IBPBI/2/423-1358/13/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1358/13/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 października 2013 r. (wpływ do tut. Biura 21 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Kółko Rolnicze (dalej także "Wnioskodawca") jako dobrowolna niezależna samorządowa społeczno-zawodowa organizacja rolników indywidualnych działa na podstawie statutu uchwalonego w dniu 2 lutego 1983 r. przez Walne Zebranie Kołka Rolniczego oraz ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.).

Cele statutowe Kółka Rolniczego to:

1. Utrwalenie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.

2. Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.

3. Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.

4. Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.

5. Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji.

6. Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Aby móc realizować powyższe cele Kółko rolnicze prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie własnych gruntów i budynków opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dochody uzyskiwane z prowadzonej działalności w przeważającej części są przeznaczane na ww. cele statutowe m.in. poprzez podejmowanie działań na rzecz postępu na wsi w zakresie spraw społecznych, edukacyjnych i kulturalnych organizując raz do roku wycieczkę dla członków kółka i ich rodzin (małżonek, dziecko) połączoną ze zwiedzaniem interesujących i wartych odwiedzenia miejsc oraz ze wstępami na różnego rodzaju wystawy, galerie, muzea. Miejsce oraz szczegółowy program wycieczki jest omawiany i zatwierdzany przez Zarząd na Posiedzeniu Zarządu biorąc pod uwagę przede wszystkim jej walory kulturalne i poznawcze. W ramach organizowanych wycieczek Kółko Rolnicze ponosi wydatki związane z przewozem uczestników, ich zakwaterowaniem, noclegami, usługami gastronomicznymi, wynajmem przewodnika, biletami wstępu, ubezpieczeniem uczestników w czasie trwania wycieczki, itp. traktując je wszystkie jako wydatki na cele statutowe nie podlegające jako takie zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody przeznaczone i wydatkowane na wycieczkę jako cel statutowy w szczególności na wydatki związane z przewozem, zakwaterowaniem, noclegami, usługami gastronomicznymi, wynajęciem przewodników, ubezpieczeniem na czas trwania wycieczki, biletami wstępu, itp. są wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w punkcie 39 dotyczy dochodów związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych działających na podstawie odrębnych ustaw w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zatem o zwolnieniu decyduje przeznaczenie dochodu, a nie to czy poniesiony wydatek jest kosztem, czy też nie. W ocenie Wnioskodawcy, wszelkie wydatki a w szczególności przewóz, zakwaterowanie, noclegi, usługi gastronomiczne, ubezpieczenie uczestników w trakcie wycieczki, wynajęcie przewodników, bilety wstępu które są związane z organizowaną wycieczką służą zaspokojeniu potrzeb rolników indywidualnych i jako takie w całości traktowane są jako wydatki na cele statutowe. Z uwagi na powyższe uważamy, że dochody wydatkowane na wycieczkę w całości korzystają ze zwolnienia w podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) oraz statutu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe z zastrzeżeniem dot. działalności gospodarczej.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Wnioskodawcy, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tekst jedn.: działalność określoną w statucie Kółka Rolniczego).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Wnioskodawca jest organizacją samorządu rolniczego, która osiąga dochody z działalności gospodarczej polegającej na wynajmie własnych gruntów i budynków. Dochody uzyskiwane z prowadzonej działalności w przeważającej części są przeznaczane na cele statutowe do których należy m.in. poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej. Cel ten jest realizowany poprzez organizowanie raz do roku wycieczki dla członków kółka i ich rodzin (małżonek, dziecko).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy dochód przeznaczony i wydatkowany na organizację wycieczki nie utraci charakteru dochodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych.

W świetle powyższego stwierdzić zatem należy, iż dochody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych (poprawa oświatowo-kulturalnych warunków życia ludności rolniczej) niebędących działalnością gospodarczą (tekst jedn.: działalnością posiadającą zarobkowy i odpłatny charakter) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. Wydatkowanie tych dochodów w sposób wskazany we wniosku (organizacja wycieczki dla członków i ich rodzin) mieści się w realizacji celów statutowych Kółka Rolniczego. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl