów należności, przychodów oraz kosztów. Możliwe jest zatem, ustalenie dla każdego z Departamentów odrębnego wyniku finansowego. Jedynie w zakresie zobowiązań są one na chwilę obecną ustalane dla całości podmiotu, jednakże da się je także przypisać w określonym procencie do wskazanych powyżej Departamentów.

W konsekwencji praktycznie każdy z Departamentów funkcjonujących w ramach Spółki, tj. zarówno Departament Pośrednictwa, jak i Departament Inwestycyjny dzięki posiadanym składnikom majątkowym i niemajątkowym jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: u.p.d.p).

Spółka rozważa obecnie - ze względu na wdrożone zmiany strategii działania - podjęcie czynności mających na celu wniesienie Departamentu Pośrednictwa jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa - do nowo zakładanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Po przeprowadzeniu tej procedury w Spółce pozostanie działalność inwestycyjna - sprzedażowa (Departament Inwestycyjny), zaś nowy podmiot realizował będzie działalność usługową świadczoną dotychczas przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy opisany zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) Departamentu Pośrednictwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy wniesienie Departamentu Pośrednictwa jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. za udziały jakie zostaną wydane Spółce w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki z o.o. będzie podlegało po jej stronie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad.1.

W przekonaniu Wnioskodawcy oba wyodrębnione w strukturze organizacyjnej oraz wydzielone finansowo Departamenty PN tj. Departament Pośrednictwa oraz Departament Inwestycyjny stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, odpowiadające wymogom z art. 4a pkt 4 u.p.d.p.

Zgodnie z powołanym przepisem zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Odnosząc zacytowaną powyżej definicję do stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) wskazać należy, że wyodrębnione w Spółce Departamenty tj. Departament Pośrednictwa oraz Departament Inwestycyjny spełniają warunki zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Oba Departamenty zostały wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Spółki. Są one zarządzane przez odrębnego kierownika, działają w ich ramach współpracownicy. Każdy z Departamentów dysponuje nadto określonymi składnikami majątkowymi, wyposażeniem, środkami trwałymi. Wskazać należy, że - jak już zaznaczono w opisie stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) - w ramach Departamentu Pośrednictwa funkcjonuje sieć franczyzowa, która również stanowi element tego Departamentu. Niezależnie od umów dotyczących franszyzy zaliczanych do ww. Departamentu, Departament ten obejmuje również kilka tysięcy umów dotyczących pośrednictwa w zakresie sprzedaży, zakupu, wynajmu lub najmu nieruchomości zarówno mieszkalnych, jak i użytkowych. Niezależnie od wyodrębnienia o charakterze organizacyjnym opisanego powyżej, Departament Pośrednictwa jest również wydzielony finansowo. W tym zakresie wskazać należy że księgowość Wnioskodawcy jest prowadzona w taki sposób, że możliwe jest przypisanie do Departamentu Pośrednictwa przypadających nań przychodów i kosztów oraz ustalenie wyniku finansowego. Nie ma zatem przeszkód dla ustalenia np. rentowności funkcjonowania ww. Departamentu. Dzięki takiemu zorganizowaniu Departament ten mógłby prowadzić samodzielną działalność gospodarczą.

Przekonanie o spełnianiu przez Departament Pośrednictwa warunków dla zorganizowanej części

przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych potwierdzają także pisma organów podatkowych. Wskazać tutaj należy np. na następujące interpretacje podatkowe:

a)"Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż dana część składników przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe polega na możliwości prowadzenia takiej ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa. (...) Wyodrębnienie działu X w ramach Spółki X oraz przyporządkowanie mu określonych składników materialnych i niematerialnych stanowi o (...) wyodrębnieniu w strukturze przedsiębiorstwa. Przypisanie określonych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów towarów i określonych zobowiązań świadczy o możliwości prowadzenia ewidencji, która pozwala przyporządkować określone przychody i koszty do tego działu. Ma zatem miejsce wyodrębnienie finansowe. Ponadto wyodrębnione składniki przeznaczone są do realizacji określonych działań, czyli dystrybucji wyspecjalizowanych urządzeń dla operatorów sieci telefonii komórkowej wraz z oprogramowaniem oraz świadczenie usług bieżącego wsparcia telefonicznego. Należy również stwierdzić, że wyodrębniony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze. Tym samym zostają spełnione wszystkie cztery przesłanki z art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a więc określone składniki majątkowe i niemajątkowe mogą być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa" - postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 30 sierpnia 2007 r. Znak: 1472/ROP1/423-289/07/MF.

b)"Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach działalności prowadzonej przez Podatnika i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. W przedsiębiorstwie Podatnika wydzielona część jest wyodrębniona w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu. (...) Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie przedmiotowi aportu, w strukturach Podatnika, określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych ("osiąganych") przez przedmiot aportu. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu komputerowego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem lub systemu księgowo-rachunkowego" - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z 11 lipca 2008 r., Znak: IP-PB3-423-816/08-2/MB.

c)"Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową" - interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 kwietnia 2009 r., Znak: IPPP3/443-29/09-4/SM.

Zatem, w przekonaniu Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zarówno brzmienie art. 4a pkt 4 u.p.d.p., jak i poglądy organów podatkowych zacytowane powyżej, Departament Pośrednictwa spełnia warunki zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiąc finansowo i organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ad.2.

W związku z faktem, że w ramach planowanego podwyższenia kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nowe udziały zostaną pokryte zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w postaci Departamentu Pośrednictwa - w przekonaniu Wnioskodawcy operacja taka nie powinna powodować powstania po jej stronie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wskazać w tym względzie należy, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.p., przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności: (...) nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio (...).

A contrario w przypadku uzyskania przez osobę prawną (tutaj: Spółkę) udziałów w spółce kapitałowej (tutaj: w nowo zakładanej spółce z o.o.), w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tutaj: Departament Pośrednictwa) - po stronie tego podmiotu tj. Spółki nie pojawi się przychód do opodatkowania.

Regulację zacytowaną powyżej potwierdzają w całości także poglądy organów podatkowych, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2011 r. Znak: ILPB3/423-550/11-6/EK z której wynika, że "Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej (lub spółdzielni) wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część przychodem podatkowym jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Z przepisu tego wynika, że w przypadku, kiedy przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć, przychód podatkowy u wnoszącego taki aport nie powstaje. W konsekwencji transakcja wniesienia Oddziału do Spółki Kapitałowej nie będzie powodowała dla Spółki powstania przychodu, jeżeli Oddział - przedmiot aportu - stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa. (...) Zgodnie z u.p.d.p., zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" (art. 4a pkt 4 tej ustawy). W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Oddział będący zespołem składników majątkowych wyodrębnionym funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki, który ma stanowić przedmiot wkładu niepieniężnego Spółki do Spółki Kapitałowej, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na gruncie powyższych przepisów oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest, aby:

* istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz aby zespół tych składników przeznaczony był do realizacji określonych zadań gospodarczych;

* zespół tych składników był wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;

* zespół tych składników był wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;

* zespół tych składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Zatem, skoro w interpretowanym przypadku przedmiotem wydzielenia - zgodnie z koncepcją - będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, tj. Departament Pośrednictwa, zostaną tym samym spełnione opisane powyżej warunki ustawowe. Transakcja ta nie będzie powodować powstania po stronie Spółki dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

* stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

* jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

* jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Zatem, aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższej regulacji prawnej oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż wydzielony w Spółce Departament Pośrednictwa, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p., przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

A contrario, jeśli wnoszone aportem składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa to taki wkład niepieniężny nie będzie skutkował powstaniem przychodu po stronie podmiotu wnoszącego wkład w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów w spółce kapitałowej, do której tenże aport będzie wnoszony.

W świetle powyższej regulacji oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż skoro wydzielony w Spółce Departament Pośrednictwa, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., to w związku z wniesieniem go w formie aportu do nowo zakładanej sp. z o.o., po stronie Spółki nie powstanie z tego tytułu przychód podatkowy, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl