IBPBI/2/423-1364/11/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1364/11/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z wynajmu garaży i miejsc postojowych osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni ale niebędącym członkami Spółdzielni - jest nieprawidłowe,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni - jest prawidłowe,

* niemieszkającym w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni lub też wykorzystującym je w działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z wynajmu garaży i miejsc postojowych osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni ale niebędącym członkami Spółdzielni,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni,

* niemieszkającym w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni lub też wykorzystującym je w działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach garaże oraz miejsca postojowe. Przychód z wynajmu, opodatkowywany jest podatkiem dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdy z miejsc tych korzystają osoby niemieszkające w zasobach Spółdzielni lub też osoby wykorzystujące powyższe miejsca w działalności gospodarczej. Na fakt opodatkowania ww. przychodów, nie ma wpływu członkostwo najemcy w spółdzielni bądź też jego brak.

Pozostałe przychody z wynajmu jako stanowiące przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo określając zakres przychodów opodatkowanych w przypadku najmu garaży, miejsc postojowych, w sposób przedstawiony powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przez zasoby mieszkaniowe rozumie się pomieszczenia znajdujące się w budynku lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych. Zasoby te zamieszkują zarówno członkowie Spółdzielni, jak i osoby będące właścicielami lokali bez członkostwa, a także najemcy. Garaże, miejsca postojowe służące mieszkańcom w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkaniowych oraz wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, mieszczą się w pojęciu "zasoby mieszkaniowe". Nie ma znaczenia fakt, czy osoby z nich korzystające są członkami Spółdzielni, czy też nie. Dochody z nich uzyskiwane, jako nie pochodzące z działalności gospodarczej, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,

2.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

3.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

4.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

5.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Art. 1 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.

Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1, czyli zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ustawowym obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie osób niebędących jej członkami.

Przechodząc do oceny stanowiska Spółdzielni należy przede wszystkim stwierdzić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Warunkiem zwolnienia od podatku jest, zatem spełnienie dwóch przesłanek:

* dochody muszą pochodzić z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz

* muszą zostać przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Z powyższego wynika, że dochody osiągnięte z innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi działalności podlegają opodatkowaniu bez względu na jaki cel zostaną przekazane. Wskazać należy, że przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale także pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego (w tym także garaże i miejsca postojowe).

Pojęcie zasobów mieszkaniowych w kontekście gospodarowania nimi nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przy ustaleniu jego znaczenia nie tylko dopuszczalne, ale i celowe jest uwzględnienie reguł wykładni systemowej. Możliwości takiej nie wyklucza przy tym autonomia prawa podatkowego. Dokonując wykładni pojęcia "zasoby mieszkaniowe" dopuszczalne jest odwołanie się do normy powołanego art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych a w konsekwencji posługiwanie się, jako jednym z kryteriów, statusem prawnym podmiotu korzystającego z takich zasobów (w niniejszej sprawie członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej). Jak z powyższego wynika, warunkiem uznania innych niż lokale mieszkalne urządzeń do zasobów mieszkaniowych jest spełnienie kryterium niezbędności dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także kryterium ułatwienia życia mieszkańcom lokali mieszkalnych. O ile zatem lokale mieszkalne tworzą zasoby mieszkaniowe cechy tej nie posiadają np. garaże czy stanowiska postojowe, które nie są przyporządkowane do lokali mieszkalnych.

Dochody uzyskane z wynajmu garaży i stanowisk postojowych mieszczą się zatem w pojęciu dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. o ile służą mieszkańcom będącym jednocześnie członkami spółdzielni, którzy posiadają lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni. Za taką bowiem interpretacją przemawia wynikający z treści art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ich zasadniczy cel działalności, którego realizacji służą zasoby mieszkaniowe. Zatem dochody uzyskiwane z najmu garaży i miejsc postojowych osobom zamieszkującym w zasobach Spółdzielni i będących jednocześnie jej członkami będą korzystały ze zwolnienia o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wszelkie natomiast usługi na rzecz podmiotów niebędących członkami spółdzielni pozostają bez związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych członków i ich rodzin i nie stanowią zatem gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Odnosząc się więc do możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z wynajmu garaży lub miejsc postojowych dla osób niebędących członkami Spółdzielni należy stwierdzić, że dochód ten nie może zostać uznany za dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jeżeli tak to bez względu na to na jaki cel zostanie przeznaczony nie może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. Stanowisko Organu potwierdza także orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. wyrok z dnia 23 lutego 2011 r. sygn. akt II FSK 1888/09).

Natomiast garaże oraz miejsca postojowe wynajmowane osobom niemieszkającym w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni lub też wykorzystującym je w działalności gospodarczej (nieprzypisane do lokali mieszkalnych) nie mieszczą się w ww. pojęciu zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, gdyż jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, garaże oraz miejsca postojowe wykorzystywane przez osoby niebędące mieszkańcami zasobów Spółdzielni bądź wykorzystywane na cele działalności gospodarczej nie należą do żadnej ze wskazanych powyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie).

Zatem, dochód uzyskany z tytułu wynajmu garaży oraz miejsc postojowych wynajmowanych osobom niebędącym mieszkańcami zasobów Spółdzielni lub wykorzystującym garaże i miejsca postojowe dla celów działalności gospodarczej, nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a zatem nie może podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., gdyż nie został spełniony jeden z warunków wskazanych w jego treści.

W świetle powyższego stanowisko Spółdzielni w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z wynajmu garaży i miejsc postojowych osobom:

* mieszkającym w zasobach Spółdzielni ale niebędącym członkami Spółdzielni - jest nieprawidłowe,

* będącym członkami Spółdzielni i posiadającym lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni - jest prawidłowe,

* niemieszkającym w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni lub też wykorzystującym je w działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl