IBPBI/2/423-1342/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1342/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odsetek bankowych od środków pochodzących z gromadzonych kaucji znajdujących się na rachunku lokat terminowych /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odsetek bankowych od środków pochodzących z gromadzonych kaucji znajdujących się na rachunku lokat terminowych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1342/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 30 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka, jako Towarzystwo Budownictwa Społecznego, prowadzi działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z poz. zm.). W momencie zawierania umowy najmu, najemca wpłaca kaucję na rzecz Spółki. Wpłacane kaucje Spółka gromadzi na oprocentowanym rachunku bankowym lub dokonuje terminowych lokat. Odsetki te są wykorzystane w momencie zwracania kaucji w przypadku rozwiązania umowy z najemcą lub przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W uzupełnieniu wniosku, zawartym w piśmie z dnia 25 stycznia 2012 r. (wpływ do tut. Organu 30 stycznia 2012 r.) wskazano, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe z rachunku lokat terminowych. Na rachunek ten, z rachunku bieżącego w miarę posiadania środków z wpłaconych kaucji mieszkaniowych, dokonuje przelewu. Przychody finansowe w postaci odsetek są przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, w tym na wypłatę zwaloryzowanej kaucji w przypadku rozwiązania umowy najmu.

Sposób pobierania i zwrotu kaucji reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.). W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, zawarcie umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu. Kaucja nie może przekraczać dwunastokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu. Zgodnie z art. 6 ust. 3 tej ustawy, zwrot zwaloryzowanej kaucji następuje w kwocie równej iloczynowi kwoty miesięcznego czynszu obowiązującego w dniu zwrotu kaucji i krotności czynszu przyjętej przy pobieraniu kaucji, jednak w kwocie nie niższej niż kaucja pobrana.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskane odsetki od zgromadzonych kaucji mieszkaniowych na rachunku lokat terminowych (art. 49 ust. 1 pkt 2 prawa bankowego) są przychodami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, uzyskane odsetki z gromadzonych kaucji na rachunku bankowym, są przychodami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i w momencie przeznaczenia ich na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, są zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:

1.

rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze,

2.

rachunki lokat terminowych,

3.

rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych,

4.

rachunki powiernicze.

W myśl art. 49 ust. 2 tej ustawy, rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób prawnych,

2.

jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,

3.

osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.

Z kolei stosownie do art. 49 ust. 3 ww. ustawy, rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób fizycznych,

2.

szkolnych kas oszczędnościowych,

3.

pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.

Z powyższych regulacji wynika więc, iż Wnioskodawca, jako osoba prawna, może posiadać rachunki rozliczeniowe i rachunki lokat terminowych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w momencie zawierania umowy najmu, najemca wpłaca kaucję na rzecz Spółki. Wpłacane kaucje Spółka gromadzi na oprocentowanym rachunku bankowym lub dokonuje terminowych lokat. Odsetki te są wykorzystane w momencie zwracania kaucji w przypadku rozwiązania umowy z najemcą lub przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe z rachunku lokat terminowych. Na rachunek ten dokonuje przelewu z rachunku bieżącego w miarę posiadania środków z wpłaconych kaucji mieszkaniowych. Przychody finansowe w postaci odsetek są przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, w tym na wypłatę zwaloryzowanej kaucji w przypadku rozwiązania umowy najmu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej skrótem "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (...). Natomiast, ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi", dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "gospodarka" oraz pojęcia "zasoby mieszkaniowe", na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Związane z wyżej wymienionymi zasobami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu u.p.d.o.p. (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody towarzystw budownictwa społecznego otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony będzie bowiem jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe w postaci odsetek z rachunku lokat terminowych, założonych z kaucji wpłacanych przez najemców lokali mieszkalnych. Uzyskane z tego tytułu dochody, mimo przeznaczenia ich w całości na cele gospodarki mieszkaniowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychody z oprocentowania z rachunku lokat terminowych (niezależnie od źródła pochodzenia wpłat na lokaty) zaliczane są bowiem do kategorii przychodów finansowych i dochody z tego tytułu nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (osiągane są z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi). Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie. Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania i tym samym, powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Dodatkowo tut. Organ wskazuje, iż w orzecznictwie sądowym reprezentowane jest również stanowisko zbieżne do zawartego w niniejszej interpretacji indywidualnej, np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 maja 2011 r. sygn. I SA/Kr 407/11 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 lipca 2010 r. sygn. II FSK 353/09.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl