IBPBI/2/423-1389/14/MS - Możliwość korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodu z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę na terenie SSE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1389/14/MS Możliwość korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodu z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę na terenie SSE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 listopada 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie Strefy w zakresie posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie Zezwolenia 1, a następnie po jego wyczerpaniu, może stosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych wykorzystując kolejno limit wynikający z pozostałych obecnych i przyszłych Zezwoleń w kolejności zaistnienia zdarzeń warunkujących aktywację zwolnienia przysługującego Spółce na podstawie każdego z pozostałych obecnych oraz przyszłych zezwoleń (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie Strefy w zakresie posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie Zezwolenia 1, a następnie po jego wyczerpaniu, może stosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych wykorzystując kolejno limit wynikający z pozostałych obecnych i przyszłych Zezwoleń w kolejności zaistnienia zdarzeń warunkujących aktywację zwolnienia przysługującego Spółce na podstawie każdego z pozostałych obecnych oraz przyszłych zezwoleń.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka należy do międzynarodowej Grupy X i działa w branży motoryzacyjnej. Spółka prowadzi działalność produkcyjną w ramach trzech zakładów, z których dwa zlokalizowane są w S, a jeden w C. Spółka posiada obecnie trzy zezwolenia (dalej łącznie: "Zezwolenia") na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE" lub "Strefa").

Dnia 27 lutego 2013 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładach w S (dalej: "Zezwolenie 1").

Warunki Zezwolenia 1 obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 92.628 tys. PLN do 31 grudnia 2014 r.,

* utworzenie co najmniej 338 miejsc pracy do 31 grudnia 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 2.473 miejsc pracy do 31 grudnia 2016 r.,

* zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2014 r.

Zakres Zezwolenia 1 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach m.in. następujących kodów PKWiU:

* 27.11: Silniki elektryczne, prądnice i transformatory,

* 28.11: Silniki i turbiny, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,

* 29.31: Wyposażenie elektryczne i elektroniczne do pojazdów,

* 29.32: Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli.

Dnia 28 lutego 2013 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładzie w C (dalej: "Zezwolenie 2"). Dnia 12 sierpnia 2014 r. na podstawie decyzji Ministra Gospodarki, Zezwolenie 2 zostało zmienione w zakresie wydłużenia terminu na poniesienie nakładów inwestycyjnych i zakończenie inwestycji.

W obecnym brzmieniu Zezwolenia 2 uwzględniającym powyższą zmianę, jego warunki obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 37.178 tys. PLN do 31 marca 2015 r.,

* utworzenie co najmniej 80 miejsc pracy do dnia 30 czerwca 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 1.326 miejsc pracy do 30 czerwca 2016 r.,

* zakończenie inwestycji do 31 marca 2015 r.

Zakres Zezwolenia 2 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach m.in. następujących kodów PKWiU:

* 26.11: Elementy elektroniczne,

* 29.31: Wyposażenie elektryczne i elektroniczne do pojazdów,

* 29.32: Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli.

Dnia 30 czerwca 2014 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładach w S (dalej: "Zezwolenie 3").

Warunki Zezwolenia 3 obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 105.042 tys. PLN do 30 czerwca 2019 r.,

* utworzenie co najmniej 32 miejsc pracy do 30 czerwca 2019 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 2.505 miejsc pracy do 30 czerwca 2022 r.,

* zakończenia inwestycji do 30 czerwca 2019 r.

Zakres Zezwolenia 3 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach m.in. następujących kodów PKWiU:

* 27.11.10: Silniki o mocy wyjściowej <= 37,5 W; pozostałe silniki prądu stałego; prądnice prądu stałego,

* 29.31.30: Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów,

* 29.32.30: Części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że żadne z uzyskanych Zezwoleń nie zawiera daty jego obowiązywania, a w myśl art. 19 ust. 1 Ustawy o SSE, zezwolenia wygasają z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Zgodnie z § 1 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 714 z późn. zm.), SSE obecnie funkcjonuje do 31 grudnia 2026 r. Posiadane przez Spółkę Zezwolenia są zatem obecnie ważne do 31 grudnia 2026 r.

Obszar zakładów w S i C został w 2013 r. objęty statusem SSE, w związku z inwestycjami realizowanymi w ramach odpowiednio Zezwolenia 1 i Zezwolenia 2. Natomiast Zezwolenie 3 zostało wydane dopiero niedawno i Spółka nie rozpoczęła jeszcze ponoszenia wydatków na potrzeby inwestycji, której ono dotyczy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm. - dalej: "Ustawa o p.d.o.p."), w związku z art. 12 Ustawy o SSE, Spółka zamierza kwalifikować dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

Spółka zamierza prowadzić ewidencję rachunkową pozwalającą określić łączny dochód zwolniony z p.d.o.p. osiągany w związku z Zezwoleniami oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie SSE") w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania Zezwoleń, maksymalna wielkość pomocy publicznej w odniesieniu do inwestycji Spółki wynosi 50% kosztów inwestycji określonych w poszczególnych Zezwoleniach.

Spółka prowadzić będzie ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja ta umożliwi rozliczenie projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz pozwoli na ustalenie kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

W przypadku prowadzenia przez Spółkę działalności poza obszarem SSE, obliczając kwotę opodatkowanego dochodu z tej działalności, Spółka będzie dokonywać odpowiedniego wydzielenia działalności strefowej, zgodnie z § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych - Dz.U.UE. z 2008, L. 214/3), jak również w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (rozporządzenie uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu - Dz.U.UE. z 2014, L.187/1).

Jest również możliwe, że Spółka w związku z rozwojem swojej działalności w Polsce uzyska w przyszłości kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE (dalej: "Przyszłe Zezwolenia").

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może objąć zwolnieniem z p.d.o.p. dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie Strefy w zakresie posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie ważnego Zezwolenia 1 (dla którego jako pierwsze zostaną spełnione warunki aktywacji zwolnienia z p.d.o.p.), a następnie po jego wyczerpaniu, może stosować zwolnienie z p.d.o.p. wykorzystując kolejno limit wynikający z pozostałych ważnych obecnych i Przyszłych Zezwoleń w kolejności zaistnienia zdarzeń warunkujących aktywację zwolnienia z p.d.o.p. przysługującego Spółce na podstawie każdego z pozostałych obecnych oraz Przyszłych Zezwoleń... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie ona mogła objąć zwolnieniem z p.d.o.p. dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie Strefy i w zakresie posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia 1 (dla którego jako pierwsze zostaną spełnione warunki aktywacji zwolnienia z p.d.o.p.), a następnie po jego wyczerpaniu, będzie mogła stosować zwolnienie z p.d.o.p. do dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy wykorzystując kolejno limit wynikający z pozostałych ważnych obecnych i Przyszłych Zezwoleń w kolejności zaistnienia zdarzeń warunkujących aktywację zwolnienia z p.d.o.p. przysługującego Spółce na podstawie każdego z pozostałych obecnych oraz Przyszłych Zezwoleń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE podstawą do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z p.d.o.p., jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Na mocy art. 12 Ustawy o SSE dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie z p.d.o.p. z tytułu kosztów nowej inwestycji, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Natomiast w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, w myśl § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, zwolnienie z p.d.o.p. przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE, zwolnienie z p.d.o.p. przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Na podstawie § 6 ust. 1 Rozporządzenia SSE za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;

5.

kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;

6.

ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

W § 6 ust. 8 Rozporządzenia SSE zostało natomiast doprecyzowane, że minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w powyższym przepisie wynosi 100 tys. EUR według kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia udzielenia zezwolenia.

Warunkiem korzystania ze zwolnienia p.d.o.p., o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, jest:

1.

utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

2.

utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004 r. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.) określa metodologię obliczania pomocy publicznej udzielanej w różnych formach. Przepis § 4 pkt 2a powyższego rozporządzenia stanowi, że dla ulgi podatkowej, polegającej na obniżeniu wysokości podatku, a w szczególności zwolnienia z podatku, pomoc publiczną stanowi różnica między kwotą podatku należnego bez uwzględniania ulgi a kwotą podatku po jej uwzględnieniu. Wskutek zastosowania tej normy, podatnik odnosi korzyść w formie pomocy publicznej jaką jest zwolnienie z opodatkowania dochodu (wyrażającą się w kwocie niezapłaconego podatku w wyniku obniżenia podstawy opodatkowania) uzyskanego w związku z prowadzeniem działalności strefowej.

Zdaniem Spółki, będzie jej przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania p.d.o.p. całej działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych Zezwoleń, tj.:

* w pierwszej kolejności, tj. po wypełnieniu warunków w zakresie wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia wynikających z Zezwolenia 1, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z p.d.o.p. w stosunku do całego dochodu generowanego na terenie SSE w zakresie posiadanych Zezwoleń w oparciu o pulę pomocy publicznej przysługującą na podstawie z Zezwolenia 1,

* po wykorzystaniu puli zwolnienia z p.d.o.p. przysługującej na podstawie Zezwolenia 1, Spółka będzie mogła wykorzystywać pulę zwolnienia z p.d.o.p. dla wskazanego wyżej dochodu strefowego w oparciu o pulę pomocy publicznej przysługującej jej odpowiednio na podstawie kolejnych ważnych Zezwoleń (w tym Przyszłych Zezwoleń) po zaistnieniu zdarzeń warunkujących aktywację zwolnienia z p.d.o.p. na ich podstawie, zgodnie z obowiązującymi Spółkę przepisami Ustawy o SSE i Rozporządzenia SSE w tym zakresie, aż do wyczerpania puli pomocy publicznej wynikającej z wszystkich ważnych Zezwoleń.

Kwota zwolnienia z p.d.o.p. odpowiadać będzie sumie iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania. Obliczona zgodnie z powyższymi zasadami pula pomocy przysługująca Spółce będzie konsumowana przez zwolnienie z podatku dochodu wolnego od opodatkowania, osiąganego w zakresie określonym w Zezwoleniach na terenie SSE. Spółka będzie prowadzić odpowiednią ewidencję umożliwiającą bieżące monitorowanie wykorzystania dostępnej puli pomocy, co w konsekwencji pozwala zagwarantować, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p. nie zostanie przekroczony.

Zaprezentowane powyżej podejście Spółki potwierdza interpretacja indywidualna z 9 czerwca 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygnatura: IBPBI/2/423-291/14/CzP, IBPBI/2/423-292/14/CzP, zgodnie z którą (...) Spółka może objąć zwolnieniem dochód z działalności prowadzonej na terenie Strefy w zakresie wynikającym z obu zezwoleń (w przypadku wygaśnięcia Pierwszego Zezwolenia - w zakresie wynikającym z Drugiego zezwolenia), wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach Pierwszego Zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu limit wynikający z Drugiego Zezwolenia.

Stanowisko Spółki znajduje również odzwierciedlenie w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2012 r. o sygn. IBPBI/2/423-165/12/AP, w której stwierdzono, że (...) Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. (...) brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla dwóch zezwoleń został zsumowany, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie ww. zezwoleń. Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu limit wynikający z drugiego zezwolenia.

Podejście Spółki potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 maja 2014 r., sygnatura: ILPB3/423-101/14-3/KS, który uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym po wykorzystaniu puli pomocy publicznej wynikającej z tego Zezwolenia, Spółka będzie mogła w ramach prowadzonej Działalności podstawowej nadal korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnej na podstawie Zezwolenia II, a następnie ewentualnych przyszłych zezwoleń, jednak nie dłużej niż do momentu wykorzystania dostępnej puli pomocy publicznej wynikającej z danego zezwolenia lub jego wygaśnięcia. W konsekwencji, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z całej Działalności Podstawowej (jako prowadzonej na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych zezwoleń).

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 5 lutego 2014 r., sygnatura: ILPB3/423-538/13-3/KS, zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, że brak jest regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku podatkowego, jeżeli obydwa projekty w ramach Zezwoleń są zlokalizowane na terenie SSE, a działalność z nimi związana będzie wykonywana przez tego samego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Reasumując, Spółka ma możliwość sumowania limitów dostępnej pomocy publicznej wynikającej z posiadanych przez Spółkę Zezwoleń bez konieczności alokowania dochodu uzyskanego z działalności na terenie SSE w ramach Zezwoleń na poszczególne limity. Tym samym, zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności strefowej (w zakresie objętym Zezwoleniami) prowadzonej na terenie SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Zezwoleń.

Podejście Spółki znajduje poparcie również w innych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym m.in. w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 maja 2014 r., sygnatura ILPB3/423-103/14-3/JG,

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 czerwca 2013 r., sygnatura IBPBI/2/423-292/13/AP,

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 stycznia 2013 r., sygnatura ILPB3/423-455/12-4/AO.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że dochód generowany z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie objętym statusem SSE w zakresie określonym posiadanymi Zezwoleniami będzie korzystał ze zwolnienia p.d.o.p. w oparciu o pulę pomocy publicznej przysługującej Spółce na podstawie Zezwolenia 1, natomiast pula zwolnienia z p.d.o.p. będzie odpowiednio się powiększać po zaistnieniu warunków umożliwiających skorzystanie z puli zwolnienia każdego z obecnych oraz Przyszłych Zezwoleń.

Dodatkowo, Spółka będzie miała możliwość rozliczania puli zwolnienia z p.d.o.p. przysługującego Wnioskodawcy w zakresie określonym w Zezwoleniach, zgodnie z metodologią w której po wykorzystaniu puli pomocy publicznej dla pierwszego zezwolenia, dla którego będą spełnione przesłanki aktywacji zwolnienia w okresie jego ważności, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Strefy wykorzystując limit wynikający z kolejnych ważnych Zezwoleń (tekst jedn.: Zezwolenia 2 i Zezwolenia 3) oraz analogicznie w przypadku Przyszłych Zezwoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl