IBPBI/2/423-1389/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1389/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ch, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu rozdzielenia przychodów i kosztów Ch przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu rozdzielenia przychodów i kosztów Ch przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej.

Wniosek nie spełniła wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 września 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia przedmiotowego wniosku dokonano w dniu 1 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zjazd powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do statutu polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Ch osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Ch powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowały jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały - Główna Kwatera została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Ch - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Ch, w tym należących do niej i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami - pasywów.

Ch uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 2 stycznia 2008 r. W związku z powyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Ch z dotychczasowej struktury.

Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział to:

1.

ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

statut,

3.

uchwała Zjazdu wprowadzająca zmiany do statutu.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Ch, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób rozdzielić przychody i koszty Ch przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Komendy Ch, na podstawie postanowień art. 17 ust. 1 ustawy o Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenia uzyskują osobowość prawną z chwilą ich wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Od tej daty wszelkie przychody i koszty osiągnięte i poniesione w Ch będą dotyczyć już tylko nowej osoby prawnej to jest Ch i nie będą sumowane z przychodami kosztami. Natomiast do dnia poprzedzającego dzień uzyskania osobowości prawnej przez Ch, przychody i koszty przez nią poniesione powinny zostać zsumowane z przychodami i kosztami jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku Ch uzyskanie osobowości prawnej nastąpiło w dniu 2 stycznia 2008 r. W tej samej dacie stała się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Tymi odrębnymi przepisami są regulacje zawarte w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, księgi rachunkowe otwiera się na dzień wpisu do rejestru połączenia jednostek lub podziału jednostki, powodujących powstanie nowej jednostki (jednostek) - w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

W związku z powyższym, w ciągu 15 dni od daty wpisu do rejestru (2 stycznia 2008 r.), Ch winna była otworzyć księgi rachunkowe i prowadzić je na zasadach określonych we wskazanej powyżej ustawie o rachunkowości. Zatem wszystkie uzyskane od tego dnia przychody oraz poniesione koszty będą dotyczyć nowopowstałego podmiotu, tj. Wnioskodawcy. Natomiast przychody oraz koszty uzyskane bądź poniesione do dnia poprzedzającego dzień wpisu do rejestru sądowego dotyczą Ch jako jednostki wewnętrznej, samobilansującej się, wchodzącej w skład.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonego we wniosku pytania 1 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl