IBPBI/2/423-1377/10/BG - Możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z produkcją strefową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1377/10/BG Możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z produkcją strefową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 7 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z przyszłą produkcją strefową - jest prawidłowe

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z przyszłą produkcją strefową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka powstała w dniu 3 lipca 2009 r., w dniu 12 października 2009 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. Od dnia 12 kwietnia 2010 r. Spółka wyłącznie poza terenem SSE prowadzi działalność produkcyjno - usługową, opodatkowaną. Działalność poza terenem SSE będzie prowadzona do chwili wybudowania na terenie SSE budynku hali produkcyjnej, a następnie około IV kw. 2010 r. /1 kw. 2011 r. nastąpi fizyczne przeniesienie działalności produkcyjno - usługowej Spółki do SSE.

Obecnie działalność prowadzona jest poprzez dwa wydziały produkcyjne - Dział Produkcji Oświetlenia oraz Dział Produkcji Elektroniki. Od dnia 1 września 2010 r. w Spółce istnieje nie prowadzący działalności produkcyjnej Dział Produkcji Fotowoltaiki, na którym produkcja zostanie uruchomiona dopiero po przeniesieniu działalności do SSE.

Dział ten stanowi wyodrębnione w ewidencji finansowo - księgowej Spółki miejsce powstawania kosztów. W chwili obecnej zajmuje się on analizą rynku w zakresie produktów konkurencji, rozpoznaniem możliwych rynków zbytu dla przyszłych (własnych) wyrobów, pracownicy działu delegowani są na targi dotyczące produktów fotowoltaiki, gdzie oceniają zmiany w zakresie stosowanych technologii produkcji, analizują możliwości optymalizacji cen zakupu komponentów do produkcji, itp. W związku z powyższym w ramach działu powstają koszty pośrednio związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej. Należy podkreślić, że nie są to koszty, które mogłyby w przyszłości być aktywowane w wartości początkowej aktywów trwałych, które będą zakupywane na cele przyszłej produkcji na terenie SSE.

Spółka uznaje ww. koszty za pośrednie koszty ogólnozakładowe, tj. za koszty, których nie można przypisać do konkretnych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia i potrąca je w dacie poniesienia. Równocześnie jako koszty związane z przyszłą produkcją strefową Spółka uznaje ww. koszty za koszty uzyskania przyszłych przychodów zwolnionych uzyskiwanych na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując ww. koszty jako pośrednie i potrącając je w dacie poniesienia... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

Zdaniem Spółki, koszty mają charakter kosztów pośrednich, potrącalnych w dacie poniesienia, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w interpretacji z dnia 7 stycznia 2011 r. Znak IBPBI/2/423-1378/10/BG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów ocenił jako prawidłowe stanowisko Spółki, iż wskazane przez Nią w opisie stanu faktycznego koszty dotyczą przyszłej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W związku z powyższym niniejsza interpretacja zawiera jedynie ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie kwalifikacji przedmiotowych kosztów jako koszty pośrednie i momentu ich potrącalności.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla ustalenia momentu ich potrącalności konieczna jest ocena charakteru związku przyczynowego istniejącego pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przychodami. Ustawodawca wyróżnia bowiem koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), odrębnie normując zasady ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b - 4d ustawy o p.d.o.p.).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnych definicji ww. pojęć. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest "zidentyfikowanie" wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług.

Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

Wobec powyższego rozumienia pojęcia bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów, poniesione przez Spółkę wydatki należy zaliczyć do kosztów pośrednio związanych z przychodami. Poniesienie przedmiotowych kosztów jest związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej w SSE, a zatem koszty te są związane w sposób ogólny (pośredni) z przychodami z tej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Natomiast stosownie do przepisów art. 15 ust. 4e ustawy o p.d.o.p., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 12 października 2009 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. Od dnia 12 kwietnia 2010 r. prowadzi wyłącznie działalność produkcyjno-usługową opodatkowaną poza terenem SSE. Działalność poza terenem SSE będzie prowadzona do chwili wybudowania na terenie SSE budynku hali produkcyjnej, a następnie około IV kw. 2010 r. /1 kw. 2011 r. nastąpi fizyczne przeniesienie działalności produkcyjno - usługowej Spółki do SSE. Od dnia 1 września 2010 r. w Spółce istnieje nie prowadzący działalności produkcyjnej Dział Produkcji Fotowoltaiki, na którym produkcja zostanie uruchomiona dopiero po przeniesieniu działalności do SSE. Dział ten stanowi wyodrębnione w ewidencji finansowo - księgowej Spółki miejsce powstawania kosztów. Dział ten zajmuje się on analizą rynku w zakresie produktów konkurencji, rozpoznaniem możliwych rynków zbytu dla przyszłych (własnych) wyrobów, pracownicy działu delegowani są na targi dotyczące produktów fotowoltaiki, gdzie oceniają zmiany w zakresie stosowanych technologii produkcji, analizują możliwości optymalizacji cen zakupu komponentów do produkcji, itp. W ramach działu powstają koszty pośrednio związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej oraz nie są to koszty, które mogłyby w przyszłości aktywowane w wartości początkowej aktywów trwałych, które będą zakupywane na cele przyszłej produkcji na terenie SSE. Spółka uznaje ww. koszty za pośrednie koszty ogólnozakładowe, tj. za koszty, których nie można przypisać do konkretnych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia i potrąca je w dacie poniesienia.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez Spółkę koszty związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej w specjalnej strefie ekonomicznej, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 2) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl