IBPBI/2/423-1334/09/PC

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1334/09/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 28 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty, poniesionej na działalności związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty, poniesionej na działalności związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest w 100% własnością Gminy. W ramach prowadzonej działalności Spółka administruje i zarządza mieniem Gminy. W skład tego mienia wchodzą zarówno budynki mieszkalne, jak i użytkowe. W prowadzonej ewidencji (księgach rachunkowych) Spółka wyodrębnia przychody i koszty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz przychody i koszty z innych rodzajów działalności.

Spółka na działalności w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi ponosi stratę jednakże nie łączy tej straty z dochodem z pozostałych działalności, co oznacza, że ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółka nie uwzględnia przychodów i kosztów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Spółka uzyskane środki z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznacza na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo wyłączając z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychody i koszty z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi w sytuacji, w której na tej działalności ponosi stratę przeznaczając jednocześnie uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi środki na utrzymanie tych zasobów, czy też powinna przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych brać pod uwagę wszystkie przychody podatkowe (w tym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) oraz wszystkie koszty podatkowe (w tym koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w powyżej sposób ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowy. Wynika to treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dochodowego dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołany przepis zwalnia z podatku dochód, a nie przychód. Tak więc nie ma on zastosowania w sytuacji, w której podatnik na tej działalności osiąga stratę. Przez dochód należy rozmieć, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nadwyżkę przychodów na kosztami uzyskania, natomiast jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Skoro ustawodawca zwolnił z podatku dochody, a nie przychody to dla podatników działających w sferze gospodarki zasobami mieszkaniowymi wystąpienie straty na tej działalności musi spowodować, że strata ta zostanie uwzględniona przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w Spółce, która poza przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi uzyskuje również inne przychody.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Oddział Zamiejscowy w Bielsku-Białej w interpretacji IBPB I/2/423-630/09/CzP z 1 września 2009 r..

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1 (...).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (...).

Ponadto z art. 7 ust. 4 powyższej ustawy wynika, że przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 (...).

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazuje, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści cytowanego wyżej artykułu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Zarówno przychody jak i koszty ich uzyskania niezależnie od tego, jakich źródeł dotyczą są przychodami i kosztami podatkowymi, gdyż ewentualny dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlega zwolnieniu tylko w przypadku, gdy zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

W przypadku, gdy dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie powstanie lub nie zostanie spełniony warunek przekazania go na utrzymanie tych zasobów, to zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podlegać będzie cała nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania.

Odnosząc powyższe, do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, stwierdzić należy, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są zobowiązani do wykazania wszelkich przychodów oraz kosztów ich uzyskania z całokształtu działalności.

Zatem, gdy podatnik uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu oraz przychody zwolnione od podatku stratą do odliczenia w latach następnych będzie jedynie strata poniesiona z tej części działalności, która podlega opodatkowaniu. Natomiast strata poniesiona na działalności zwolnionej jest stratą w znaczeniu ekonomicznym a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego.

Poniesiona strata na działalności z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie może obniżać lub eliminować dochodów z działalności opodatkowanej. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do sytuacji, w której podatnik uzyskując dochód na działalności z gospodarki zasobami mieszkaniowymi korzystałby ze zwolnienia od opodatkowania, natomiast uzyskując stratę na działalności zwolnionej eliminowałby lub obniżał dochód z działalności opodatkowanej, co byłoby sprzeczne z ustawą.

Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, strata, która zostanie poniesiona na działalności z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie będzie obniżać lub eliminować dochodów z działalności opodatkowanej.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji organu podatkowego stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl